Veterinärbesiktning

Snuffsan

Trådstartare
Varje vecka betaler jag 100 kr för att en vet ska snabbkolla en ponny på tävling. Har man tur så är det en vet som verkligen kollar t.ex. slemhinnor och ben. Men i de flesta fall är det som på senaste besiktningen. Veterinären ber dottern trava ponnyn 15 m och tillbaka igen. Under tiden letar vet efter ponnyns namn i listorna för att kunna bocka av namnet. Tror inte hon såg mer än 2 travsteg. 100 kr. Känns meningslöst.

Kan man inte ordna det på annat sätt? Jag skulle hellre ta de pengarna och låta min egen vet gå igenom ponnysarna då och då. En gång i halvåret eller kvartalet kanske? Också får man visa intyg på tävling att hästen är genomgången senast 6 månader tidigare? Som man visar vaccinationsintyg.

En annan sak är att dessa besiktningar endast är på regional och nationell nivå. På lokala tävlingar är det garanterat en del ponnysar som inte skulle gå igenom en besiktning. Tävlar man regionalt/nationellt känns det som om hästarna/ponnysarna är mer i trim. Båda ryttare, föräldrar och tränare har mer koll där.

Vad tycker ni? Är det ok med besiktningarna som de ser ut idag?
 
Sv: Veterinärbesiktning

Det står tydligt i anvisningarna för tävlingsvet att besiktingen huvudsakligen skall vara okulär o att tex slemhinnor inte skall kollas i onödan.
Det är inte fråga om ngn hel friskkontroll utan en snabbkoll på att hästen vid just den tävlingen är i tävligsmässigt skick.
Beronende på klass kan även en stor del av pengarna gå till att veterinären finns på plats hela dagen.
Vet har inte betalt per häst utan per timme, sen är det upp till arrangören hur detta finansieras.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärbesiktning

Tänkte bara göra ett tillägg på peter_lundin:s inlägg.

Har man en tävling med tex. 200 ekipage anmälda så finns det inte tid till att besiktiga hästarna på det sätt du beskriver, tyvärr.

Sen kan det hända mkt. på sex månader...
 
Sv: Veterinärbesiktning

En anledning till att bes huvudsakligen skall vara okulär är att man vill minska smittrisken.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Minska smittrisken?

Hur menar du?
Förkylning, kvarka och liknande eller?
 
Sv: Veterinärbesiktning

Jo, men hur mycker ser en vet på ½ minut? Inte speciellt mycket. Jag har färska exempel på både luftvägsinfektion och kotledsinflammationer som tyvärr slunkit igenom. Dessutom tycker jag att en del hästägare säger att eftersom ponnyn är kollad på tävling så ofta så kan det inte va nåt fel. Man sätter helt enkelt för stor tilltro till en tävlingsbesiktning.

Det är därför jag tycker att en ordentlig, regelbunden genomgång hade varit en bättre lösning.
 
Sv: Veterinärbesiktning

De veterinärer som kollar mun och ben här har alltid engångshandskar.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Var det menat till mig?

Tiden på besiktningen lär ju knappast minska för att man använder engångshandskar, snarare öka...

Det funkar ju helt enkelt inte att göra tex. böjprov på en tävlingsbesiktning. Säg att du har 200 ekipage (inget ovanligt här).
Det är 200x4=800 ben
800 ben x 1 minut= 800 minuter. 780 minuter = 13 timmar.
Dvs. 13 timmar på att BARA böja, inget springande ingen munkoll eller liknande.

Däremot skulle man kunna ha ett kompletterande intyg att hästen är kollad av Vet. Men som sagt en kotledsinflammation kan upptäckas och behandlas på långt under 6 månader.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinärbesiktning

jag har märkt att man faktiskt HÖR hältor bättre än man ser dem.. specielt om hästen inte har alla benen likfärgade.. därav kan veterinären lyssna efter rytmen och takten och höra en hälta utan att nödvändigtvis titta toknoga.. dock bör juh veterinären få 2 funktionärer som kan hjäpa till, en som står med veterinären och ägaren/ryttaren med listan och en annan som springer med hästen framför veterinären..
 
Sv: Veterinärbesiktning

Det där med handskarna var ett svar ang smitta.

Nej, att göra böjprov på tävling tycker jag inte är någon bra ide. Det skulle innebära många böjprov under tävlingssäsongen. Dessutom är det praktiskt omöjligt.

Jag tycker inte de besiktningar som finns idag är speciellt bra, därav min fundering på att istället kunna göra ordentliga genomgångar hos sin vanliga vet.
 
Sv: Veterinärbesiktning

BeastieBabe skrev:
jag har märkt att man faktiskt HÖR hältor bättre än man ser dem..

Knappast om man samtidigt pratar med mig om vad ponnyn heter, hur namnet stavas och letar efter den i sin lista...:crazy:

Här nere är vet oftast ensam på besiktningen. Någon funktionär som springer har jag aldrig stött på. Vi springer själv.
 
Sv: Veterinärbesiktning

hehe kass veterinär isf, jag kan lätt både höra en hästs travsteg, räkna takten och prata/lyssna efter annat samtidigt..
 
Sv: Veterinärbesiktning

om man skulle låta ägarna själv kolla sina hästar hos vet. så är de säkert många som skulle fuska.

om jag nu lägger ut massa pengar på meetingavgifter och startavg. hit o dit och bensinpengar osv.. så gör inte 100 kr så mycket.

skulle arrangörerna på något vis fixa sponsorer till vet.bes. skulle jag bli väldigt överraskad och glad men man kan inte begära de.

svårlöst fråga.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Den regelbundna hälsokontrollen ligger på ditt ansvar.
Självklart kan en kotledsinflammation som inte ger en klar hälta slippa igenom det är inte fråga om en bes för försäljning el en hältutredning. Samma sak gäller en luftvägsinfektion som inte ger tydlig snuva el positivt hostprov, problemet där är dock oftast att folk med sjuka hästar ändå far på tävling med de som inte visar några symtom.
Vad säger en vetkoll hemma om hästens tävlingsmässiga skick ett par månader o en massa tävlingar senare?
Jag kräver ngn som håller reda på listan.
PL
 
Sv: Veterinärbesiktning

Kostnaden för vet på helg är 585 kr per timme så man betalar inte 100 kr för en bes som tar ngn minut utan för att vet skall finnas på plats.
Sist så besiktigade jag 70 hästar, men var på plats 11 tim!
En obligatorisk genomgång på klinik el med motsvarande förutsättningarinför varje säsong kanske vore en bra ide men inte som ersättning för kollen på tävlingsplatsen.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärbesiktning

Snuffsan skrev:
Det där med handskarna var ett svar ang smitta.


Ahaaa, då är jag med ;)

Det är en bra tanke, men jag tror inte själva besiktningen på tävlingsplatsen kan tas bort, den behövs trots allt. Och fast vissa veterinärer upplevs som nonchalanta så har dock jag varit med om att vissa hästar har blivit veterinärstrukna.
 
Sv: Veterinärbesiktning

Vill bara påpeka att jag har mina på regelbunden koll och det är inte mina som haft varken kotledsinflammationer eller luftvägsbesvär (peppar, peppar). Bara så jag inte får det i nacken i annan tråd om nåt år. :crazy:



Men eftersom både kotledsinflammationer och luftvägsproblem och mycket annat, helt förståligt, kan slinka igenom så vad hittar ni på tävlingsbesiktning? Rena hältor? Snoriga hästar? Vad är det som kommer fram på tävlingsbesiktning? Jag har aldrig sett en enda ponny som fått startförbud. Hur vanligt är det?

Min tanke är alltså att försöka styra över till regelbundna, rejäla hälsokontroller av tävlingshästar, eftersom jag tror man totalt sett hittar mer då. Jag är inte ute efter att ta bort "veterinär-inflytande" (eller vad man ska kalla det) över hästarna. Tvärtom.
 
Sv: Veterinärbesiktning

FT_ryttare skrev:
om jag nu lägger ut massa pengar på meetingavgifter och startavg. hit o dit och bensinpengar osv.. så gör inte 100 kr så mycket.

Jo, det gör det faktiskt. Två regionala klasser kostar ca 200 kronor. Plus en veterinäravgift på 100. Det är 50 % i merkostnad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 244
Senast: Kirie
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
2 955
H
Ekonomi & Juridik Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Köpte en gammal ponny f-86 för två år sedan, det fanns inga papper mer än ett...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp