Veterinärbesöket blev en mardröm

(Sydöstran)
Hästägaren Caroline Robé Israelsson i Hällevik kräver att Jordbruksverket betalar 23 500 kronor i skadestånd för de skador som hennes häst ådrog sig i samband med en behandling av en vikarierande distriktsveterinär och som tvingade hästen att vårdas på djursjukhus i Helsingborg i två veckor.

http://www.sydostran.se/002.lasso?id=32472&lay=nyheter
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Låter skrämmande likt den vikarierande distriktsveterinär som behandlade min häst för sårskada i somras... Nu råkade min häst inte lika illa ut som denna stackare och det ska jag väl vara glad för... Men jag vet ju inte om det är samma veterinär.
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Fruktansvärt obehagligt för alla inblandade.

Vi skulle söva min gris för att klippa bort betarna.

Exakt som det beskrivs i artikeln hände.
Han krampade och fick anfall.
Det var nog så obehagligt fast det var ett litet djur.

Vet trodde att det var just kombinationen lugnande, sövande som "snedtände".
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Fruktansvärt hemskt, idag känns det inte ens som man kan lita på distriktveterinärerna över huvudtaget :/. Och tack gode gud för att helsingborg finns!
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Precis min tanke! Hua.. ja, inte ringer jag distr. om det inte är akut bortom alla gränser :crazy:

Men, en annan tanke slog mig... Vore det egentligen inte klokare att vara utomhus när man tänker söva hästen och ha sig? Alltså, man skulle ju minska risken att hästen slår sig sönder och samman på inredningen?
Eller är det något jag inte tänkt på nu? Alltså, finns det någon bra anledning till att vara inomhus? (bortsett från väder/ljus) jag tänker att man tex kanske hellre kunde hålla till i ligghallen?
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Usch....Klarade knappt av att läsa det hela!
Fy vad hemskt!
Börjar nästan fundera på om man våga ta ut nån annan veterinär än den man brukar ha nu!
............
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Det är absolut inte första gången som den kliniken har oerfarna vikarier!
Dessutom så även de som jobbar där i vanliga fall, har väldigt dålig erfarenhet av hästar.Min shettis fick ett uttalanden om att hennes hälta berodde på övervikt.På Stenestad kom det fram att hon har en medfödd defekt som orsakade hältan.Dessutom var hon inte i överhull sa de.
Så man kan verkligen ifrågasätta distriktarna.
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Har tyvärr också dåliga erfarenheter av just de här distriktsveterinärerna.... Och jag säger väl som de andra - tack för att Stenestad finns!!! Detta trots att vår häst faktiskt inte klarade sig - men vi kämpade i flera månader och den veterinär som behandlade vårt sto första gången insåg helt enkelt inte allvaret... (halvblod som hade fång som inte märktes förrän efter några dagar och veterinären ordinerade inte klinik för att åka och röntga och se hovbensrotation...).
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Så man kan verkligen ifrågasätta distriktarna.
Jag tycker det är fel att säga så. Distriktarna gör mycket nytta!
Själv har jag mycket god erfarenhet av distriktarna. Alla är inte ovana. Vi har en bra vet.station och den gången jag fick en ovan vet på juldagen så ringde han sina kollegor + att jag fick tag på min "privat vet". Det kändes lite tryggare. Hur många vet får du tag på juldagen kl 8?
Sen måste ju faktiskt nya veterinärer träna upp sej. Hur får vi annars erfarna vet?
Privatarna är ju (iregel) rutinerade och många gånger fd distriktare. Iallafall vet runt oss.
Sen tror jag att alla vet har missnöjda kunder. Någon skrev "stort" om en vet.station här och just den har en klubbkompis stämt för felbehandling.(Hon fick rätt.) Andra skulle aldrig vända sej till djursjukhuset som nämns. Tror inte att det finns någon fullkomlig...

Själv använder vi en privat vet till dräktighet och annat planerat. (Åker till klinik för röntgen.) Det är akuta fall som distriktarna får ta, tex sårskador och i ett fall kastning där stoet höll på att stryka med. Egentligen de svåra fallen. :angel:

Tack gode gud att distriktare också finns! De finns ju dygnet runt! :bow:

PS! Vet i artikeln gjorde ju helt klart en felbedömning.. men hon är inte alla distriktare
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Idasagare skrev:
Jag tycker det är fel att säga så. Distriktarna gör mycket nytta!
Själv har jag mycket god erfarenhet av distriktarna. Alla är inte ovana. Vi har en bra vet.station och den gången jag fick en ovan vet på juldagen så ringde han sina kollegor + att jag fick tag på min "privat vet". Det kändes lite tryggare. Hur många vet får du tag på juldagen kl 8?
Sen måste ju faktiskt nya veterinärer träna upp sej. Hur får vi annars erfarna vet?
Privatarna är ju (iregel) rutinerade och många gånger fd distriktare. Iallafall vet runt oss.
Sen tror jag att alla vet har missnöjda kunder. Någon skrev "stort" om en vet.station här och just den har en klubbkompis stämt för felbehandling.(Hon fick rätt.) Andra skulle aldrig vända sej till djursjukhuset som nämns. Tror inte att det finns någon fullkomlig...

Själv använder vi en privat vet till dräktighet och annat planerat. (Åker till klinik för röntgen.) Det är akuta fall som distriktarna får ta, tex sårskador och i ett fall kastning där stoet höll på att stryka med. Egentligen de svåra fallen. :angel:

Tack gode gud att distriktare också finns! De finns ju dygnet runt! :bow:

PS! Vet i artikeln gjorde ju helt klart en felbedömning.. men hon är inte alla distriktare
Nu menar jag distrikarna i vårat län.Dvs Blekinge och Karlshamns.
Va det gäller andra distriktare kan jag inte uttala mig om då jag endast har anlitat dessa som artikeln handlar om.
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Jag har ingen bra erfarenhet av distriktare. Tycker de bara duger till att vaccinera (Iaf de jag har träffat på) :smirk: .
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Hon är överhuvudtaget inte distriktare utan en före detta vikarie som inte höll måttet.
När man anställer färska vikarier vet man ofta inte vad man får, på en klinik är det ofta lite säkrare eftersom vikarierna inte behöver arbet ensamma från början. Hur skall rekryteringen gå till om färska vikarier inte får en chans?
När det går åt skogen är det ofta inte kunskaperna utan omdömet som brustit.
PL
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Jag har tyvärr inte heller några goda erfarenheter av distriktarna, men som nämns så är ingen fullkomlig, men jag tycker det är fel att vikarier ska lära sig bli rutinerade genom att åka ut och felbehandla och att djuren ska behöva lida för deras ovetande. Jag tycker de ska åka med en rutinerad vet tills de är så pass rutinerade att de själva reder ut sina uppgifter. Djurägaren måste ju kunna lita på sin veterinär!!
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Märkligt av en stationschef att hänga ut en av sina vikarier i lokalpressen. Har arbetsgivaren inget ansvar i det som hände? Begick vikarien ett så gravt misstag att hon ska få hela sin framtida karriär förstörd av ett dylikt misstag/olyckligt skeende? Vore det inte bättre att istället för att "avbryta vikariatet för hennes eget bästa" helt enkelt låta henne auskultera och vara med vid ett antal sövningar?

Har vikarien fällts i ansvarsnämnden? Någon som vet?

Sympatier med djurägare, häst och veterinär, det är väldigt olyckligt för alla inblandade.
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Jag har fyra stycken distriktveterinärer som jag ringer om det är något, det är alltid någon av dom som jobbar. Tack och lov för att dom finns!
Har däremot en som jag inte gärna ringer... när min häst var skadad så kom hon ut, jag var jätteförtvivlad för jag visste att han hade fått ett sticksår..
Hon var livrädd för hästen..(som stod helt stila...) Jag fick trycka och känna och säga vad jag tyckte, fick lägga bandage oxå. Henne vägrar jag att ta ut igen!
Personalen på helsingborgs djursjukhus var däremot underbara sedan..tyvärr dog min lilla Risco av narkosen..(1av100 hästar gör ju det...mycket!!!)
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Hemskt, rena mardrömmen.... Skönt att det gick bra med hästen till slut iaf.
//Z
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

vilken mardröm, fy vad hemskt!! :eek: :(
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Hmm. vad e de som krävs för att man ska bli veterinär? får man sin legetimation bara av att sitta å lyssna på nån eller? Tacka vet jag min veterinär! Marianne Lindsjöö:bow: stackars häst!!! å stackars matte!!! jag vet inte vag jag skulle gjort om det hände mig...
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Som andra skrivit, det råder förmodligen delade meningar om alla veterinärer och vetstationer, har hört både gott å ont om "din" vet med men har ingen egen erfarenhet av henne!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) En 22-årig kvinna från Rödeby förolyckades i går förmiddags då hon kastades av sin häst under en ridtur med en väninna i...
2
Svar
31
· Visningar
7 941
Senast: Prestige_
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) Sölvesborgs största fritidsgård, ridklubben på Bokeslätt, höll sin årliga julshow i går eftermiddag. Det blev både...
Svar
0
· Visningar
788
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) Ebbarp Natalia tvekade ett ögonblick inför den stormvälta tallen - det räckte för att hon inte skulle lyckas hoppa över...
Svar
0
· Visningar
1 534
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) Framtiden för Karlshamns Ridklubb är osäker. Från kommunens sida vill man använda området där, klubben i dag håller till...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp