Veterinärbesöket blev en mardröm

(Sydöstran)
Hästägaren Caroline Robé Israelsson i Hällevik kräver att Jordbruksverket betalar 23 500 kronor i skadestånd för de skador som hennes häst ådrog sig i samband med en behandling av en vikarierande distriktsveterinär och som tvingade hästen att vårdas på djursjukhus i Helsingborg i två veckor.

http://www.sydostran.se/002.lasso?id=32472&lay=nyheter
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

halvblod som hade fång som inte märktes förrän efter några dagar och veterinären ordinerade inte klinik för att åka och röntga och se hovbensrotation...).[/QUOTE]

Trodde man som hästägare hade ansvaret för att sånt blir gjort
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Vem säger att det överhuvudtaget är en fördel att åka o röntga en akut fånghäst? Hovbensrotationen behöver man inte kolla upp förrän läget är stabilt o man vill veta hur den framtida verkningen skall hanteras.
PL
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Shettisar skrev:
Dessutom så även de som jobbar där i vanliga fall, har väldigt dålig erfarenhet av hästar.
Nu känner jag till stationschefen eftersom jag själv anlitade honom till min dåvarande häst för 20 år sedan, så vad menar du med dålig erfarenhet? Har personen dålig erfarenhet av hästar eller menar du att han skulle vara oerfaren? :confused: Han kan ju knappast blivit mindre erfaren på 20 år, även om det inte var vid några allvarligare fall han var ute hos mig.
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Litar inte heller på Karlshamns veterinär station längre , ännu mindre nu efter man läst detta :crazy:
Dom har nästan alltid bara vikarier där och många av dom är också rädda för djuren ! Tycker också dom är väldigt dyra :o
Tycker Lannek var väldigt bra och ett par andra veterinärer där , men kontaktar hellre andra veteriäner ! :smirk:
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

:eek: Urs jag började bokstavligen fälla tårar när jag läste detta och såg framför mig den frustration och despration som både häst och matte va tvungen att genomlida, 23.000 är inte tillräkligt och ingenting om vik vetrinären behöver betala det ur egen ficka, hon lär ju heller inte må så bra just nu men nu har det varit mkt snack om vetrinärer och att anmälningarna mot dem har ökat, vafan händer på vet-skolorna, lär dem sig bara att skriva ut fakturor?
Jag lider me "matte" och blir väldigt ledsen om jag tänker mig i hennes sits me min Nisse.... :( :cry:
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Jovisst det har man juh...nu var inte detta min häst (bodde i vårt stall) men jag tycker att veterinären har ansvar för att berätta vilka möjligheter som finns. Vid första sympton var det inte alls lätt att se att det var fång hon hade, den veterinären tyckte bara hon var stel...och vi kunde ju inte annat än att hålla med. Efter ca ännu en vecka och "bättre" sympton kom en distriktsveterinär ut...Vi undrade om vi inte skulle åka till klinik...det tyckte inte hon var nödväntigt...hästen blev inte bättre, till slut ringde vi till veterinären igen (efter 7-10 dagar när läget inte hade blivit bättre) och då fick vi svaret "tja det kanske ni kan". När vi väl kom till kliniken så fick vi juh reda på hur ont hon hade haft och det mådde ju ingen bra av...men vi litade ju på veterinärens bedömning! Vad mer kan man göra som hästägare? Måste vi själv bedöma när det är nödvändigt att röntga eller inte? Skall vi veta när det är bra eller dåligt att åka och röntga i en sån situation?
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Nu kan jag inte låta bli att ge mig in i debatten, med risk för att bli lynchad... ;o)
Jag är distriktsveterinär sen nästan tio år tillbaka och har hållit på med hästar privat i nästan 30 år. Jag är stolt över att vara distriktsveterinär och tycker att det är ganska magstarkt att dra hela distriktsveterinärkåren över en kam (vi är ca 300 distriktsveterinärer i hela Sverige). Nu jobbar jag inte alls i den delen av landet där det här hände och känner inte till något om fallet, så jag tänker inte alls försvara den berörda veterinären. Tycker för övrigt att det inte låter som ett bra hanterande av fallet, men som sagt var så vet jag inget mer om det hela än det jag läst i tidningsartikeln.

Däremot undrar jag hur reaktionen hade varit om det varit en privat veterinär. Hade de flesta då direkt hoppat på alla landets privata veterinärer och svurit på att aldrig anlita någon privat veterinär mer....? Vi distriktare är inte mer lika varandra än de privata veterinärerna är lika varann. Alltså, det finns både dem med mycket vana och erfarenhet av hästar och dem med lite erfarenhet, inom både sektorerna.

Vad det gäller någons kommentar att man inte borde "släppa ut" oerfarna veterinärer att behandla folks hästar och vad man får lära sig på veterinärhögskolan och inte , så är det tyvärr så att nyutexaminerade veterinärer idag har mycket sämre praktisk erfarenhet än för tex tio år sen när jag gick ut. Det besparas mycket på veterinärutbildningen och den praktiska träningen blir lidande. Bla har ju hästjouren lagts ner på skolan i Uppsala. Det finns idag ingen möjlighet att gå någon form av betald AT-tjänstgöring som läkarna gör och det är ett stort problem. Som färdig veterinär förväntas man klara av de flesta fall själv ute i fält (men naturligtvis kan man alltid ringa och få stöd och hjälp av mer erfarna kollegor) och det finns helt enkelt inga pengar till att "gå bredvid" under ett antal veckor. Man får en introduktionsvecka och sen får man stå på egna ben.

Och, som någon skrev, hur ska man kunna få erfarenhet om man aldrig tillåts komma ut på några "vanliga" sjukresor på häst.
När man sen som nyutexaminerad mitt i natten rings ut på den där kolikhästen som har fruktansvärt ont och där matte/husse är alldeles i från sig av oro så förväntas man helt plötsligt vara hästexpert och kunna allt lika bra som den privata kollegan som lugnt ligger hemma i sin säng och sover.


Så alla ni hästägare där ute - hjälp till att sätta lite press på lantbruksuniveristet att inte skära i veterinärutbildningen, eller att aktörer på marknaden (tex försäkringsbolag, ridsportsförbund, ATG eller liknande) går in och hjälper till att finansiera någon form av AT-tjänstgöring eller praktik. Så får vi i framtiden (ännu) bättre hästveterinärer - både privata och distriktare!

MVH Ylva
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Mia_R skrev:
Nu känner jag till stationschefen eftersom jag själv anlitade honom till min dåvarande häst för 20 år sedan, så vad menar du med dålig erfarenhet? Har personen dålig erfarenhet av hästar eller menar du att han skulle vara oerfaren? :confused: Han kan ju knappast blivit mindre erfaren på 20 år, även om det inte var vid några allvarligare fall han var ute hos mig.
Jag har inte haft honom de gånger jag haft veterinär ute därifrån.Utan det har varit antingen någon utav de andra som blivit anställda där de senaste 4åren eller vikarier som har varit inlånade från Skåne osv...
Däremot har jag haft Lannek när vi vart där med våra hundar och det har vart jättebra.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Har anlitat distriktsare ett flertal gånger, Tack å lov för att de finns!! :banana: :bump:
Försök få ut din privata veterinär juldags natt tex....Man får tag på dem dygnet runt och de kan hjälpa till med mkt. :bow:
Visst kan man få en mer "koinriktad" veterinär...men de kan iaf hjälpa till å ge hästen lite sprutor innan man far iväg till Hbg....Har hjälpt oss ett antal ggr!

Däremot tror jag vi hade samma vikarie som talas om i artiklen, och hon avrådde oss från att åka till Hbg...vilket vi gjorde iaf och hästen fick stå 2 nätter i akutboxen pga kolik. Hon bad om ursäkt senare när Hbg pratat med henne och informertar om läger...Vet privata veterinärer som varit betydlig mer nonchalanta!:devil:

Har annars oftast fått rådet att åka till Hbg med en gång av dem...och har det visat sig inte vara så allvarligt så har de alltid hjälpt till mot försäkringsbolag och dyl. (bla tagit ut ambulans när det var ett läge som inte var så akut som distriktsare trott)

Visst har jag min favorit privat veterinär jag alltid ringer om det är något dagtid...men av någon konstig anledning så skadar sig sällan hästar då...:confused:
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

ElCamino skrev:
Har anlitat distriktsare ett flertal gånger, Tack å lov för att de finns!! :banana: :bump:
Försök få ut din privata veterinär juldags natt tex....Man får tag på dem dygnet runt och de kan hjälpa till med mkt. :bow:
Visst kan man få en mer "koinriktad" veterinär...men de kan iaf hjälpa till å ge hästen lite sprutor innan man far iväg till Hbg....Har hjälpt oss ett antal ggr!

Däremot tror jag vi hade samma vikarie som talas om i artiklen, och hon avrådde oss från att åka till Hbg...vilket vi gjorde iaf och hästen fick stå 2 nätter i akutboxen pga kolik. Hon bad om ursäkt senare när Hbg pratat med henne och informertar om läger...Vet privata veterinärer som varit betydlig mer nonchalanta!:devil:

Har annars oftast fått rådet att åka till Hbg med en gång av dem...och har det visat sig inte vara så allvarligt så har de alltid hjälpt till mot försäkringsbolag och dyl. (bla tagit ut ambulans när det var ett läge som inte var så akut som distriktsare trott)

Visst har jag min favorit privat veterinär jag alltid ringer om det är något dagtid...men av någon konstig anledning så skadar sig sällan hästar då...:confused:
Ja nu har jag ingen "privat" veterinär eftersom mina djur väldigt sällan behöver vård.Så när vi väl behöver så anlitar jag distriktarna,men anser jag att de ger en konstig diagnos så dubbelkollar jag den med Stenestad.Men än har jag bara behövt göra så 1 gg. Däremot så har jag fått väldigt bra bild av dom till minigrisarna och hundarnas behandling.Ska nämna att den privata veterinären som är närmast tillhands är väl bra men hon har ett skiftande humör och jag anser att man inte behöver ta vad för skit som helst bara för att man är ägaren till det behövande djuret.Sedan har jag förstått på denna privata veterinär att inflyttade djurägare till orten är inte så populära som de som är infödda här detta gäller om man ifrågasätter något.Och så ska det inte va.
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Så vad vi alltså kommit fram till är ju att det egentligen inte handlar om privata eller distriktsveterinärer...utan veterinärers kunnande och bemötande till våra djur och till oss djurägare. Jag förstår verkligen att det måste vara skittufft att komma ut som ny veterinär på distrikt - och nån gång måste man ju börja. Håller verkligen med om att det borde finnas en AT tjänst även för veterinärer för de skall juh kunna handskas så mycket - inte bara djuren utan även deras ägare. De måste alltså både ha djur och "människokännedom" - social kompetens. Det finns både bra och dåliga privat och distriktsveterinärer!

Det man som djurägare önskar är ju dock att inga djur hamnar emellan och tar skada...

Den veterinär som vi anlitar är nog en sk "privat koveterinär"...MEN hon är jättetrevlig - och hon har faktsikt kommit ut och behandlat min ponny som fick en senskada en helg för flera år sedan. Vi har förtroende för henne. Men efter vår "fångincident" - så vet jag att jag i framtiden kommer att vara mer uppmärksam och kanske åka till klinik när man får den där "magkänslan". Nu vet jag ju vart jag ska vända mig.... Tur att det kommer något gott ur de flesta situationer.
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

om du menar mig så är min favvo veterinär från skåne, har inte hört något bra från blekinge-privatarna....allt annat än bra tyvärr...:cry:
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

I somras snubblade min 24 åriga ponny i hagen , hon va halt i någon vecka så vi ringde vet (i khamn) hon tyckte , efter att sätt henne springa/gå lite och känt på hennes ben att vi skulle avliva henne.
Det är väll lite snabbt att säga sådant utan röngten m.m.
Har haft hästen länge och det va lite tufft att stå där ensam med henne och veterinären när hon berättade att det inte fanns något att göra.
Eftersom jag bara är 15 tycker jag hon kunde sagt något annat än att hon inte skulle bli frisk å att vi inte fick slakta henne :S
Nu är ponnyn helt frisk igen ..
 
Sv: Veterinärbesöket blev en mardröm

Jag undrar mest om hon inte hade sin häst försäkrad jag?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) En 22-årig kvinna från Rödeby förolyckades i går förmiddags då hon kastades av sin häst under en ridtur med en väninna i...
2
Svar
31
· Visningar
7 950
Senast: Prestige_
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) Sölvesborgs största fritidsgård, ridklubben på Bokeslätt, höll sin årliga julshow i går eftermiddag. Det blev både...
Svar
0
· Visningar
792
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) Ebbarp Natalia tvekade ett ögonblick inför den stormvälta tallen - det räckte för att hon inte skulle lyckas hoppa över...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydöstran) Framtiden för Karlshamns Ridklubb är osäker. Från kommunens sida vill man använda området där, klubben i dag håller till...
Svar
0
· Visningar
918
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp