Veterinären: ”Är folk rädda för oss?”

"En del vänder sig till terapeuter, andra till sin tränare eller ibland till en 'hästpratare'. Först när dessa inte kan lösa problemet kontaktas en veterinär. Varför?". Så skriver veterinär Axel Wallman i sin krönika.
 
Bara att få veterinären att komma ut och titta på hästen är ju ofta tre gånger så dyrt som att ta ut en equiterapeut och det första som händer är ofta ändå motsvarande "ta en ipren och återkom om det inte blir bättre". Ska man få hjälp med mer avancerade saker så är det ju åka in till klinik som gäller och för folk som inte har egen transport och lasthjälp om det behövs så blir det ju betydligt bökigare. Försvarar absolut inte någon som inte ger sin häst veterinärvård när det är mer motiverat men på nåt sätt så förstår jag ändå hur dom tänker och man vill nog lite naivt ofta att det ska räcka lite massage eftersom då är hästen inte dålig "på riktigt".
 
Bara att få veterinären att komma ut och titta på hästen är ju ofta tre gånger så dyrt som att ta ut en equiterapeut och det första som händer är ofta ändå motsvarande "ta en ipren och återkom om det inte blir bättre". Ska man få hjälp med mer avancerade saker så är det ju åka in till klinik som gäller och för folk som inte har egen transport och lasthjälp om det behövs så blir det ju betydligt bökigare. Försvarar absolut inte någon som inte ger sin häst veterinärvård när det är mer motiverat men på nåt sätt så förstår jag ändå hur dom tänker och man vill nog lite naivt ofta att det ska räcka lite massage eftersom då är hästen inte dålig "på riktigt".

Med tanke på vilken utrustning som finns att använda i fält idag så är det ytterst sällan man behöver mötas av ”ta en Ipren”-svaret. Både distriktsveterinär och privata aktörer har portabel utrustning. Men många inser nog inte det...
 
Med tanke på vilken utrustning som finns att använda i fält idag så är det ytterst sällan man behöver mötas av ”ta en Ipren”-svaret. Både distriktsveterinär och privata aktörer har portabel utrustning. Men många inser nog inte det...
Jo, visst men då är det tusenlappar istället för hundralappar man pratar om. Har tex haft mobil röntgen ute för en åring med ett mystiskt svullet knä men utan hälta och det landade väl på runt 5000 och då var det ju tydligt vad som det behövdes bilder på.
De allra flesta som kommer ut tycker jag fortfarande ofta vill ge metacam någon vecka för att se om det blir någon förbättring vid oklara problem om man inte hittar något uppenbart. Så i en sån situation skulle jag absolut vilja in på klinik istället.
Vid klara hältor och misstänkta skelettskador är det förhoppningsvis få som ringer ut en massör utan det är väl i ”något känns inte riktigt bra” fallen det oftast händer.
 
Jo, visst men då är det tusenlappar istället för hundralappar man pratar om. Har tex haft mobil röntgen ute för en åring med ett mystiskt svullet knä men utan hälta och det landade väl på runt 5000 och då var det ju tydligt vad som det behövdes bilder på.
De allra flesta som kommer ut tycker jag fortfarande ofta vill ge metacam någon vecka för att se om det blir någon förbättring vid oklara problem om man inte hittar något uppenbart. Så i en sån situation skulle jag absolut vilja in på klinik istället.
Vid klara hältor och misstänkta skelettskador är det förhoppningsvis få som ringer ut en massör utan det är väl i ”något känns inte riktigt bra” fallen det oftast händer.

Jag har tyvärr sett folk ta ut alternativare vid klara hältor. I ena fallet hade hästen en fraktur med :/

Jag åker gärna till klinik direkt jag med. Men jag vände mig emot att man skulle behöva lasthjälp mm för att få kvalificerad veterinärhjälp. Så är inte fallet. Även om veterinär kostar - såklart.
 
Men jag vände mig emot att man skulle behöva lasthjälp mm för att få kvalificerad veterinärhjälp. Så är inte fallet. Även om veterinär kostar - såklart.
Vad ska man göra då istället?

Jag hade en häst som inte gick att lasta själv, var beroende av lasthjälp och det var inte alltid det gick att pussla ihop, nu hade jag tur som fick ihop det ändå (knappt jag kommer ihåg hur), men alla har nog inte den möjligheten.

Ibland är det lite svårt att vänta den där extra dagen för då kan lasthjälpen hjälpa till, så vad skulle de behöva göra istället om de t ex inte har råd med mobila enheter utan måste till klinik? Finns det någon rimlig lösning ens?
 
Vad ska man göra då istället?

Jag hade en häst som inte gick att lasta själv, var beroende av lasthjälp och det var inte alltid det gick att pussla ihop, nu hade jag tur som fick ihop det ändå (knappt jag kommer ihåg hur), men alla har nog inte den möjligheten.

Ibland är det lite svårt att vänta den där extra dagen för då kan lasthjälpen hjälpa till, så vad skulle de behöva göra istället om de t ex inte har råd med mobila enheter utan måste till klinik? Finns det någon rimlig lösning ens?

Man ska inte ha häst om man inte har råd med veterinärvård. Hårt men sant. Och har man en veterinärvårdsförsäkring är kostnaden mellan klinik och hemma försumbar.

Men det krassa svaret är att har man inte råd ge hästen den vård den behöver när hästen behöver den så ska man inte ha någon häst utan kanske ska sikta på medryttare eller liknande.
 
Jag har 40 mil till "min" veterinär. Jag kan absolut ringa equiterapeut först, om det är något diffust. Är det något equiterapeuten kan ordna så tjänar jag både tid och pengar på det. Jag åker självklart då behovet finns, jag tror jag var dit fem eller sex gånger förra året?

Jag har dock haft min häst i sex år och åkt ett antal vändor till veterinären, så jag brukar välja "rätt". Har såklart tillgång till veterinär närmare, men är tyvärr inte så imponerad.
 
Vad ska man göra då istället?

Jag hade en häst som inte gick att lasta själv, var beroende av lasthjälp och det var inte alltid det gick att pussla ihop, nu hade jag tur som fick ihop det ändå (knappt jag kommer ihåg hur), men alla har nog inte den möjligheten.

Ibland är det lite svårt att vänta den där extra dagen för då kan lasthjälpen hjälpa till, så vad skulle de behöva göra istället om de t ex inte har råd med mobila enheter utan måste till klinik? Finns det någon rimlig lösning ens?

Som hästägare måste man ju budgetera för att kunna ge hästen rätt vård alt ta bort den.

Jag har tyvärr stött på många som väljer alternativare så länge de kan hålla hästen i ett skick de tror är gott nog. ofta då baserat på låg kunskap och en alternativare som inte remitterar vidare till veterinär då de bör och ska enligt lag.
Det finns på tok för många alternativare med för dålig kunskap om differensialdiagnosticering. Jag kan knappt räkna hur många såna jag stött på som jag i yrke av problemlösare kommit ut till. Detsamma gäller sambo som är just alternativare(kiro). Vissa hästar har vet dömt ut efter att alternativare sagt att de är så fina så och fullt ridbara.
Just iom det bör vet kontaktas först, kosta vad det kosta vill.

Att se till att hästen går att lasta bör vara hög prio för folk just för att kunna ge den vård. Speciellt om man nu har så ont om pengar att man inte kan ta hem mobilt team.
Det behöver inte kosta mycket att ta hjälp av någon som kan lösa ev lastproblem.

Man kan inte tycka att jour-kliniker ska sponsra ens hästeri för att man själv har för dålig budget och inte tagit hjälp med lastning etc.
 
Under förutsättning att det finns okej faciliteter, dvs rakt slätt, halkfritt och hårt underlag att springa på samt möjlighet att longera på vettigt underlag så är i princip det enda som inte ”bara” är att göra i stallmiljö att sticka i leder. Huruvida man ändå väljer att göra det i hemmiljö beror på förutsättningarna, dvs det är inte uteslutet men det är inte självklart.

Men böjprov, röntgen, ultraljud, endoskopi, provtagning osv osv kan med portabel utrustning göras ute i stallet.

Det är just att få optimalt underlag samt möjligheten att sticka i mer steril miljö som gör jag gärna åker direkt till klinik för t ex en hältutredning. Annars skulle jag av rena bekvämlighetsskäl och smittskäl hellre göra det hemma. Jag har eget släp, 15 min till klinik och en lättlastad häst.
 
Under förutsättning att det finns okej faciliteter, dvs rakt slätt, halkfritt och hårt underlag att springa på samt möjlighet att longera på vettigt underlag så är i princip det enda som inte ”bara” är att göra i stallmiljö att sticka i leder. Huruvida man ändå väljer att göra det i hemmiljö beror på förutsättningarna, dvs det är inte uteslutet men det är inte självklart.

Men böjprov, röntgen, ultraljud, endoskopi, provtagning osv osv kan med portabel utrustning göras ute i stallet.

Det är just att få optimalt underlag samt möjligheten att sticka i mer steril miljö som gör jag gärna åker direkt till klinik för t ex en hältutredning. Annars skulle jag av rena bekvämlighetsskäl och smittskäl hellre göra det hemma. Jag har eget släp, 15 min till klinik och en lättlastad häst.

Det är ingen fara med att sticka i led i stall. Det blir inte renare i området som sticks för att man är på en klinik. Man tvättar ju på samma vis i stall som på klinik. Och man tvättar och sticker ju rätt omgående. Det hinner ju inte på något vis bli skitit där man ska sticka.
 
Det är ingen fara med att sticka i led i stall. Det blir inte renare i området som sticks för att man är på en klinik. Man tvättar ju på samma vis i stall som på klinik. Och man tvättar och sticker ju rätt omgående. Det hinner ju inte på något vis bli skitit där man ska sticka.

Det beror - tycker jag (och jag har ju ”lärt” mig det av vet) - på vilken led och vilket stall.

Sticka hovled i ett stall där det drar t ex och man inte kan stå mer skyddat (som tex en spolspilta eller liknande) eller sticka knäled i samma stall gör jag skillnad i.

Jag vet de på klinik varit lite bekymrad under pollensäsong och velat ha stängt till behandlingsrummet osv.

Själva hästens ben, nålarna och vet är ju nada skillnad. Men risken (som säkert är mikroskopisk!) för oavsiktlig yttre kontaminering känns större i stall.

Så jag väljer helst att spruta leder på klinik om det sas i det stora hela är görbart. Vet vissa veterinärer vägrar sticka i stall och andra vägrar, men vet faktiskt inte vilka vet här som sticker eller ej.
 
Vad ska man göra då istället?

Jag hade en häst som inte gick att lasta själv, var beroende av lasthjälp och det var inte alltid det gick att pussla ihop, nu hade jag tur som fick ihop det ändå (knappt jag kommer ihåg hur), men alla har nog inte den möjligheten.

Ibland är det lite svårt att vänta den där extra dagen för då kan lasthjälpen hjälpa till, så vad skulle de behöva göra istället om de t ex inte har råd med mobila enheter utan måste till klinik? Finns det någon rimlig lösning ens?
Fast inte ha råd med mobila enheter? Iallafall här är det inte dyrare att ta ut veterinär med mobilt ultraljud och röntgen än det är att ta ut veterinär utan den utrustningen.
 
Fast inte ha råd med mobila enheter? Iallafall här är det inte dyrare att ta ut veterinär med mobilt ultraljud och röntgen än det är att ta ut veterinär utan den utrustningen.

Jag tror personen avsåg att det är dyrare t ex ta ut mobil vet för röntgen jmf med åka in till klinik för samma röntgen. Och det är det ju, veterinärens resa tillkommer. Men kostnad kan aldrig få stå ivägen för nödvändig vård. (Och det är dyrt att avliva häst med - och DE pengarna bör alla hästägare ha!)
 
Med tanke på vilken utrustning som finns att använda i fält idag så är det ytterst sällan man behöver mötas av ”ta en Ipren”-svaret. Både distriktsveterinär och privata aktörer har portabel utrustning. Men många inser nog inte det...
Den utrustningen klarar åtminstone röntgen på ben, men inte uppe i höften kam jag misstänka. Jag hade ute en privat vet med portabel röntgen , jättesmidigt. Men kanske inte lika billigt som en terapeut som inte ser mer än pälsen och rörelser.
 
Jag får ibland känslan att man tycker det är mindre pinsamt om man inte har behövt behandla hos veterinär. Då väljer man alternativ behandlare i stället.
Tyvärr är det ju så att vem som helst kan kalla sig massör, equiterapeut odyl. Det finns ingen kontroll av dessa utbildningar så vi vet inte vilka kunskaper de har. De får dessutom inte diagnostisera, alltså ställa diagnos, det får bara veterinär göra.
Som komplement är det jättebra och bör användas i de fall där det passar.
 
Jag åker inte längre till vet för diffusa saker då jag fått åka hem med enligt vet frisk häst, detta av duktiga veterinärer på bra kliniker.

Min alternativare har portabel ul och samarbetet med veterinärer som brukar skicka hästar till varandra.
 
Jag får ibland känslan att man tycker det är mindre pinsamt om man inte har behövt behandla hos veterinär. Då väljer man alternativ behandlare i stället.
Tyvärr är det ju så att vem som helst kan kalla sig massör, equiterapeut odyl. Det finns ingen kontroll av dessa utbildningar så vi vet inte vilka kunskaper de har. De får dessutom inte diagnostisera, alltså ställa diagnos, det får bara veterinär göra.
Som komplement är det jättebra och bör användas i de fall där det passar.

Givetvis får de diagnosticera. Och måste göra det. Just för att veta om det är deras jobb eller vets.

Sen kan vissa inte differensialdiagnosticera bra nog och behandlar veterinärfall.
Det är en katastrof, inte att de som kan diagnosticerar för att ev skicka vidare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 750
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp