Veterinären: ”Är folk rädda för oss?”

"En del vänder sig till terapeuter, andra till sin tränare eller ibland till en 'hästpratare'. Först när dessa inte kan lösa problemet kontaktas en veterinär. Varför?". Så skriver veterinär Axel Wallman i sin krönika.
 
Givetvis får de diagnosticera. Och måste göra det. Just för att veta om det är deras jobb eller vets.

Sen kan vissa inte differensialdiagnosticera bra nog och behandlar veterinärfall.
Det är en katastrof, inte att de som kan diagnosticerar för att ev skicka vidare.
Förlåt jag uttryckte mig fel. Det finns ingen lag om vem som får ställa diagnos, men då de inte tillhör djurhälsopersonalen finns ingen kontroll på deras kunskaper och då inte heller om de har kunskapen som krävs för att ställa diagnos.
Jag vill också säga att det finns många som är jätteduktiga på sitt jobb, men hur ska gemene man skilja på de som är bra och på de som gått en helgkurs och fått ett diplom?
 
Jag tror personen avsåg att det är dyrare t ex ta ut mobil vet för röntgen jmf med åka in till klinik för samma röntgen. Och det är det ju, veterinärens resa tillkommer. Men kostnad kan aldrig få stå ivägen för nödvändig vård. (Och det är dyrt att avliva häst med - och DE pengarna bör alla hästägare ha!)
Jaha! Missförstod då. Det är det faktiskt inte här. Inte ens om jag räknar bort vad min och hästens resa kostar. Priset ligger på ungefär samma.
Finns förutsättningarna för en vettig undersökning hemma så tar jag numera hellre ut veterinär än åker till klinik. Särskilt den ena med ambulerande utrustning är enormt duktig och delar sin tid mellan sin privata praktik och en välrenommerad klinik så jag tar hellre ut hen än åker till klinik. Finns inte förutsättningarna för vettig undersökning hemma är det en annan sak men med de hästar jag har och de sjukdomar jag själv har så uppskattar jag enormt att slippa hänga på en klinik en heldag när besöket hemma går på någon timme.

Självklart får aldrig kostnaden stå ivägen. Aldrig någonsin.
 
Jaha! Missförstod då. Det är det faktiskt inte här. Inte ens om jag räknar bort vad min och hästens resa kostar. Priset ligger på ungefär samma.
Finns förutsättningarna för en vettig undersökning hemma så tar jag numera hellre ut veterinär än åker till klinik. Särskilt den ena med ambulerande utrustning är enormt duktig och delar sin tid mellan sin privata praktik och en välrenommerad klinik så jag tar hellre ut hen än åker till klinik. Finns inte förutsättningarna för vettig undersökning hemma är det en annan sak men med de hästar jag har och de sjukdomar jag själv har så uppskattar jag enormt att slippa hänga på en klinik en heldag när besöket hemma går på någon timme.

Självklart får aldrig kostnaden stå ivägen. Aldrig någonsin.

Ja. När vi röntgade om hovarna och tog prover på på min så tror redan kostade typ 800. (Hela besöket drygt 7000 kr). Lätt värt för att slippa koppla släp, klä på häst, åka till klinik och sen göra om alltihop för att åka hem. Mocka släp, parkera släp mm. Hade lätt tagit 1.5 h extra tid i anspråk. Istället kunde jag jobba den tiden, åka ut till stallet, träffa vet och sen ställa tillbaka hästen i hagen och åka hem.
 
Förlåt jag uttryckte mig fel. Det finns ingen lag om vem som får ställa diagnos, men då de inte tillhör djurhälsopersonalen finns ingen kontroll på deras kunskaper och då inte heller om de har kunskapen som krävs för att ställa diagnos.
Jag vill också säga att det finns många som är jätteduktiga på sitt jobb, men hur ska gemene man skilja på de som är bra och på de som gått en helgkurs och fått ett diplom?

Jag håller med dig om att vi har ett enormt problem med just det att man inte kan anta att en hästbehandlare har en bra lägstanivå.

Kollar man tex kiropraktorer för human ska de plugga 5 år. Det finns ju ingen hästbehandlingsutbildning a la alternativare som är i närheten av så lång och grundlig.
Utöver det måste man också ha öga och feeling. Det går inte att lära ut superfeeling och dito öga.
Så just iom det här problemet håller jag med om att folk hellre bör vetchecka en gång för mycket än för lite.

Det finns givetvis jätteduktiga hästbehandlare av olika slag, som kan bedöma när det är veterinärens jobb och då skickar vidare.
Men allt för många är helt enkelt för dåliga, övertygade om sin egen förmåga och orutinerade. Vi har många hästägare som inte kan så mycket om vare sig hur man ska träna hästen frisk eller välja rätt behandlare och rätt veterinär.
 
Jag har haft ute dv totalt fyra gånger, för två olika sjukdomar. Senaste besöket landade på under 2 tkr och då kostade medicinen ca 1 tkr. Jag hade aldrig tagit mig till kliniken tor på de pengarna. Även de andra gångerna har jag tyckt att kostnaden har varit rimlig. Dock har alla besök bokats under deras telefontid, så inget jourtillägg.
 
Jag får ibland känslan att man tycker det är mindre pinsamt om man inte har behövt behandla hos veterinär. Då väljer man alternativ behandlare i stället.
Tyvärr är det ju så att vem som helst kan kalla sig massör, equiterapeut odyl. Det finns ingen kontroll av dessa utbildningar så vi vet inte vilka kunskaper de har. De får dessutom inte diagnostisera, alltså ställa diagnos, det får bara veterinär göra.
Som komplement är det jättebra och bör användas i de fall där det passar.


Förrutom att det är beklagligt att alternativare fortfarande finns som trots lagstiftningen behandlar ofräscha hästar utan veterinärs råd, är det ännu mer beklagligt tycker jag att så många hästägare fortfarande anlitar på de premisserna, och inte har alls kunskap om att den lagen även gäller dem som ägare. Den lagstiftningen trädde väl ikraft runt 2004 .
 
Jag håller med dig om att vi har ett enormt problem med just det att man inte kan anta att en hästbehandlare har en bra lägstanivå.

Kollar man tex kiropraktorer för human ska de plugga 5 år. Det finns ju ingen hästbehandlingsutbildning a la alternativare som är i närheten av så lång och grundlig.
Utöver det måste man också ha öga och feeling. Det går inte att lära ut superfeeling och dito öga.
Så just iom det här problemet håller jag med om att folk hellre bör vetchecka en gång för mycket än för lite.

Det finns givetvis jätteduktiga hästbehandlare av olika slag, som kan bedöma när det är veterinärens jobb och då skickar vidare.
Men allt för många är helt enkelt för dåliga, övertygade om sin egen förmåga och orutinerade. Vi har många hästägare som inte kan så mycket om vare sig hur man ska träna hästen frisk eller välja rätt behandlare och rätt veterinär.
Det finns godkända leg fysioterpeuter som förutom sin högskoleutbildning gått en tilläggsutbildning på högskola för att få godkännande på djur. De är tyvärr alltför få och de flesta jobbar med smådjur.
 
När vi har behandlat travhästen åker hon till travbanan och där träffar hon veterinären som gör böjprov osv. Ofast behandlas travhästar på plats hemma drf att veterinären kommer ut och kollar den. Dock har hon vart till Mälarklinken två gånger, en för fri röngten för att titta lösa benbitar ( fri från sådant ) och en gång för att spola lungorna efter ha fått i sig mögelsporer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Hästnyheter Att vara hästveterinär är världens bästa jobb, tycker Ridsports gästkrönikör Axel Wallman. Men han ställer sig också frågan varför det...
Svar
6
· Visningar
1 303
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp