Veterinären: Man fuskar fram individer

Elitloppsvinnaren Propulsion har sannolikt tävlat nervsnittad i Sverige sedan 2015 – vilket är förbjudet.
Nu förklarar veterinären Flemming Winberg vad man gör vid nervsnittning och hur det påverkar hästen.
– Man fuskar fram individer, man skulle kunna jämföra med anabola steroider, säger han.
 
Fast vem som helst i hela världen som har tillgång till internet hade kunnat kolla upp det. Det ligger väl på både STs och tränarens/ägarens ansvar att se till att hästen är behörig att starta?
Sorry, men varför kollade du inte upp det och slog larm för flera år sedan då?

De flesta hade nog ingen tanke på att det kunde vara på det viset, dessutom är det rätt vanligt med helt grundlösa rykten om både det ena och det andra.

Det är väldigt enkelt att komma efteråt och ha åsikter hur alla andra borde ha agerat.

Sedan får självklart de som gjort fel ta konsekvenserna i efterhand av vad som hänt när man kommit fram till vad som gått fel.
 
Fast vem som helst i hela världen som har tillgång till internet hade kunnat kolla upp det. Det ligger väl på både STs och tränarens/ägarens ansvar att se till att hästen är behörig att starta?
Till skillnad från ägaren så har ST detta som jobb att läsa dessa papper.

Varför var det flera som budade på proppen från länder som inte tillåter denna behandling, hade ST gjort sitt jobb och inte tillåtit hästen att starta (ST fick papper med uppgifter om otillåten behandling vilket inte ägaren tagit del av då det skickas mellan förbunden och inte mellan ägarna) hade det köpet återgått.

Nä ST försökte mörka sin tabbe redan förra året då deras misstag redan tjänat in många miljoner.
 
Till skillnad från ägaren så har ST detta som jobb att läsa dessa papper.

Varför var det flera som budade på proppen från länder som inte tillåter denna behandling, hade ST gjort sitt jobb och inte tillåtit hästen att starta (ST fick papper med uppgifter om otillåten behandling vilket inte ägaren tagit del av då det skickas mellan förbunden och inte mellan ägarna) hade det köpet återgått.

Nä ST försökte mörka sin tabbe redan förra året då deras misstag redan tjänat in många miljoner.

Ja, det är klart att ST också tabbat sig rejält. Men tränaren har ju ett stort ansvar också. Precis som han har ett ansvar för all annan doping och för att hästen är frisk och skadefri vid varje start.
 
Sorry, men varför kollade du inte upp det och slog larm för flera år sedan då?

De flesta hade nog ingen tanke på att det kunde vara på det viset, dessutom är det rätt vanligt med helt grundlösa rykten om både det ena och det andra.

Det är väldigt enkelt att komma efteråt och ha åsikter hur alla andra borde ha agerat.

Sedan får självklart de som gjort fel ta konsekvenserna i efterhand av vad som hänt när man kommit fram till vad som gått fel.

Hade jag ägt Propulsion kan du ge dig fanken på att jag gjort det så fort ryktet nådde mig. Jag är rätt nojig av mig. Nu är det så att jag inte har nån kontakt alls med travsporten (förutom att jag red en travare för över 20 år sen) så ryktet har aldrig nått mig. Hörde inget om detta förrän nu. Visste inte ens att nervsnittning fanns. Tränaren har däremot hört ryktet förra året, han har ansvar för tt hästen är startklar. Liksom ST har han ett stort ansvar i det här.

Ytterst fånig anklagelse, Gunnar...
 
Till skillnad från ägaren så har ST detta som jobb att läsa dessa papper.

Varför var det flera som budade på proppen från länder som inte tillåter denna behandling, hade ST gjort sitt jobb och inte tillåtit hästen att starta (ST fick papper med uppgifter om otillåten behandling vilket inte ägaren tagit del av då det skickas mellan förbunden och inte mellan ägarna) hade det köpet återgått.

Nä ST försökte mörka sin tabbe redan förra året då deras misstag redan tjänat in många miljoner.

Jag tycker att säljaren gjorde en riktigt ful grej som inte såg till att all relevant info om Propulsion fanns vid auktionen. Frågan är om det var ett regelbrott eller ej mtp att ingreppet är tillåtet i USA. Tveksamt, mtp att reglerna verkar säga att ja det är tillåtet men det måste registreras hos förbundet. Frågan är väl om man får vänta i 6 månader med att registrera det...
 
Jag förstår inte ens hur man kan argumentera emot tränaransvaret här. ST har tabbat sig, ja, det är vi nog alla överrens om. Men i Sverige har vi ett strikt tränaransvar och har nu Redén vetat om det här hjälper det ärligt talat föga vad han säger, han har startat en häst dopad. Oavsett om all världens veterinärer har kollat igenom hästen är det ändå tränaren som har ansvaret, precis likadant som att en idrottare i vilken idrott som helst inte kan skylla på sin läkare (vilket ofta görs men inte hjälper mot avstängning om man fuskar).

Att säga att vi andra ska kolla upp hästen flera år i förväg som @Gunnar tycker är ju bara löjligt, det är väl inte vi som fått informationen för många år sedan eller som har tränaransvaret? Det är det Reden som har (jag tycker också det är lite märkligt att enbart skylla på förbundet, exportcertifikatet går ut till ägaren också, åtminstone på de hästar som importerats i de stall jag jobbat i, hade ägaren, och Redén varit lite mer intresserade av hästen hade de väl läst igenom alla papper?). Det här handlade dessutom om en häst som kostade två mille att köpa in, man tycker ju att det borde finnas ett större intresse hos hästägaren att kolla igenom papperen mer noga än vad som uppenbarligen har gjorts oavsett om han fått alla papper i brevlådan eller fått ringa till ST och få dem.

Till syvende och sist har ju faktiskt hästen tävlat dopad, eftersom det faktiskt är att jämställa med doping och olagligt i Sverige. Tränaren har vetat om ryktena ett tag, men tävlat på. Den enda som kan anmäla ut är just tränaren. Vill man se sporten ren och bryr sig om djurskydd och hästarna, då inser man att även Redén är ansvarig över det här, även om självklart ST har gjort en otroligt stor tabbe.
 
Daniel säger ju att han köpt flera hästar av den amerikanska tränaren genom åren utan bekymmer, därför litade han på honom när han köpte Proppen .. Sen var han ju själv inte på plats i USA när hästen ropades in utan de gjorde Marcus Melander, och tydligen var de flera från Europa som var intresserade av hästen, och ingen av dem hade varit de om de vetat om att hästen var nervsnittad, därför undrar man ju om de inte skrev in de efter hästen var såld pga av att annars hade ingen velat köpa den och amerikanerna verkade ju inte vilja ha hästen heller med tanke på hur lite han hade presterat ändå som unghäst. Som sagt det är en soppa utav dess like.

Så glad att mina nuvarande tävlingshäst kommer från en tränare som är väldigt transparent med vad som gjorts med hästen under åren.
 
Men han har ju själv sagt att han hörde ett rykte om det förra året och det enda han gjorde var att kalla ut veterinär som kollade Propulsion. Hur kan man inte gå till källan som i det här fallet hade varit den amerikanska databasen och kolla vad som står där? Hade jag varit han hade jag blivit livrädd om ett sånt rykte nådde mig och jag hade velat kolla allt som går att kolla. Och framförallt allt som spelar någon roll regelmässigt. Han kan faktiskt inte skylla på att han inte fått en kopia.

Jag (som inte har nån koll på travsporten) lyckades hitta info om nervsnittningen på 2 min utan någon inloggning eller nåt. Helt öppet och publikt ligger det ute på nätet.
My point exactly! Men man bryr sig väl uppenbarligen inte mer än så.

Jag jobbar mest med att rapportera ridsport och i det ligger ju ett ansvar att kontrollera uppgifter och tävlingsresultat om hästar och ryttare. Vet inte hur många timmar i veckan jag spenderar i FEIs resultatregister under normala förhållanden.

Så hur detta kunnat gå under radarn för så många yrkesgrupper i travporten är typ en gåta!
 
Jag tycker att säljaren gjorde en riktigt ful grej som inte såg till att all relevant info om Propulsion fanns vid auktionen. Frågan är om det var ett regelbrott eller ej mtp att ingreppet är tillåtet i USA. Tveksamt, mtp att reglerna verkar säga att ja det är tillåtet men det måste registreras hos förbundet. Frågan är väl om man får vänta i 6 månader med att registrera det...

Tattersalls, auktionsfirman som hästen såldes av, är engelsk men arbetar internationellt. I infon för deras galopphästauktioner i England står det tydligt i reglerna att säljaren ansvarar för att informationen om hästens härstamning och veterinära status är korrekt. Eventuella operationer och även olater skrivs i katalogen. Jag kan inte tänka mig att det är enligt Tattersalls regler att en operation som faktiskt ger start- och avelsförbud i stora delar av världen inte framgår av katalogen. Jag har aldrig varit på travhästauktion, men det verkar ju vara en internationell marknad med köpare från flera länder.

Så det känns som att de förra ägarna undanhållit information för såväl auktionsfirman som potentiella köpare.
 
Sorry, men varför kollade du inte upp det och slog larm för flera år sedan då?

De flesta hade nog ingen tanke på att det kunde vara på det viset, dessutom är det rätt vanligt med helt grundlösa rykten om både det ena och det andra.

Det är väldigt enkelt att komma efteråt och ha åsikter hur alla andra borde ha agerat.

Sedan får självklart de som gjort fel ta konsekvenserna i efterhand av vad som hänt när man kommit fram till vad som gått fel.

Varför skulle @Lingon ens haft skäl att göra det? Om det börjar gå rykten om att min granne inte har bygglov för tillbyggnaden på hennes hus så ser inte jag några skäl att gräva djupare i det. Om det däremot skulle börja gå rykten om att tillbyggnaden på mitt hus inte har bygglov så skulle det bli desto mer fart på mig.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 554
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Hästnyheter Svensk Travsport har fått bekräftat att Elitloppsvinnaren Propulsion tävlat nervsnittad i Sverige sedan 2015, ogiltigförklarar hans 45...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stjärnhästen Propulsion har tävlat olovligen i Sverige sedan 2015 då han blev nervsnittad i USA innan han kom till Sverige. Efter att...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Amerikanska travförbundet bekräftar att Elitloppsvinnaren Propulsion har blivit nervsnittad i USA, något som är förbjudet att tävla med...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lös i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp