Veterinären missade dräktigheten, dött föl i hagen :'-(

Jag har bara haft bekräftade dräktigheter på 30 dygn, men gör UL 16, 30, 45 och 90. Årets sto ULade vi dessutom på 200 dygn då jag var orolig för kastning, men det tillhör inte vanligheterna. Det beror väl på hur sent på säsongen det är, hade stoet varit tom på UL hade jag troligtvis seminerat om eller gjort som Ts, tagit hem hästen men hållt ett extra öga på den och ev gjort nytt ultraljud vid 90 dygn.

Jag kan förstå irritationen över att bli bemött av en arrogant attityd, men med största sannolikhet hade du inte kunnat göra något åt kastningen, det kastas föl varje år av olika anledningar men självklart är det en chock.
 
@Zephira2 får man fråga hur mkt du sett till stoet själv under lösdriftstiden?
Nej inte alls mycket, men de gånger jag var där såg jag bara mycket vinterpäls och hon såg bra ut i hullet.
Det var en helinackordering fast på lösdrift. Har själv fått barn i januari så därav att hon inte fanns hemma. Då hade jag märkt det tror jag iallafall. Men jag blir lite osäker eftersom vet sa att fölet var väldigt litet.
 
T
Jag har bara haft bekräftade dräktigheter på 30 dygn, men gör UL 16, 30, 45 och 90. Årets sto ULade vi dessutom på 200 dygn då jag var orolig för kastning, men det tillhör inte vanligheterna. Det beror väl på hur sent på säsongen det är, hade stoet varit tom på UL hade jag troligtvis seminerat om eller gjort som Ts, tagit hem hästen men hållt ett extra öga på den och ev gjort nytt ultraljud vid 90 dygn.

Jag kan förstå irritationen över att bli bemött av en arrogant attityd, men med största sannolikhet hade du inte kunnat göra något åt kastningen, det kastas föl varje år av olika anledningar men självklart är det en chock.
Tack för att du delar med dig! Det låter vettigt och jag tänker göra likadant nästa gång.
Ja en chock är det! :-(
 
Jag hade stallat in henne, gett henne en uträknad foderstat och hållit koll på henne. Vaccinerat osv. Hon är en ganska ranglåg individ så inte säkert att hon fått i sig allt hon ska så att säga. Men som du säger så en ren kastning pga genfel hos fostret så att säga går ju inte att förebygga såklart. Men det känns inte som jag tror att det går att helt utesluta brist på foder. Grovfodret var ändå väldigt bra på lösdriften. Ägaren trodde ju bara att hon blivit lite tjock av det. Om vi ändå hade vetat... Ingen visste ju något och under den björnpälsen är det svårt att se nåt. Det håller alla med om.

Jag hade nog tyckt det var lite skrämmande att ägarna till lösdriften inte kan se skillnad på fett och dräktighet, såvida hon inte var både fet och dräktig.
UL är svårt och dräktigheter missas. Det är risken man medvetet får ta om man betäcker, och det är tråkigt att det missades denna gång - Men kastning så sent har förmodligen inget alls mer om hon gått på lösdrift eller inte.
 
Det kan väl inte komma som någon överraskning att det kostar pengar även om det blir en tom mage, om man inte har en väldigt bra deal. Det är ju liksom en av riskerna när man betäcker.

Har du avtal om 90 dagars, så är du dessutom skyldig att betala avgift till hingstägaren.
Det var 90 dagars avgiften jag pratade om och rådet jag fick av hingstägaren var att kolla dräktigheten på hemmakliniken eftersom det var sent på säsongen och hingsstationen stängde för säsongen. Annars hade de gjort det där. Eftersom jag trodde hon var tom så skickade jag UL journalen till hingstägaren för att slippa betala fosteravgiften. Kommer inte ihåg om det var 45 eller 90 dagar. Jag minns bara att jag var stressad över att behöva betala avgift nr 2 trots att hon var tom. Så jag har haft full koll på och planerat för alla avgifter vad nu det har med saken att göra egentligen?
 
Jag hade nog tyckt det var lite skrämmande att ägarna till lösdriften inte kan se skillnad på fett och dräktighet, såvida hon inte var både fet och dräktig.
UL är svårt och dräktigheter missas. Det är risken man medvetet får ta om man betäcker, och det är tråkigt att det missades denna gång - Men kastning så sent har förmodligen inget alls mer om hon gått på lösdrift eller inte.
Det är ju alltid något av en tröst. Men lika osäker på om ett sto är dräktigt eller inte UL till trots, lika osäker kan man vara på detta antar jag...
Men känslan av att man inte gjort allt man kunnat vägrar släppa trots att jag ju inget visste. :-/
 
Så jag har haft full koll på och planerat för alla avgifter vad nu det har med saken att göra egentligen?

Det är väl kanske ett mer allmänt konstaterande att du har full koll på vissa saker men har haft ganska dålig koll på annat. Du klagar ju dessutom på att sakerna kostar så mycket. Det måste du ju ha planerat före du betäckt menar troligen @Lovisaleonora . Att kostnaderna inte kommit som en överraskning. Har du haft koll på dem så kan du ju inte klaga på dem.
 
Man får ju vända lite på påståendet oxå gällande att det är dyrt för stoägare.
Tänk på att hålla en avelshingst, inte är det varken gratis eller lättförtjänta pengar.
Säg att avelssäsongens betäckta ston skulle resultera i få avkommor då har fortfarande hingsten använts, risker tas exempelvis alltid vid naturlig betäckning utan att få ut någon skälig täckande inkomst.
 
Men känslan av att man inte gjort allt man kunnat vägrar släppa trots att jag ju inget visste. :-/

Känslan kommer att sitta kvar ett tag och ditt dåliga samvete kommer troligen (nu spekulerar jag) av att du inte haft koll på stoet så mycket som du annars skulle ha haft.
Men, med bra mat och ingen viktnedgång samt bra päls och daglig koll så är det mer troligt att det var av andra orsaker än att det var veterinärens, ditt eller de som hade hästens, fel.

Det hade ju trots allt ganska troligt hänt iallfall. Det händer dagligen trots att allt är rätt.
 
Om hästen ser eländig ut i hullet förstår jag att man kan misstänka foderproblem, men om hästen är i normalhull så har jag svårt att se att det går att säga att näringsbrist skulle vara anledningen till att stoet kastat.

Och inte ens i sådana fall verkar kastning av näringsbrist vara det största problemet. Ser ju ständigt på RSPCA där ston som knappt kan stå upp efter två veckor föder ett helt friskt föl.
 
Det är väl kanske ett mer allmänt konstaterande att du har full koll på vissa saker men har haft ganska dålig koll på annat. Du klagar ju dessutom på att sakerna kostar så mycket. Det måste du ju ha planerat före du betäckt menar troligen @Lovisaleonora . Att kostnaderna inte kommit som en överraskning. Har du haft koll på dem så kan du ju inte klaga på dem.
Jag förstår inte vad det är ni vill komma fram till? Prata klartext.
 
Tycker det är elakt att påstå att de du hyrt lösdriftsplats av skulle haft koll/borde sett att hon såg dräktig ut eller ej!
Den som har uppgift att bedömma en häst är ju ändå ägaren själv.
Jag håller med och jag vill absolut inte lasta dem. De har varit jättegulliga och allt har fungerar toppen där.
Eller menar du att jag har sagt något om att detta skulle vara deras fel?
I så fall har du helt missuppfattat!
 
Tack iallafall för alla svar, nu vet jag bättre!
Borde slängt ut en tråd här i höstas om hur väl man kan lita på UL.
Jag blev lite stressad av avgiften till hingstägaren också. Inget kul att betala för en tom mage ju.
Men nästa gång ska jag ta det lugnare och läsa på mer.
Men tack för att ni delar med er av era kunskaper iallafall! Dem tar jag med mig till nästa gång.

Men du har i allafall sluppit betala 90-dagars avgift vilket du hade behövt göra om du kollat då och hon ändå hade kastat.

Säger som flera andra - ett bra hösilage på lösdrift är sällan otillräckligt, om hästen dessutom sägs ha blivit tjock så är det absolut inte någonting som du ska ha dåligt samvete över
 
Man får ju vända lite på påståendet oxå gällande att det är dyrt för stoägare.
Tänk på att hålla en avelshingst, inte är det varken gratis eller lättförtjänta pengar.
Säg att avelssäsongens betäckta ston skulle resultera i få avkommor då har fortfarande hingsten använts, risker tas exempelvis alltid vid naturlig betäckning utan att få ut någon skälig täckande inkomst.
Så är det och alla avgifter till hingstägaren finns inget att klaga på och de erbjuder dessutom rabatt året därpå. Så jag har inget att klaga på där.
Men det är likväl så att det fortfarande är dyrt och då vill man inte riskera sin investering pga en slarvig eller okunnig veterinär.
Det jag inte visste var att det enligt de flesta i denna tråden är väldigt vanligt att dräktighet missas. Jag trodde inte det faktiskt. Jag trodde att det var väldigt ovanligt att missa en dräktighet vid UL. Men nu vet jag bättre!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 506
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 682
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 457
Avel På en väns förfrågan undrar jag vad ni tror skulle vara efterfrågan på följande: Uppstallning av dräktigt sto i fölbox antingen lagom...
Svar
1
· Visningar
984
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp