Veterinären missade dräktigheten, dött föl i hagen :'-(

Fast nu skyller du på veterinären igen.
Mkt är ju upp till djurägaren själv att ta reda på, info och liknande. Vettar kan ju alltid rekommendera men får inte betalt för att lära ut sitt jobb, bara utföra det som kunden har beställt.
 
Jag uppfattar @Lovisaleonora svar som att du bör ha haft i beräkningen vilka summor du har att göra med oavsett föl eller kastning/gått tom/alt resobering
Ja men vad har det med något att göra?
Det är det jag inte fattar här.
Jag har vetat hela tiden vad det kostar, varför behöver jag förklara det om och om igen när det inte har med något att göra. Vad tillför det liksom?
Tråden handlar om hur och när man kan lita på ett UL av ett eventuellt dräktigt sto.
Jag hade åsikten om att det är dyrt om veterinären slarvar eller är okunnig då man riskerar hela semin kostnaden som eventuellt i det här fallet då.
Men av andras svar att döma så vet jag ju inte om det går att härleda till slarv av veterinären eller inte. Hon hade kanske kastat iallafall.
Hoppas jag nu har eliminerat alla frågetecken runt huruvida jag varit medveten om Seminkostnaderna osv. Det är inte kärnämnet i denna tråd som jag ser det utan något som ryckts ur sitt sammanhang och förstorats upp.
 
Sa
Men du har i allafall sluppit betala 90-dagars avgift vilket du hade behövt göra om du kollat då och hon ändå hade kastat.

Säger som flera andra - ett bra hösilage på lösdrift är sällan otillräckligt, om hästen dessutom sägs ha blivit tjock så är det absolut inte någonting som du ska ha dåligt samvete över
Sant! Det är ju riktigt surt! :-/
 
Ja men vad har det med något att göra?
Det är det jag inte fattar här.
Jag har vetat hela tiden vad det kostar, varför behöver jag förklara det om och om igen när det inte har med något att göra. Vad tillför det liksom?
Tråden handlar om hur och när man kan lita på ett UL av ett eventuellt dräktigt sto.
Jag hade åsikten om att det är dyrt om veterinären slarvar eller är okunnig då man riskerar hela semin kostnaden som eventuellt i det här fallet då.
Men av andras svar att döma så vet jag ju inte om det går att härleda till slarv av veterinären eller inte. Hon hade kanske kastat iallafall.
Hoppas jag nu har eliminerat alla frågetecken runt huruvida jag varit medveten om Seminkostnaderna osv. Det är inte kärnämnet i denna tråd som jag ser det utan något som ryckts ur sitt sammanhang och förstorats upp.

Fast så har du inte riktigt uttryckt saken. Här i ditt första inlägg exempel:

Varför trycks hästsportens baksida upp i ansiktet på en gång på gång, hästmänniskor tjänar man pengar på. Sedan struntar man fullständigt i att göra ett kvalitetsjobb. Häst ägare betalar ju iallafall...
Man behöver inte ta ansvar för konsekvenserna av ett dåligt utfört arbete heller. Det gör ju hästägaren.

och här

Framförallt är jag nog mest trött på att stoägare behandlas som kassakor.
"Tyvärr ingen dräktighet, betala i kassan. Nästaaaaaa!!!" Typ...
 
S
Fast nu skyller du på veterinären igen.
Mkt är ju upp till djurägaren själv att ta reda på, info och liknande. Vettar kan ju alltid rekommendera men får inte betalt för att lära ut sitt jobb, bara utföra det som kunden har beställt.
Nej jag skrev just att jag nu fått lära mig att det inte går att lita på första UL. Utan att man ska göra ett till, minst.
Men jag tycker visst att det ingår i veterinären jobb att rekommendera en extra undersökning vid 90 dagar då det ibland kan vara svårt att se. Jag tycker det ingår i en veterinärs jobb att informera så mycket man kan. Det är iallafall så jag blir bemött hos min vanliga veterinär.
Åh om jag ändå hade åkt dit istället! :-(
Men hon hade kanske kastat iallafall...
 
Och ska man vara riktigt krass så var ditt sto dräktigt på 90 dygn och du borde ha betalat pengarna till hingstägaren
Ja så då hade jag tur då...
Men hade jag vetat att hon var dräktig så hade förutsättningarna sett lite annorlunda ut och då hade jag inte behövt känna då här utan kunnat gå vidare med att jag gjorde allt jag kunde och hon kastade ändå. Om hon hade kastat vill säga.
 
Finns det NÅGON som går på besked 30 dagar UL? Det förvånar mig mycket. Visst kan det ge ett positivt besked, men det kan ju hända mycket på två månader, och därför alltid 90 dagar dräktighet UL.

Jag kan vara helt av banan, men jag har aldrig hört om någon som nöjer sig med besked på 30 dagar.

Om hästen ser eländig ut i hullet förstår jag att man kan misstänka foderproblem, men om hästen är i normalhull så har jag svårt att se att det går att säga att näringsbrist skulle vara anledningen till att stoet kastat.

Fast är de tomma på 30 så tror jag väldigt få kollar vidare? Det är inte så himla vanligt att man inte hittar dem på 30 dygn. Det är ju hjärtslag på fostret då så det syns ganska tydligt.
 
Ja så då hade jag tur då...
Men hade jag vetat att hon var dräktig så hade förutsättningarna sett lite annorlunda ut och då hade jag inte behövt känna då här utan kunnat gå vidare med att jag gjorde allt jag kunde och hon kastade ändå. Om hon hade kastat vill säga.

Det kan man såklart aldrig veta men utan att ha sett ditt sto (hon kan ju liksom vara helt vanskött) kan jag till närmare 100% säkerhet säga att det hade hon gjort ändå.
 
Beklagar verkligen. Så sorgligt och så hemskt att hitta en liten fin fölunge, förstår att det var en chock. När skulle fölet ha kommit om det hade varit friskt och överlevt?
Att ston kastar, föder dödfödda föl och för tidigt är ju något som ändå är ganska vanligt och inte alltid kopplat till foder, fel på hästen eller ens fostret. Att anklaga någon som inte sett på UL att hon är dräktig känns ju väldigt konstigt.

Du har ju inte sett något på ett helt år.
Hur "vanligt" är det att föl inte överlever hela dräktigheten eller föds för tidigt och dör? (Om man nu inte räknar med att det är något större fel på stoet, som det inte är i det här fallet.)
 
Fast är de tomma på 30 så tror jag väldigt få kollar vidare? Det är inte så himla vanligt att man inte hittar dem på 30 dygn. Det är ju hjärtslag på fostret då så det syns ganska tydligt.
Det är ju en liten tröst att jag inte var alldeles idiotisk som resonerade så jag med efter UL kollen. :-/
 
Beklagar verkligen. Så sorgligt och så hemskt att hitta en liten fin fölunge, förstår att det var en chock. När skulle fölet ha kommit om det hade varit friskt och överlevt?

Hur "vanligt" är det att föl inte överlever hela dräktigheten eller föds för tidigt och dör? (Om man nu inte räknar med att det är något större fel på stoet, som det inte är i det här fallet.)

Tillräckligt vanligt för att behöva ta med det i beräkningen och även om man är besviken och ledsen kanske inse att det ofta är livets gång och inte lägga skulden vare sig på sig själv eller andra.

Andra som har större erfarenhet kanske kan svara mer precist.
 
Beklagar verkligen. Så sorgligt och så hemskt att hitta en liten fin fölunge, förstår att det var en chock. När skulle fölet ha kommit om det hade varit friskt och överlevt?

Hur "vanligt" är det att föl inte överlever hela dräktigheten eller föds för tidigt och dör? (Om man nu inte räknar med att det är något större fel på stoet, som det inte är i det här fallet.)
Tack för omtanken!
I slutet av juni, så det var 2 månader för tidigt.
Svart liten en med 3 höga vita strumpor. Precis som jag hade hoppats på med den hingsten... :'-(
 
Tillräckligt vanligt för att behöva ta med det i beräkningen och även om man är besviken och ledsen kanske inse att det ofta är livets gång och inte lägga skulden vare sig på sig själv eller andra.

Andra som har större erfarenhet kanske kan svara mer precist.
Ja, det vore intressant att veta. Visste inte att det var "vanligt", även om jag hört om ston som kastat sina föl ett flertal gånger. (Inte samma ston som kastat föl, utan flera olika ston som förlorat fölen.)
Jättetrist, för både stoet och ägaren. Och fölet som kunde ha fått leva... :(
 
Jag kan väl tycka rent spontant att veterinären hade kunnat rekommendera en extra koll runt 90 dygn för säkerhets skull om det nu var så att du var tydlig med att du inte skulle seminera om stoet. Vid minsta tveksamheter kör vi ny koll på min station, oavsett orsak. Då har man haft både livrem och hängslen så att säga. Därmed inte sagt att veterinären gjorde fel, de är inte mer än människor och det kan vara svårt att se eftersom stona är olika osv.

Väldigt tråkigt hur som helst och kastningar sker, om du ska se det på det positivt så var glad att stoet redde ut allt komplikationsfritt så att inte stallägaren kom ut om 2 månader efter en katastroffölning.
 
Beklagar verkligen. Så sorgligt och så hemskt att hitta en liten fin fölunge, förstår att det var en chock. När skulle fölet ha kommit om det hade varit friskt och överlevt?

Hur "vanligt" är det att föl inte överlever hela dräktigheten eller föds för tidigt och dör? (Om man nu inte räknar med att det är något större fel på stoet, som det inte är i det här fallet.)

Om man tar statistiken på halvblod via språngrulla så resorberar ca 4,5% av stona mellan dräktighetsrapporten och 90 dygnskollen. Några fler ca 5% kastar fostret efter 90 dygnskollen.
Ungefär 2% av fölen föds vid fullgången tid men döda.
Här kan givetvis finnas statistiska fel i dessa värden, föl som hade kunnat räddas av någon mer erfaren, missade ultraljud etc etc men baserat på dryga 3100 dräktigheter så är siffrorna nog hyfsat tillförlitliga. Detta gäller statistik för 2015 då årets inte är fullt inkomna än.
 
@Zephira2 beklagar, förstår din besvikelse. Och jag tycker inte det är så konstigt att du är besviken mest på veterinären, som stoägare är man ju väldigt beroende av dem.

Är det sent på säsongen och man inte hittar något vid 30 dygn så är det väl inte ovanligt att man inte kollar igen. Så har jag gjort själv med ett sto jag hade.
Absolut inte för att ge dig dåligt samvete men om du nu vetat om dräktigheten så hade du kanske vaccinerat mot virusabort, så det är ju inte säkert att hon hade kastat om du hade vetat. Men det var kanske inte alls det som orsakade kastningen?
 
@Zephira2 beklagar, förstår din besvikelse. Och jag tycker inte det är så konstigt att du är besviken mest på veterinären, som stoägare är man ju väldigt beroende av dem.

Är det sent på säsongen och man inte hittar något vid 30 dygn så är det väl inte ovanligt att man inte kollar igen. Så har jag gjort själv med ett sto jag hade.
Absolut inte för att ge dig dåligt samvete men om du nu vetat om dräktigheten så hade du kanske vaccinerat mot virusabort, så det är ju inte säkert att hon hade kastat om du hade vetat. Men det var kanske inte alls det som orsakade kastningen?
Ja men precis så tänker jag med. Skönt med någon som förstår.
Jag kommer nog inte riktigt att komma över detta helt enkelt. Det finns väldigt många "varför gjorde jag/gjorde jag inte..."
Tack för medkänslan i alla fall, det värmer. :-)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 374
Avel På en väns förfrågan undrar jag vad ni tror skulle vara efterfrågan på följande: Uppstallning av dräktigt sto i fölbox antingen lagom...
Svar
1
· Visningar
980
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp