Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

M

mellon

idag när vi var och skulle röntga höfterna på vår 1 ½ år gamla
Golden Retriever tik. Hon har hela tiden varit lite mindre än
andra Golden, var även minst i sin kull. Hade då ingen aning
om att detta kunde betyda något. Vi blev tilldelade denna valp,
fick inte välja i kullen själva.

Eftersom man söver hundar som skall höftröntgas, gjorde han
en koll på hjärtat och hittade detta. Det kom som en chock.
Skall nu till ett större djursjukhus och göra ultra ljud,
Har annars aldrig haft problem som vi märkt. Är pigg och glad
springer gärna på flera timmars löspromenader.
Blir inte andfådd eller annat.

Någon som upplevt liknande och kan ge oss lite tröst?
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

Ska försöka ge lite tröst!
Vet att såna här besked kommer som en chock.
Ett blåsljud kan betyda så mycket, det behöver inte vara farligt!

Det behöver inte vara för att hon var minst i kullen (har själv en minsting).
Ultraljudet kommer visa var blåsljudet sitter och vad det kommer ifrån. Från det kan man arbeta sig vidare.
Lite beroende på hur det ser ut så behöver det inte vara nån fara att ge lugnande till hunden (man brukar inte söva för HD-röntgen utan ge lugnande ;) ).

Håll nerverna i styr och sen måste du säga vad ultraljudet visade!!
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

Jag tar ALDRIG mer en liten hund. Okej om den är minst i kullen så länge den är normal. Men inte en valp som är mindre är normalt...
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

När min sambo valde valp ville han ha den största och tuffaste hanen i kullen. Trots att vet.bes. var gjord upptäcktes ett blåsljud och sambon lämnade tillbaka valpen och fick ta den som var kvar, dvs den vi har idag. Anledningen till att han lämnade tillbaka den var att han skulle ha den till jakt och inte ville äventyra något. Men nu visar det sig att hunden som han lämnade tillbaka är en ruskigt bra jakthund, har inga problem med hjärtat och är idag 3 år! Så det behöver ju inte bli några problem!

Lycka till!

/Timsetim (som är glad att det blev Fritz till slut, han är tuff nog) :D
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

Tack för ditt svar.
Det tröstar att prata med någon.
Skall på ultraljud den 20 april.

Då återkommer jag med vad det var.

Ang det här med minsta valpen i kullen, brukar det alltid finnas
en minsting i kullen?

Visste inte att vår valp var en minsting eftersom vi hämtade henne
sist av alla. Varför just vi blev utvalda att ta henne vet jag ej,
har funderat en del på detta eftersom vi noga poängterade att
vi var utställningsintresserade, och ville ha en som verkade bra.
När vi sedan var på valpträff så såg vi ju skillndaden....
Och alla ville fråga och jämföra med minsten om den hade vuxit osv. för de hade ju naturligtvis sett att hon var minst när de hämtade sina.
Nu är det inte så att vi är missnöjda, tvärtom är hon en mycket duktig lydnads hund, har tagit alla tre hundkörkorten med högsta poäng, går nu på tävlingslydnads kurs. Skall på utställning på lördag, men är tveksam till vad de kommer att säga.
Det kan jag ju återkomma med.
Sen är det ganska behändigt att hon inte är så himlans stor som största hanen i kullen var. Han var nog dubbelt så stor som vår tik.

mvh
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

Tippan skrev:
Jag tar ALDRIG mer en liten hund. Okej om den är minst i kullen så länge den är normal. Men inte en valp som är mindre är normalt...

Jag har dålig erfarenhet av riktigt små valpar :(
Fick mej tilldelad en helt underbar Japanese Chin valp hos en ytterst seriös uppfödare. Väntade två år på denna valp. Hon var den bästa lilla hund jag någonsin haft. Tyvärr fick hon en akut cirkulationskollaps endast fyra månader gammal och dog i mitt knä medan jag sökte veterinären. Det hela gick jättefort.

Hade en Chihuahua där det upptäcktes blåsljud när hon var två år. Denna hund var sjövild hela livet och blev 14 år.
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

Sa också till min uppfödare att jag var uställningsintresserad......det måste gå spöken i det där.
Kan också tillägga att när jag hämtade henne var hon inte längre minst, utan i mitten (kull på 5).
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

Har hört av vet. att blåsljud kan växa ihop igen, men det bör väl ha gjort det vid en ålder av 1½.

Har även en kompis vars hund har blåsljud på hjärtat, han hänger med nästan som vanligt. Han får ta det i sin takt, när de går långpromenad. Tuffare motionering får han inte. Han är nu :crazy: 6 eller 7 år gammal.

Tycker att Du ska hålla hoppet uppe. Har Ni inte märkt av det innan vet.besöket, är det nog ingen fara. Det lär ju knappast bli sämre. Men det där får Ni kunnigt svar på av en veterinär.
Lycka till!
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

mellon skrev:
Ang det här med minsta valpen i kullen, brukar det alltid finnas
en minsting i kullen?

Det finns ju så klart alltid en som är minst. Men den behöver ju inte vara mini för det. Min tik jag har nu var minst, men inte lite liten. Min förra var liten liten och hon hade varit det sen födseln. Hon fick fel på allt som gick ha fel på...

Min syster födde upp en valp som var extremt mini. Hon kunde inte sälja henne för hon har dåliga erfarenheter av sådana små. Så hon behöll henne tills hon var 5 månader tror jag och sen så skänkte hon bort henne till ett par som var väl införstådda med hennes oro.

Jag har inte hört hur det gick, så jag antar att det gick bra. Ev. så var det hon som fick göra en knäledsoperation...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

Upptäckte blåsljud på vår goldentik när hon var ung.
Fick åka ner till Ultuna där de konstaterade att en av klaffarna
inte riktigt fungerar som den ska. De trodde att hon skulle kunna leva ett ganska vanligt liv, något lugnare möjligtvis, och kanske inte bli så gammal.
Visst märker vi av att hon ibland får det lite jobbigt, men inte mycket mer.

Hon är nu 10 år och pigg som en liten valp! :love:

DSCN0075.jpg
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

Kan ju tillägga att den här tiken var den finaste i kullen, (och inte alls liten) hade tänkt använda henne till avel.
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

Men kan inte ett blåsljud vara högst tillfälligt också? Till exempel pga en infektion i kroppen? Jag själv har absolut inget hjärtfel, men vid ett tillfälle för några år sedan, då jag var sjuk, så hörde läkaren ett blåsljud på mitt hjärta. Det försvann i samband med att jag blev frisk. Så jag har hört att det kan vara samma sak på ett djur?!
 
Sv: Veterinären upptäckte blåsljud på hjärtat

LadyBlue skrev:
Upptäckte blåsljud på vår goldentik när hon var ung.
Fick åka ner till Ultuna där de konstaterade att en av klaffarna
inte riktigt fungerar som den ska. De trodde att hon skulle kunna leva ett ganska vanligt liv, något lugnare möjligtvis, och kanske inte bli så gammal.
Visst märker vi av att hon ibland får det lite jobbigt, men inte mycket mer.

Hon är nu 10 år och pigg som en liten valp! :love:

DSCN0075.jpg


Gammla Fanny :bow: :bow: En mycket snygg trevlig hund!!!

Är kortet nytaget Jossan?

/Maggan
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 062
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp