Veterinären

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då var det dags för veterinären för lilleman igen...
Förhöjda levervärden, och lite förhöjt i bukspottkörteln.

Igen :cry:

Han hade samma för 5 år sen och höll då på stryka med.
Håll alla tummar och tassar ni har :heart

20200228_143702.jpg
 

Han har inte varit sig själv i helgen.
Ätit bra, men inte druckit som han brukar... knappt gått att promenera med, men varit pigg och busig inne emellanåt.

20200329_104815.jpg


Inatt hade han varit orolig skrev mamma...
Imorgon 11.15 är det ultraljud, jag har en dålig magkänsla...

Vad är det dom kan upptäcka på ultraljud? @Malibu_Stacy vet du?
 
Han har inte varit sig själv i helgen.
Ätit bra, men inte druckit som han brukar... knappt gått att promenera med, men varit pigg och busig inne emellanåt.

Visa bifogad fil 47807

Inatt hade han varit orolig skrev mamma...
Imorgon 11.15 är det ultraljud, jag har en dålig magkänsla...

Vad är det dom kan upptäcka på ultraljud? @Malibu_Stacy vet du?

Men gubben då!
Man får en bra bild på alla bukorgan, man kan se om det till exempel finns tecken på inflammation eller tumörsjukdomar. Man kan se hur magsäcken och tarmarna rör sig. Vid pankreatit syns ofta att det är flammigt, ljusare och reaktioner i fettvävnad omkring pankreas. Vid förhöjda levervärden är ett ultraljud av levern viktigt för att se hur den ser ut.
Är det något akut? Ser det mer kroniskt ut? Har vi någon missbildning eller knöl? Man kan också provta förändringar samtidigt, till exempel ta finnålsaspirat och sterila urinprov för analys.
Lycka till! :heart
 
Men gubben då!
Man får en bra bild på alla bukorgan, man kan se om det till exempel finns tecken på inflammation eller tumörsjukdomar. Man kan se hur magsäcken och tarmarna rör sig. Vid pankreatit syns ofta att det är flammigt, ljusare och reaktioner i fettvävnad omkring pankreas. Vid förhöjda levervärden är ett ultraljud av levern viktigt för att se hur den ser ut.
Är det något akut? Ser det mer kroniskt ut? Har vi någon missbildning eller knöl? Man kan också provta förändringar samtidigt, till exempel ta finnålsaspirat och sterila urinprov för analys.
Lycka till! :heart

Tusen tack för utförligt och lättförstått svar :)
Återkommer med uppdatering imorgon!
 
Han har fått Ursofalk utskrivet och ska även tillbaka om 6 veckor om han inte blir sämre.

Blev inga nya blodprover, de skulle avvakta...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok B hojtade upp mig på messenger igår och undrade om jag kunde ha Fille från lunch till halv tio idag och det kunde jag ju. Han kom runt...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: IngelaH
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp