Veterinärer som säljare

Jag tror att du kan ha missuppfattat något av vet?
Just mastit behandlas med antibiotika framförallt i den akuta fasen, däremot finns det vissa bakteriestammar som är värre som man odlar för?
Obs nu utgår jag från lantbruksdjur (får).
För visst beror mastit på bakterier? (Eller har jag hjärnsläpp?)
Trodde det var allmän koll efter bakterier vetrinären gjorde. Hade inte direkt räknat med mit sto skulle få juverinflamtion, har inte haft föl på många år. Tyckte även att informationen när jag googlade i sommras var väldigt dålig, eller så var det jag som var dålig på att googla!
 
Trodde det var allmän koll efter bakterier vetrinären gjorde. Hade inte direkt räknat med mit sto skulle få juverinflamtion, har inte haft föl på många år. Tyckte även att informationen när jag googlade i sommras var väldigt dålig, eller så var det jag som var dålig på att googla!
Jag rättar mig själv lite från föregående inlägg att man tar nog även odling för att kunna sätta in en mer inriktad penicillinbehandling..?

Hur upptäckte du att hon hade det? Det är inte ofta man hör att det drabbar hästar.
 
Jag rättar mig själv lite från föregående inlägg att man tar nog även odling för att kunna sätta in en mer inriktad penicillinbehandling..?

Hur upptäckte du att hon hade det? Det är inte ofta man hör att det drabbar hästar.
Halva juvret var svullet, spänt och ömt. Det gick inte missa om du kollade på juvret!
 
Det är du som påstår att veterinärer nere i Euopa tjänar stora pengar på läkemedelsförsäljning. Källa på det och som inte är svensk är väl inte för mycket begärt!

I den här studien kan man läsa om resistensläget bland smådjur i några europeiska länder. Som författarna tar upp är rapporteringen kring antibiotikaanvändning ffa inriktad på lantbrukets djur och skiljer sig dessutom väldigt i förfarande EU-länder emellan. Här tar man i alla fall upp den rapportering kring smådjur som finns och även om det inte alltid går att jämföra rakt av kan man se vissa trender om man jämför t.ex. Tyskland med Sverige. I Tyskland är alltså 100% av E. coli som isolerats från urinvägsinfektioner hos katt resistenta mot ampicillin och amoxicillin-klavulansyra! (dvs typ penicillin & penicillin med bredare spektrum).

https://mdpi-res.com/d_attachment/v...sci-09-00208-v2.pdf?version=1650966093#page15

Resistensutvecklingen är ju starkt kopplad till hur och i vilken omfattning man använder antibiotika. Sen hur mycket man tjänar på just antibiotikaförskrivningen i olika länder tror jag inte det finns någon statistik över som går att få tag på.

Som allmän kommentar hoppas jag att de nya EU-föreskrifterna får effekt ur ett europaperspektiv. Det mesta däri tillämpade vi ju redan tidigare i Sverige men det kan säkert hjälpa till i andra länder.
 
Tack för din insikt, som alltid! Jag hade inte tänkt på det så långt, men jag upplever verkligen inte att "mina" vettar medicinerar i onödan eller väljer läkemedel som är breda eller mer kostsamma. (såklart.) De har alltid en mycket öppen dialog med mig, men det är klart att vi också är människor allihopa och jag är givetvis inte jättepåläst utan litar på den information jag får.

Jag kan tänka mig att mycket av antibiotikan här går via lantbruk snarare än husdjur.
Nu är min källa diverse veterinärprogram på TV. Tex veterinärerna på landet, den som handlar om den kliniken som startades av James Herriot. Där opererar de på ett sätt som inte hade varit accepterat i Sverige pga bristande hygien. Bristande hygien kompenseras sen med att man sätter in antibiotika i stället.
Nu tror jag inte att det är så överallt i UK men det finns nog tyvärr kvar sådana ställen.


Sen är mitt värsta exempel från USA. Den otrolige Dr Pol. Otrolig på mycket men inte modern veterinärmedicin. :arghh:I stället för att göra ordentliga undersökningar så slängs det hej vilt med antibiotikan
 
I den här studien kan man läsa om resistensläget bland smådjur i några europeiska länder. Som författarna tar upp är rapporteringen kring antibiotikaanvändning ffa inriktad på lantbrukets djur och skiljer sig dessutom väldigt i förfarande EU-länder emellan. Här tar man i alla fall upp den rapportering kring smådjur som finns och även om det inte alltid går att jämföra rakt av kan man se vissa trender om man jämför t.ex. Tyskland med Sverige. I Tyskland är alltså 100% av E. coli som isolerats från urinvägsinfektioner hos katt resistenta mot ampicillin och amoxicillin-klavulansyra! (dvs typ penicillin & penicillin med bredare spektrum).

https://mdpi-res.com/d_attachment/v...sci-09-00208-v2.pdf?version=1650966093#page15

Resistensutvecklingen är ju starkt kopplad till hur och i vilken omfattning man använder antibiotika. Sen hur mycket man tjänar på just antibiotikaförskrivningen i olika länder tror jag inte det finns någon statistik över som går att få tag på.

Som allmän kommentar hoppas jag att de nya EU-föreskrifterna får effekt ur ett europaperspektiv. Det mesta däri tillämpade vi ju redan tidigare i Sverige men det kan säkert hjälpa till i andra länder.
Det är inte antibiotika resistens jag frågat efter utan vilka veterinärer och kliniker som tjänar så mycket pengar på att kränga mediciner. Jag känner många och INGEN säljer mediciner över disk på det som påstås i den här tråden!
 
Det är du som påstår att veterinärer nere i Euopa tjänar stora pengar på läkemedelsförsäljning. Källa på det och som inte är svensk är väl inte för mycket begärt!

https://www.npr.org/sections/thesal...rm-veterinarians-pushing-too-many-antibiotics

Här går det att läsa om att veterinärer skriver ut antibiotika med vinstsyfte. De hänvisar även till att när Danmark ändrade lagstiftningen och förbjöd veterinärer från att sälja/göra vinst på medicin så sjönk förskrivningen av antibiotika med 25 % på ett år.

https://www.theguardian.com/environ...-does-big-pharma-make-from-animal-antibiotics

Om du missat vilken vinst läkemedelsbolagen gör på antibiotika och hur mycket de marknadsför för att öka förskrivningen, samt incitament för läkare och veterinärer att förskriva mer.

https://www.nature.com/articles/s41599-019-0273-2

Och en längre artikel om samma problem i Frankrike.

Bland annat. Googla så finns det mängder med artiklar, allt från kortare reportage till omfattande forskningsstudier.
 
Det är inte antibiotika resistens jag frågat efter utan vilka veterinärer och kliniker som tjänar så mycket pengar på att kränga mediciner. Jag känner många och INGEN säljer mediciner över disk på det som påstås i den här tråden!

Nej, men resistensutvecklingen är ju kopplad till hur man förskriver antibiotika. Det finns en anledning till att problemet är större i vissa länder än andra.

Den statistik du efterfrågar är nog omöjlig att få fram från en oberoende källa. Ska man ta reda på vilka pengar som tjänas på sk onödig antibiotikaförskrivning behöver man ju först specificera vilken förskrivning som är just onödig, en del av det är ju nödvändigt och som tidigare nämnts i tråden är det nog inte alltid medvetet hos veterinären själv att egen försäljning gör en mer benägen att skriva ut.

Är nog ingen som påstår att veterinärer säljer antibiotika av rent vinstintresse, det är betydligt mer komplicerat än så. Det vi vet är att länder där veterinärer inte får sälja läkemedel direkt har lägre försäljning & resistensproblematik, sen kan man tolka det hur man vill :)

Anledningen att jag länkade studien om resistens är att försäljningsstatistiken @Malibu_Stacy länkade inte skiljer på lantbruksdjur och smådjur (däremot är den väldigt talande vad gäller problematiken i stort)
 
Jag har lärt mig en del jag inte ens tänkt på genom den här tråden... fast jag tror fortfarande jag föredrar bekvämligheten i att kunna få med mig medicinen hem direkt. Som sagt vore det en katastrof annars för mig som djurmatte på "landsbygden" men utan bil, och särskilt som ensamstående. Jag kan inte gärna lämna en dyngsjuk hund hemma för att ta bussen in till stan och spendera fyra-fem timmar på att jaga apotek.
Det där med anslutna apotek i Sverige vore ju en dröm!
 
Jag har lärt mig en del jag inte ens tänkt på genom den här tråden... fast jag tror fortfarande jag föredrar bekvämligheten i att kunna få med mig medicinen hem direkt. Som sagt vore det en katastrof annars för mig som djurmatte på "landsbygden" men utan bil, och särskilt som ensamstående. Jag kan inte gärna lämna en dyngsjuk hund hemma för att ta bussen in till stan och spendera fyra-fem timmar på att jaga apotek.
Det där med anslutna apotek i Sverige vore ju en dröm!

Det där är ju något vi måste tackla i glesbygden och det löser vi med att lämna ut jourdoser så det räcker tills djurägarna fått hem läkemedlet antingen till det lokala apoteket eller via nätet. Det är inte ovanligt att de läkemedel som behövs inte finns hos närmsta apotek ens om det är öppet.
 
Det där är ju något vi måste tackla i glesbygden och det löser vi med att lämna ut jourdoser så det räcker tills djurägarna fått hem läkemedlet antingen till det lokala apoteket eller via nätet. Det är inte ovanligt att de läkemedel som behövs inte finns hos närmsta apotek ens om det är öppet.
Men hur fungerar det- tar veterinären betalt för jourdoserna också? Jag antar det - och vad är i sådana fall skillnaden mot att de säljer hela dosen över disk?

Inte bara en fråga för dig, utan allmänt. :)
 
Men hur fungerar det- tar veterinären betalt för jourdoserna också? Jag antar det - och vad är i sådana fall skillnaden mot att de säljer hela dosen över disk?

Inte bara en fråga för dig, utan allmänt. :)

Ja, vi tar betalt för jourdoserna och skillnaden är att dessa jourdoser inte generar någon betydande inkomst. Det handlar om enstaka tabletter, inte om 100-pack. Klinikerna får inte agera apotek utan endast lämna ut läkemedel i princip för att gott djurskydd ska kunna upprätthållas.
 
Men hur fungerar det- tar veterinären betalt för jourdoserna också? Jag antar det - och vad är i sådana fall skillnaden mot att de säljer hela dosen över disk?

Inte bara en fråga för dig, utan allmänt. :)
Jag tänker att apotekspersonalen är "oberoende", utan kommission och min erfarenhet är att de väljer generika (riktlinje?) om man inte har en preferens.
 
Nu när vi pratar om det finns det "djurapotek" man kan ringa till som kan skicka medicinen man har på recept, det går i min erfarenhet snabbare än om apoteket ska beställa hem då de ofta har utsatta leveransdagar.
Har varit med om att vanliga apoteket säger att det är restat men inriktade apotek för djur har det i lager istället. Märktes nu under Coronan när avmaskning (till får) och smärtstillande till fånghäst var restat och hade varit ett tag.
 
Jag tänker att apotekspersonalen är "oberoende", utan kommission och min erfarenhet är att de väljer generika (riktlinje?) om man inte har en preferens.
Det måste skrivas på receptet att generika är ok, om jag inte minns fel. Apotekspersonal får inte ändra själva.
 
Jag tänker att apotekspersonalen är "oberoende", utan kommission och min erfarenhet är att de väljer generika (riktlinje?) om man inte har en preferens.
Jag förstår skillnaden mellan veterinären och den oberoende apotekspersonalen, men om vetten ändå får sälja jourdoser förstår jag inte riktigt hur det inte kan räknas som bias.
Jag fick dock ett mer utförligt svar på det i #114 :)
 
Det måste skrivas på receptet att generika är ok, om jag inte minns fel. Apotekspersonal får inte ändra själva.

Nej, de får inte ändra själva. Tyvärr kan jag tänka ibland med tanke på hur många timmar jag spenderat i telefon med apotekspersonal som ringer och frågar om de kan få byta X till Y.
 
Ja, vi tar betalt för jourdoserna och skillnaden är att dessa jourdoser inte generar någon betydande inkomst. Det handlar om enstaka tabletter, inte om 100-pack. Klinikerna får inte agera apotek utan endast lämna ut läkemedel i princip för att gott djurskydd ska kunna upprätthållas.
Jag tänker igen att vi bör göra skillnad mellan smådjursbehandling och landsbruksdjur när det handlar om antibiotika och hur mycket pengar det eventuells genererar. 100-pack känns inte om något som skrivs ut för ett marsvin eller en katt.
 

Liknande trådar

J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 174
Senast: Turelur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp