Veterinärer varnar för övervikt och uppmanar hästägare att ta problemet på allvar

Brittiska veterinärer slår larm om allt mer utbredd övervikt som hotar välmåendet hos hästar och ponnyer. Veterinärerna varnar för allvarliga konsekvenser och uppmanar hästägare att vidta åtgärder.
 
Bra att det uppmärksammas. Jag själv har blivit tillsagd att det inte är någon idé att jag åker på utställning med min ponny därför hon är för smal, men jag ser henne som lite rund men inte fet. Aldrig att jag skulle riskera hennes hälsa för att få poäng på en utställning, istället borde normen av vad som är ”bra utställningshull” uppdateras!
 
Jag börjar seriöst fundera på om jag ska tvingas helklippa min shettis på lösdriften pga hennes tjocka hårrem. Är det ok med en helrakad shettis kontra en oklippt nu mitt i vintern med 10 - 15 minusgrader och ligghall? Halvbloden är oklippta men har täcken, ska den lilla gå helklippt utan täcke så hon inte ser så fet ut? :crazy:
 
Jag börjar seriöst fundera på om jag ska tvingas helklippa min shettis på lösdriften pga hennes tjocka hårrem. Är det ok med en helrakad shettis kontra en oklippt nu mitt i vintern med 10 - 15 minusgrader och ligghall? Halvbloden är oklippta men har täcken, ska den lilla gå helklippt utan täcke så hon inte ser så fet ut? :crazy:
Ponnysar ÄR fluffiga på vintern, så länge hon inte är fet under pälsen så gör det väl inget? Men det är väldigt mycket svårare att bedöma hull när dom är lurviga. Såhär stor skillnad var det på min ponny förra året. Bilderna är tagna samma dag. :rofl:
IMG_20190123_074941.jpg
 
Ponnysar ÄR fluffiga på vintern, så länge hon inte är fet under pälsen så gör det väl inget? Men det är väldigt mycket svårare att bedöma hull när dom är lurviga. Såhär stor skillnad var det på min ponny förra året. Bilderna är tagna samma dag. :rofl:

OJ!!! Hade inte kunnat föreställa mig bild två skulle finnas där under bild ett. Vilken skillnad!
 
Brittiska veterinärer slår larm om allt mer utbredd övervikt som hotar välmåendet hos hästar och ponnyer. Veterinärerna varnar för allvarliga konsekvenser och uppmanar hästägare att vidta åtgärder.


Det är inte en dag för tidigt!
Tyvärr är de flesta i mina ögon feta eller smällfeta.
Var på utstälning och en i mitt tycke perfekt hull fick komentaren av dommaren att ponnyn var i för lågt hull men det var väll ok för den gick på travet.
 
Ponnysar ÄR fluffiga på vintern, så länge hon inte är fet under pälsen så gör det väl inget? Men det är väldigt mycket svårare att bedöma hull när dom är lurviga. Såhär stor skillnad var det på min ponny förra året. Bilderna är tagna samma dag. :rofl:
Visa bifogad fil 24372


Vinterpäls är en sak! Man kan ju känna hullet ändå. Men vist blir man förvånad när man klipper dom och inser hur mycket päls de har.
 
OJ!!! Hade inte kunnat föreställa mig bild två skulle finnas där under bild ett. Vilken skillnad!
Vinterpäls är en sak! Man kan ju känna hullet ändå. Men vist blir man förvånad när man klipper dom och inser hur mycket päls de har.


Svarar båda: helt ärligt, jag kunde inte heller gissa hur hennes hull såg ut under. Jag kunde dra sadelgjorden hyfsat normal dock. Folk sa att hon var fet när dom såg henne. Jag höll med, hon SÅG ju fet ut. Men det var inte alls så illa efter rakning :rofl:
 
Jag börjar seriöst fundera på om jag ska tvingas helklippa min shettis på lösdriften pga hennes tjocka hårrem. Är det ok med en helrakad shettis kontra en oklippt nu mitt i vintern med 10 - 15 minusgrader och ligghall? Halvbloden är oklippta men har täcken, ska den lilla gå helklippt utan täcke så hon inte ser så fet ut? :crazy:
Men man kan ju inte bedöma hull med ögonen, man måste ju ta i hästen! Päls kan ju vara lång även på en mager häst.

Tyvärr verkar detta inte ha gått upp för djurskyddsinspektörer...

(Jag är väl lite skadad av fårnäringen, där det är helt omöjligt att göra någon som helst hullbedömning med ögonen annat än direkt efter klippning. Hullbedömning görs med händerna! )
 
Jag fick kommentaren av en veterinär förra vintern att hon såg fet ut i hagen, jag vet ju att det är ca 1 dm hårrem på den lilla och har ingen lust att klippa henne då jag tycker hon behöver pälsen bättre än täcken, men kommentaren är tröttande när de inte ens känt efter vad som finns under. :meh:
 
Jag köpte min ponny i somras, SMÄLLfet. Nu har jag ingen aning hur han ser ut exakt under, men jag kan iallafall lyckas känna revbenen vid hårt tryck, fettdepåerna är inte alls lika kännbara så nånting har då hänt. Tyvär så har vi liksom som många andra inte haft något jättebra hö i år så av det jag kan se ser han lite tråkig ut, trots att jag lagt på extra protein. Blir spännande när vinterpälsen åker av så man får se helheten. Vill ju gärna slippa en till sommar med smällfet häst...

2B5AB9AF-53C2-4711-B92D-CDF30A5B6421.jpeg
 
Jag vet ingen djurskyddsinspektör som hullbedömer utan att känna på djur, om det inte är extremt uppenbart. Alla jag vet använder sig dessutom av beskrivande hullskalor. Vart kom det här in i att brittiska veterinärer slår larm?
Jag har råkat ut för en sådan djurskyddsinspektör, min var 8 månader (avvand) och blev anklagade för mager, inte alls i så fint hull som övriga hästar i hagen. Nä tacka gudarna för att han inte var lika fet som dom vuxna ponnyerna i samma hage.
Jag fick förklara att även om min var i samma höjd som övriga hästar i hagen så var dom inte lika gamla, sedan fick dom namn och nummer till vet som hade varit ute hos min några dagar innan då han vaccinerats och fick beröm för fint hull:).

Det skulle göras uppföljning på mitt magarna föl men inte hört något om det ärendet sedan det hände och hästen är nu mer 15 år
 
Köpte min ena häst som smällfet, syntes inte från sidan men kändes ordentligt när man tog på den.
Fick UA på hull från veterinären!

För ca 30 år sedan köpte vi vår första fjording och på den gårdsbesiktningen står det överhull (det var det). Det skulle idag inte ens ses som normalhull utan faktiskt lite på tunna sidan.
 
Jag har råkat ut för en sådan djurskyddsinspektör, min var 8 månader (avvand) och blev anklagade för mager, inte alls i så fint hull som övriga hästar i hagen. Nä tacka gudarna för att han inte var lika fet som dom vuxna ponnyerna i samma hage.
Jag fick förklara att även om min var i samma höjd som övriga hästar i hagen så var dom inte lika gamla, sedan fick dom namn och nummer till vet som hade varit ute hos min några dagar innan då han vaccinerats och fick beröm för fint hull:).

Det skulle göras uppföljning på mitt magarna föl men inte hört något om det ärendet sedan det hände och hästen är nu mer 15 år

Ja, tur att det hänt lite även hos myndigheten på femton år :D
 
Min ponny är fet trots 6kg hö per dag och mycket motion 6 dagar i veckan... är inte lätt att banta en lättfödd häst :( har även fått motion på ''recept'' av veterinär.
 
Min ponny är fet trots 6kg hö per dag och mycket motion 6 dagar i veckan... är inte lätt att banta en lättfödd häst :( har även fått motion på ''recept'' av veterinär.
Kan du minska till 4kg hö och lägga till halm? Min 146cm Irish cob får 6,5kg hö + kanske 4-5kg halm per dag(väger inte halmen och ger lite mer när det är riktigt kallt). Skulle hon bara få hö skulle jag behöva ge henne betydligt mer för att hon skulle vara nöjd.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 035
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 823
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: Hannah0407
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 879
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp