Veterinärer varnar för övervikt och uppmanar hästägare att ta problemet på allvar

Brittiska veterinärer slår larm om allt mer utbredd övervikt som hotar välmåendet hos hästar och ponnyer. Veterinärerna varnar för allvarliga konsekvenser och uppmanar hästägare att vidta åtgärder.
 
Jag har klippt mina shettisar i många år då de aldrig torkatde när vi tränat. De var i topp kondis.

Men hullet känner man med händerna när de har mycket vinterpäls. Och även utan vinterpäls känner jag hur hullet är. En del är lättare andra svårare. En del syns det lätt på. Men Hur lätt/svårt man känner revbenen som exempel. Det är vanligt att man får höra att en ponny i lagom hull ser fet ut i vinterpäls tyvärr!
Sen finns det feta exemplar också.

Folk som säger att hästen ser fet ut för den har vinterpäls har nog inte rätta kunsksapen om hull bedömning. Det får man träna på att lära sig.

Tycker din ponny ser fin ut i hull.
Jo, jag vet hur man gör, jag tycker dock det är väldigt svårt att lita på min känsla när dom har mammutpäls :D
Hon skulle inte må dåligt av att vara tunnare heller. Fettet lägger sig gärna runt svansroten och på halsen tidigt på henne. Men det har varit många kilon värre också, så det får vara "good enough".
 
Jo, jag vet hur man gör, jag tycker dock det är väldigt svårt att lita på min känsla när dom har mammutpäls :D
Hon skulle inte må dåligt av att vara tunnare heller. Fettet lägger sig gärna runt svansroten och på halsen tidigt på henne. Men det har varit många kilon värre också, så det får vara "good enough".

Fett runt svansrot och hals kommer det utan att hästen är tjock för övrigt? Eller bara lite mer i hull? Jag skulle ta ett cursching prov på hästen. Det kan indikera med fett på hals o svansrot vid cursching. Behöver inte vara men kan vara. Bra att du är uppmärksam!
 
Fett runt svansrot och hals kommer det utan att hästen är tjock för övrigt? Eller bara lite mer i hull? Jag skulle ta ett cursching prov på hästen. Det kan indikera med fett på hals o svansrot vid cursching. Behöver inte vara men kan vara. Bra att du är uppmärksam!
Nja, det är det som kommer först, så jag har gärna lite större marginaler. Hon är väldigt duktig på att äta obegränsat om möjligheten finns. :cautious::p men med givor vintertid och bete med munkorg dagtid så är det lugnt.
 
Nja, det är det som kommer först, så jag har gärna lite större marginaler. Hon är väldigt duktig på att äta obegränsat om möjligheten finns. :cautious::p men med givor vintertid och bete med munkorg dagtid så är det lugnt.

Det är det visar sig först om de är ex curshing. Behöver inte vara men är troligt. Har haft två cursing hästar och det är typiska ställen som det visar sig på först dom hals och fett vid svansroten bla . Även om hullet ät bra för övrigt.
 
Det är det visar sig först om de är ex curshing. Behöver inte vara men är troligt. Har haft två cursing hästar och det är typiska ställen som det visar sig på först dom hals och fett vid svansroten bla . Även om hullet ät bra för övrigt.
Som sagt, hon har varit riktigt fet tidigare i livet. Hon har inga andra symptom på ppid. När hon var fet så hade hon depåer överallt men är nu i relativt god form skulle jag tro, hon har full vinterpäls. När hon är bra i hullet har hon inga depåer.
 
Som sagt, hon har varit riktigt fet tidigare i livet. Hon har inga andra symptom på ppid. När hon var fet så hade hon depåer överallt men är nu i relativt god form skulle jag tro, hon har full vinterpäls. När hon är bra i hullet har hon inga depåer.

Ska inte vara enveten men de behöver bara ha ett symptom, inte flera.
 
Det är det visar sig först om de är ex curshing. Behöver inte vara men är troligt. Har haft två cursing hästar och det är typiska ställen som det visar sig på först dom hals och fett vid svansroten bla . Även om hullet ät bra för övrigt.
Nog för att jag kan stava som en kråka, men det där går knappast att googla på.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 036
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 831
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Hannah0407
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 879
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp