Veterinärer varnar för övervikt och uppmanar hästägare att ta problemet på allvar

Brittiska veterinärer slår larm om allt mer utbredd övervikt som hotar välmåendet hos hästar och ponnyer. Veterinärerna varnar för allvarliga konsekvenser och uppmanar hästägare att vidta åtgärder.
 
Kan du minska till 4kg hö och lägga till halm? Min 146cm Irish cob får 6,5kg hö + kanske 4-5kg halm per dag(väger inte halmen och ger lite mer när det är riktigt kallt). Skulle hon bara få hö skulle jag behöva ge henne betydligt mer för att hon skulle vara nöjd.

har inte lyckats få tag på halm tyvärr :/ hade varit drömmen så kan inte minska mer. Räknade utt att hon egentligen ska ha 8kg ca men det fungerar ju absolut inte. Hon fick 8kg innan hon flyttade till mig. Har lyckats få ner henne en täckesstrl på fyra år :/ nu har hon inte ökat i alla fall men man blir less när man kämpar dagligen och händer väldigt lite
 
har inte lyckats få tag på halm tyvärr :/ hade varit drömmen så kan inte minska mer. Räknade utt att hon egentligen ska ha 8kg ca men det fungerar ju absolut inte. Hon fick 8kg innan hon flyttade till mig. Har lyckats få ner henne en täckesstrl på fyra år :/ nu har hon inte ökat i alla fall men man blir less när man kämpar dagligen och händer väldigt lite
Vad trist! Det finns halm uppe i Västerbotten, kan tipsa om en person som sålt både hö och halm söderut om du vill?
 
Min ponny är fet trots 6kg hö per dag och mycket motion 6 dagar i veckan... är inte lätt att banta en lättfödd häst :( har även fått motion på ''recept'' av veterinär.


Det kan vara intensiteten i motionen som kanske är ”fel”?
Lågpulsjobb men längre sträckor bränner fett. Jag brukar minst vara ute 8 kilometer och trava det mesta och bara ha 10 minuter skritt före och efter som uppvärmining och avskrittning. Detta görs de flesta uteturer.
Man kan ju faktiskt träna ganska mycket förflyttningar, skänkelvikningar och omställningar i det tempot.

En annan braska är att skritta i intervaller med 10 minuter avslappnas skritt, 10 minuter mycket rask skritt, så pass att de är på vippen att trava och så fortsätter jag i ca en timme. Jag gör halt mellan passen bara så de vet att det är ändring i tempo.
Här rider vi på långa tyglar för bästa genomgången i kroppen. Våra hästar blir både andfådda och svettiga, trots mycket bra kondis.
 
När det kommer till får så har det inte hänt speciellt mycket. Okunskapen hos inspektörerna är skrämmande!
Som jag misstänkte:(.

Även om dom har siktat in sig på att bli bättre tar det ju ett tag innan dom anställda bytts ut och förtroendet kommer tillbaka för inspektörerna.
 
Som jag misstänkte:(.

Även om dom har siktat in sig på att bli bättre tar det ju ett tag innan dom anställda bytts ut och förtroendet kommer tillbaka för inspektörerna.
Fast påstå att en hel yrkeskår är dåliga blir ju tokigt. Det är som att jag skulle säga att alla ica-kassörskor är dåliga.

Dom som är nöjd över ett besök hör man minst ifrån, tänk på det
 
Vinterpäls är ett gissel. Har genom åren ibland fått kommentarer om att mina ponnys varit feta när det bara handlat om vinterpäls. Har slutat svara mer än: ”det är vinterpäls”. Att folk inte fattar det är för mig en gåta. Den är liksom 10 cm lång, det är klart att de ser tjockare ut än vad de faktiskt är.
 

Bifogade filer

  • C21978D6-6EE5-4487-838E-636E1B82BC5D.png
    C21978D6-6EE5-4487-838E-636E1B82BC5D.png
    208 KB · Visningar: 63
Det kan vara intensiteten i motionen som kanske är ”fel”?
Lågpulsjobb men längre sträckor bränner fett. Jag brukar minst vara ute 8 kilometer och trava det mesta och bara ha 10 minuter skritt före och efter som uppvärmining och avskrittning. Detta görs de flesta uteturer.
Man kan ju faktiskt träna ganska mycket förflyttningar, skänkelvikningar och omställningar i det tempot.

En annan braska är att skritta i intervaller med 10 minuter avslappnas skritt, 10 minuter mycket rask skritt, så pass att de är på vippen att trava och så fortsätter jag i ca en timme. Jag gör halt mellan passen bara så de vet att det är ändring i tempo.
Här rider vi på långa tyglar för bästa genomgången i kroppen. Våra hästar blir både andfådda och svettiga, trots mycket bra kondis.

Så kan det vara. Försöker variera så mycket det går. Rider mycket med långa tyglar och mina uteritter varar nästan alltid minst 60 - 80 minuter. Rider mest ut iofs då jag inte har tillgång till ridhus. Longerar 1 gång i veckan. Bra tips i alla fall. ska se om jag kan ändra lite och jobba mer på uteritterna:) man blir kanske lite bekväm i skogen :o
 
Fast påstå att en hel yrkeskår är dåliga blir ju tokigt. Det är som att jag skulle säga att alla ica-kassörskor är dåliga.

Dom som är nöjd över ett besök hör man minst ifrån, tänk på det
Om det vore så väl att jag baserar det på min erfarenhet och vad jag läser, sorgligt nog är det min och bekantas erfarenhet av 2 regioner (södra delen av en och norra av andra).
Hur det ser ut i övriga regioner vet jag inte.
 
Fast påstå att en hel yrkeskår är dåliga blir ju tokigt. Det är som att jag skulle säga att alla ica-kassörskor är dåliga.

Dom som är nöjd över ett besök hör man minst ifrån, tänk på det
Ica-kassörer har ingen makt.

Att ha makt över folks liv innebär ett väldigt stort ansvar. De representerar dessutom staten Sverige.

Ja , jag tror också att en del inspektörer borde vara Ica-kassörer vilket du implicerar och därmed med den makt en Ica-kassör har och enbart representera Ica.
 
Ica-kassörer har ingen makt.

Att ha makt över folks liv innebär ett väldigt stort ansvar. De representerar dessutom staten Sverige.

Ja , jag tror också att en del inspektörer borde vara Ica-kassörer vilket du implicerar och därmed med den makt en Ica-kassör har och enbart representera Ica.
Absolut finns det rötägg i ALLA branscher, men jag har svårt att tro att alla inspektörer är dåliga på sina jobb.
 
Jag håller med och tycker vi ska vara glada att någon överhuvudtaget vill jobba med det (om vi ska ha statliga kontroller av djur).
Har vänner i branschen som blivit utsatta för saker andra bara drömmer om i sina mardrömmar.
Ja, det är ju väldigt viktigt att kontrollerna utförs och man kan ha krav på djurägaren, alternativt ta bort djuren från platsen/avliva. Djur i Sverige har det nog ganska bra om man jämför med många andra länder i världen.
 
Vinterpäls är ett gissel. Har genom åren ibland fått kommentarer om att mina ponnys varit feta när det bara handlat om vinterpäls. Har slutat svara mer än: ”det är vinterpäls”. Att folk inte fattar det är för mig en gåta. Den är liksom 10 cm lång, det är klart att de ser tjockare ut än vad de faktiskt är.
Vad fin han ser ut! :love:
 
Svarar båda: helt ärligt, jag kunde inte heller gissa hur hennes hull såg ut under. Jag kunde dra sadelgjorden hyfsat normal dock. Folk sa att hon var fet när dom såg henne. Jag höll med, hon SÅG ju fet ut. Men det var inte alls så illa efter rakning :rofl:


Jag har klippt mina shettisar i många år då de aldrig torkatde när vi tränat. De var i topp kondis.

Men hullet känner man med händerna när de har mycket vinterpäls. Och även utan vinterpäls känner jag hur hullet är. En del är lättare andra svårare. En del syns det lätt på. Men Hur lätt/svårt man känner revbenen som exempel. Det är vanligt att man får höra att en ponny i lagom hull ser fet ut i vinterpäls tyvärr!
Sen finns det feta exemplar också.

Folk som säger att hästen ser fet ut för den har vinterpäls har nog inte rätta kunsksapen om hull bedömning. Det får man träna på att lära sig.

Tycker din ponny ser fin ut i hull.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 030
Senast: skuggi
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 818
Senast: Madick
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: Hannah0407
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 879
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp