Veterinärfråga, bulor i huden

Liza Samuelsson

Trådstartare
Hej!
Igår besiktigade jag min nyinköpta 3-åring. När veterinären gick över ryggen och kände blev det en reaktion som syns på bifogad bild. Små ”bulor” i huden. Han gav ingen reaktion varken innan eller efter bulorna uppstått. Veterinären hade aldrig sett något liknande tidigare och inte heller stallägaren eller personalen som jobbar på gården. Veterinären hade en teori om att det kan vara hårsäckarna som reagerade på detta vis.

Någon som varit med om detta? Någon veterinär här inne som kanske vet vad det är?
93AA1FE2-2936-4AEA-B7F2-3B298962B1AE.jpeg
 
Hej!
Igår besiktigade jag min nyinköpta 3-åring. När veterinären gick över ryggen och kände blev det en reaktion som syns på bifogad bild. Små ”bulor” i huden. Han gav ingen reaktion varken innan eller efter bulorna uppstått. Veterinären hade aldrig sett något liknande tidigare och inte heller stallägaren eller personalen som jobbar på gården. Veterinären hade en teori om att det kan vara hårsäckarna som reagerade på detta vis.

Någon som varit med om detta? Någon veterinär här inne som kanske vet vad det är?Visa bifogad fil 44716
För länge sedan har jag sett hästar med dåligt anpassade sadlar få knutor som dessa. Var när jag var liten och red på ridskola.
 
En häst jag masserade fick så där. Överallt där jag dragit fingrarna och tryckt blev det "bullar".
Ägarna där gissade att det var någon slags "hästens muskler har varit väldigt låsta och samlat på sig en massa slaggprodukter och nu vid massagen så frigörs allt "gift" och det blir en allergisk reaktion"- reaktion.
Låter som en rimlig förklaring i mina öron?
 
En häst jag masserade fick så där. Överallt där jag dragit fingrarna och tryckt blev det "bullar".
Ägarna där gissade att det var någon slags "hästens muskler har varit väldigt låsta och samlat på sig en massa slaggprodukter och nu vid massagen så frigörs allt "gift" och det blir en allergisk reaktion"- reaktion.
Låter som en rimlig förklaring i mina öron?
Känns ändå lite orimligt i det här fallet då hästen inte är inriden. Han är enbart jobbad lite i grunderna i tömkörning. 🤔 En ”orörd” 3-åring bör ju inte ha några större låsningar🤷🏼‍♀️
 
En häst jag masserade fick så där. Överallt där jag dragit fingrarna och tryckt blev det "bullar".
Ägarna där gissade att det var någon slags "hästens muskler har varit väldigt låsta och samlat på sig en massa slaggprodukter och nu vid massagen så frigörs allt "gift" och det blir en allergisk reaktion"- reaktion.
Låter som en rimlig förklaring i mina öron?
Håller inte med om att det låter rimligt alls faktiskt. Men vad det är vet jag inte.
 
Känns ändå lite orimligt i det här fallet då hästen inte är inriden. Han är enbart jobbad lite i grunderna i tömkörning. 🤔 En ”orörd” 3-åring bör ju inte ha några större låsningar🤷🏼‍♀️
Tvärtom! En unghäst har med största sannolikhet dragit på sig både det ena och det andra efter barndomens lekar. Min ET (som jag litar fullt och fast på) rekommenderar att man låter gå igenom sin 2,5-åring innan den börjar skolan för att hitta ev snedheter och/eller låsningar. Det är ofta hen hittar det på så unga hästar.
Med tanke på hur min egen beter sig i hagen låter det helt rimligt! :nailbiting::rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 061
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 179
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 095
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 387
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp