Veterinärkostnad foderhäst?

finapina

Trådstartare
Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden den, men vem ska ha ersättning från försäkringen? Tillfaller den fodervärden eller ägaren? Vad är kutym?
 
Ersättningen från försäkringen ska ju täcka /delvis täcka det man betalat för veterinärvård så om jag som fodervärd behövde betala veterinärvård hade jag förutsatt att jag får ersättningen. Att ”förutsätta” saker är ju dock inte bra, bättre att ha skriver i fodervärdskontraktet vad som gäller. Jag hade tyckt det mycket underligt dock om ägaren som betalar försäkringspremien skulle tjäna igen pengar på att hästen skadar sig genom att själv få ersättningen i de fallen.
 
Vilken ersättning tänker du på? Ersättningen ska ju betala för vården, det blir inget överskott utan har självrisker som oftast är rätt höga.
Tänker du livvärdet så ska ju ägaren ha den eftersom denne äger hästen och betalar försäkringen.
 
Sådant är klokt att fundera igenom och ha på papper. Personligen skulle jag vara tveksam till att ta på mig veterinärvårdskostnader för någon annans häst utan att TYDLIGT ha specificerat upp till vilket belopp den skyldigheten sträcker sig, och vilken nivå av försäkring ägaren ska tillhandahålla. Försäkringar är ju generellt sett billigare ju högre självrisk och lägre beloppsgräns man har, vilket gör att det blir dyrare för den som ska betala vården om ägaren har en billig försäkring. Och vem betalar vad om ägaren t.ex. har en veterinärvårdsförsäkring på 50 000 och hästen behöver vård för 125 000?
 
När jag var fodervärd så bekostade jag all veterinärvård när det behövdes.
Och jag kommer aldrig vara fodervärd igen helt meningslöst att stå med en häst där ägaren bestämmer allt men fodervärden betalar.

Egen häst eller medryttare är det som gäller för mig :)
 
När jag var fodervärd så bekostade jag all veterinärvård när det behövdes.
Och jag kommer aldrig vara fodervärd igen helt meningslöst att stå med en häst där ägaren bestämmer allt men fodervärden betalar.

Egen häst eller medryttare är det som gäller för mig :)
Vem som bestämmer vad regleras lämpligen i kontrakt och man kan avtala i stort sett vad som helst. Jag skulle definitivt undvika fodervärdskontrakt som ger ägaren rätt att bestämma över allt, jag har dock aldrig stött på den varianten, det vanliga är att man får stor bestämmande rätt, åtminstone så länge hästen är frisk och väl omhändertagen.
 
Vem som bestämmer vad regleras lämpligen i kontrakt och man kan avtala i stort sett vad som helst. Jag skulle definitivt undvika fodervärdskontrakt som ger ägaren rätt att bestämma över allt, jag har dock aldrig stött på den varianten, det vanliga är att man får stor bestämmande rätt, åtminstone så länge hästen är frisk och väl omhändertagen.
Jag var ung och dum och ägare var barfotanörd så hästen hade ständiga problem med hovarna pga dålig hovkvalite var ständiga korsinflammationer och hovar som behövde läggas om av veterinär.
 
Jag var ung och dum och ägare var barfotanörd så hästen hade ständiga problem med hovarna pga dålig hovkvalite var ständiga korsinflammationer och hovar som behövde läggas om av veterinär.
Hovkvalitén beror på arv + miljö där miljö väger tyngst (nog med näring, nog med rörelse, hagens underlag, vård, verkning).

Ständiga korsinflammationer är inte normalt. Och är hovarna så illa att hovvården ges på klinik så är det ju rejält illa ställt med hovarna med.

Jättetråkigt att du hade en dålig upplevelse, men problemet låter som att du var fodervärd åt en väldigt sjuk häst som behövde rehab, inte att ägaren höll sina hästar barfota.
 
Jag har varit fodervärd där kontraktet sa att ägaren betalar för försäkringen, fodervärden för självrisken.

Det funkade bra och var en rimlig ekonomisk fördelning tycker jag.
 
Hovkvalitén beror på arv + miljö där miljö väger tyngst (nog med näring, nog med rörelse, hagens underlag, vård, verkning).

Ständiga korsinflammationer är inte normalt. Och är hovarna så illa att hovvården ges på klinik så är det ju rejält illa ställt med hovarna med.

Jättetråkigt att du hade en dålig upplevelse, men problemet låter som att du var fodervärd åt en väldigt sjuk häst som behövde rehab, inte att ägaren höll sina hästar barfota.
Hästen spände sig ständigt pga ont i hovarna.
Jag ville sko den men fick inte.
Ja väldigt tråkigt. Jag tror personligen inte alla hästar kan användas barfota ens i den bästa miljö och omvårdnad.

Detta var ett fullblod.
 
Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden den, men vem ska ha ersättning från försäkringen? Tillfaller den fodervärden eller ägaren? Vad är kutym?
När jag hade foderväxt så betalade ägaren försäkringen och jag hade fullmakt att få använda försäkringen vid skada.
 
Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden den, men vem ska ha ersättning från försäkringen? Tillfaller den fodervärden eller ägaren? Vad är kutym?
Ersättning? Tänker du livvärdet vid avlivning? Jag betalde försäkringen på min häst, fv ev räkningar. Åker man till klinik kan man be personalen ta kontakt med försäkringsbolaget så löser de ev "ersättning", dvs du som fv får en redan reglerad räkning hem.
Nu behövde min häst vård av distriktsveterinären, så jag tog kontakt med försäkringsbolaget med räkningen och fick ersättningen utbetalad till mig som jag sedan swishade till fv. :)
 
Hästen spände sig ständigt pga ont i hovarna.
Jag ville sko den men fick inte.
Ja väldigt tråkigt. Jag tror personligen inte alla hästar kan användas barfota ens i den bästa miljö och omvårdnad.

Detta var ett fullblod.

Att sko hade inte varit en lösning för hästen, men visst hade den känt av hovarna mindre och du hade kunnat rida trots dålig hovkvalitet.

Att rehabba hoven tillsammans med proffs (på exempelvis klinik) tills bättre hovvägg växt ut, och sen sko om det fortfarande behövdes pga att andra strukturer var försvagade (skor är ett användbart verktyg), det hade varit ur hästens synpunkt.

Att sko en häst med trasiga hovar för att sen belasta dom ännu m
 
Att sko hade inte varit en lösning för hästen, men visst hade den känt av hovarna mindre och du hade kunnat rida trots dålig hovkvalitet.

Att rehabba hoven tillsammans med proffs (på exempelvis klinik) tills bättre hovvägg växt ut, och sen sko om det fortfarande behövdes pga att andra strukturer var försvagade (skor är ett användbart verktyg), det hade varit ur hästens synpunkt.

Att sko en häst med trasiga hovar för att sen belasta dom ännu m
Jag tror att att problemen fanns just för att hästen inte hade skor.
Men du kanske har rätt.
 
Jag tror att att problemen fanns just för att hästen inte hade skor.
Men du kanske har rätt.

Nej, skor är inte en magisk lösning för hovkvalité. Oftast blir hoven bara sämre av att sko - men den blir låst och strålen hamnar ovan marken, så eventuellt ömma strukturer känner den inte av längre.

Jag tycker att skor är användbara verktyg, men jag tycker det är oetiskt att sko en häst i hälsokris för att man ska kunna rida, istället för att rehabba den. Det är däremot inte oetiskt (enligt mig) att sko som en del av rehabben, men att rida är en enorm belastning för trasiga hovar.

Och angående korsinflammationerna, fullbloden har PSSM2 i många linjer. Så det kan lika gärna varit att spänningar i korset ledde till snedbelastning i hovarna som risade ihop, och så snurrar det på.

Oavsett så var det ju helt skevt av ägaren att sätta ut den på foder, speciellt till en nybörjare. Man lånar inte ut sjuka hästar.
 
Jag har en häst på fodervärd. Jag står för försäkringen och vid veterinärvård går ersättning till att betala vården. I kontraktet står det typ att om hästen skadas pga uppenbarabrister, slarv osv från fodervärdenssida står fodervärden för kostnaderna, annars står jag för dem. Livvärdet ( lågt) får jag ut som hästägare såklart 😊
 
Ofta direktregleras kostnaden direkt vid besökstillfället, dvs veterinären meddelar försäkringsbolaget om kostnaden och försäkringsbolaget betalar in ett visst belopp, resten som är kvar får kunden betala. Men om det är kostnader som ska regleras i efterhand bör man ha avtalat om det i kontraktet.
 
Jag betalade vården som fodervärd. Tyvärr hamnade jag i problemet att veterinären sa en viss sak, ägaren ville inte genomföra operationen men ville heller inte ta bort hästen och vägrade dessutom ta emot hästen eftersom jag som fodervärd sa att om hästen inte får vård eller avlivas så skickar jag hem den. Men inget av det fick jag göra.
 
Jag betalade vården som fodervärd. Tyvärr hamnade jag i problemet att veterinären sa en viss sak, ägaren ville inte genomföra operationen men ville heller inte ta bort hästen och vägrade dessutom ta emot hästen eftersom jag som fodervärd sa att om hästen inte får vård eller avlivas så skickar jag hem den. Men inget av det fick jag göra.
Oj, hur gick det för hästen sen?😢😤😡
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 094
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 230
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
868
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 670
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp