Veterinärkostnader

snurpe

Trådstartare
I morrn ska jag och kisse till veterinären. Dagen innan CSN-pengarna kommer :crazy:

De ska kolla hennes öron och om hon har öronskabb behandla det + titta på hennes fläck (svarthaka?) under hakan. Jag har bara 757 kr på kontot. Tror ni det räcker? *hoppas hoppas* Kan man få faktura annars? Typiskt att man fick tid dagen innan utbetalningen :crazy:

/snurpe
 
Det borde räcka. Grundavgiften/undersökningsavgiften brukar ligga på 200-300 kr. Sen kanske de tar lite för ev material de använder. Och så kanske något extra om veterinäer "gör" något.
Jag var i tisdags med min katt. Han grundundersöktes, togs blodprov på och röntgades. Det gick på 1400:- (innan försäkring). Och röntgen kostar 560:-, laboratioreundersökningen (blodprovet) 400:-. Och så tog de 100:- i avgift för direktregelringen.

Så jag tror dina pengar räcker!
 
Åh, tack! Hoppas verkligen det! Nervöst att åka dit när man inte har obegränsat på kontot (för det brukar man ju ha ;)). Men det känns ju som om det borde räcka, men vem vet, om de sätter igång värsta behandligen för hakan kanske det blir dyrt?

/snurpe
 
Det tror jag knappast. Svarthaka behandlas mig veterligen enbart med kortisonsalva som vet skriver ut, så det får du ju gå och köpa på apoteket (och det kan du ju vänta med tills du fått pengar, svarthaka dör hon inte av, tro mig! ;))
 
ja brukar alltid fråga när ja ringer va det ungefär kostar. de brukar kunna säga va det kan kosta.
men det ska gå bra me de pengar du har. brukar kostar 5-600 kr för vanlig undersökning
 
Det tror jag knappast. Svarthaka behandlas mig veterligen enbart med kortisonsalva som vet skriver ut, så det får du ju gå och köpa på apoteket (och det kan du ju vänta med tills du fått pengar, svarthaka dör hon inte av, tro mig! ;))

:rofl: Nä, dö gör hon säkert inte. Jag skulle gissa på att hon dessutom haft det ett bra tag. Men morgondagens bokade besök passade så bra in i schemat så det vore kul att iaf kunna träffa vet då och få veta vad jag ska göra :)

/snurpe
 
Om hon har skabb kan du lika gärna behandla det hemma. Frontline dödar av skabben och sedan kan du använda öronrens och tops för att rengöra öronen från skiten.
 
Ja, öronskabb har jag träffat på förut. Det hade Katla o Vulkan också när jag fick hem dem. Och det verkar ju inte alls svårt. Men frågan är om det blir billigare att köpa på apoteket jämfört med att vi fixar det när vi ändå är där? Jo, det kanske det blir.

/snurpe
 
Rätta mig om jag har fel, men måste inte öronskabb behandlas mer än en gång? Alltså oavsett så måste du ju behandla själv hemma, eller?

Själv har jag behandlat katter (ej mina enga, min sambos förra) för öronskabb med frontline hemma på egen had. Det gick alldeles utmärkt!
Och svarthaka behöver egentligen inte behandlas om katten itne har besvär av det. Samira har det, och det enda jag gör är att jag rengör då och då genom att gnugga med olja och sedan tvätta med klorhexidin.
 
Om man använder Frontline dödar det av allt och verkar en tid framåt. (Precis som när man använder det mot t ex fästingar)
Det svarta (skabbens skit) Kan man peta bort med tops. Man kan använda öronrens eller matolja. Kattens örongångar är vinklade så det brukar vara mycket skit man får upp när man löser upp det. Man behöver inte vara rädd för att skada kattens öron eftersom att örongångarana är vinklade.

Det tar 8 dagar för skabbens ägg att kläckas.
 
Fick du då göra någon behandling hemma? När vi behandlar öronskabb är skabben borta på 8 dagar (eftersom att de sista äggen kläcks då)
 
Nej, bara hos veterinär. 2 gånger med 3 veckors mellanrum.

Allt gick super med Vitnos idag! Hur duktig som helst :banana: Behövdes ingen antibiotika på svarthakan och han tyckte öronen såg okej ut! :)

/snurpe
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 964
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp