Veterinärutbildningen utomlands

Ninnie

Trådstartare
nu när tråden veterinärutbildningen som har varit aktuell här gäller Sverige så vore det intressant att veta hur många som har läst utomland.
Vilket land - och vad krävdes för att komma in där betygsmässigt.
 
Jag kom in i köpenhamn, men tackade nej till utbildningsplatsen. Har drygt 17 i betyg, samt arbetsmeriter från människorvård (äv psyk) samt avel och träningsstall i utlandet. De tar in på betyg samt arbetsmeriter och ett brev.

Norge tar in endast på betyg, och det är ungefär lika svårt som att komma in i Sverige.

Budapest har något lägre antagningskrav, men jag vet inte exakt hur deras antagning går till. En kompis till mig börjar läkarlinjen där i höst, och hon fick göra prov och bli intervjuad av det ungerska universistetet.
 
Tack för svar!
När du säger att du har 17 i betyg vad menar du då ? 17 på högskoleprovet ?
Tar de hänsyn till arbetsmeriter och personligt brev ?
 
Vad menar du med 17 i snitt?
Är det hälften vg och hälften mvg????
 
Nackdelen med att läsa i t.ex. Köpenhamn eller Budapest är att man har ingen klinisk utbildning, man får knappt sticka en spruta i ett levand djur vilket är ett stort minus när man kommer ut och jobbar. Men med svenska skolans ekonomi så är väl vi där också snart.
 
Japp, det är gymnasiebetygen jag menar.

Jag hade G i några lååånga och trista språk- och ekonomikurser på gymnasiet (minns inte hur många poäng det var) som jag inte orkade/ville/kunde läsa upp. Det drog ner betyget en hel del. Utöver det hade jag MVG i det mesta, samt ett par VG.

Jag vet faktist inte om de räknar hela betyget på den danska antagningen eller om de räknar de kurser som är aktuella för utbildningen. Någan annan som har koll på det?
 
Något som är viktigt att tänka på om man har tänkt läsa utomlands är att man väljer att läsa i ett EU-land... När man får legitimation får man då jobba helt fritt inom EU, men det blir väldigt mkt svårare om man har läst sin utb. i ett land utanför EU, man får tenta av en hel massa kurser IGEN för att få grönt ljus och börja arbeta...

PÅ stationen där jag praktiserade i våras hade vi en vet utbildad i Portugal (EU = helt grönt) och en annan från jugoslavien. Den senare hade haft det kämpigt med att göra massa skrivningar innan han fick börja jobba i Sverige.

Bara något att tänka på!!
 
Vet inte poängen, men har hittat lite länkar åt dig.

Danska hemsidan för veterinärstuderande, www.vetlex.dk

VeterinærMedicinsk Forenings hjemmeside, (Danska VMF),
http://www.vmf.dsr.kvl.dk/

International Veterinary Students' Association, www.ivsa.org

Har inte tittat om det är något att ha, men hoppas att det kan vara till hjälp.
 
Ett tips är att även söka i England och på Irland, lite krångliga formulär och så-men inget är omöjligt.
 
I snittbetyget från gymnasiet räknas alla kurser in utom idrott (såvida inte idrott ingår i den särskilda behörigheten då räknas det in).

Läser du mer poäng än vad du måste läsa i gymnasiet (t ex tar extra kurser) så kan du få sätta vissa betyg på ett särskillt betygsdokument och på så sätt inte behöva räkna med dem i snittbetyget. Har för mig att du inte kan sätta ämnen som tillhör den grundläggande behörigheten på särskillt dokument och behöver du de kurserna som finns där i den särskillda behörigheten så räknas de in i snitt betyget. Nu blev det rörigt. :crazy:

Ett exempel: Jag läser en extra kurs utöver mitt program i Datavetenskap på 100p och får VG i denna, den kommer att sänka mitt snittbetyg om jag har den i mitt slutbetyg och då sätter jag det betyget på ett särskillt dokument och slipper då ett sänkt snittbetyg. MEN om jag vill in på ett program där jag måste ha kursen för att få behörighet så räknas den in och då får jag ett lägre snittbetyg.
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Törnrosa
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 058
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
646
Senast: Lingon
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
1 599
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp