Veterinärutbildningen..

Jolie_Madame

Trådstartare
Vad krävs för betyg/poäng för att komma in på utbildningen och hur fungerar det?
Var är bäst att gå innan (gymnasium)?

Funderar på Flyinge och välja NV kurser, måste man plugga extra kurser efteråt då?
Eller är vanlig NV bättre?

Tacksam för svar!
 
Det bästa man kan göra är att gå NV-programmet eftersom där får du alla kurser du behöver.
Man måste ha toppbetyg i allt alltså 20.0 på gymnasiebetyg och 2.0 på hp. Några alternativ finns inte just nu eftersom dom har tagit bort intervjuintagningen.

Lycka till och ge järnet :).
 
Du får gärna förklara lite närmare. Måste man ha bästa betyg i alla ämnen?
Vad för kurser måste man ha läst och så?
 
Gå in på www.slu.se och gå in på utbildning sedan grundutbildning och sedan program och slutligen gå in på veterinäprogrammet så får du dina svar där :).
 
Jag tippar att betygssnittet kommer gå ner lite just därför att intervjuantagningen tas bort och således fler av de numera 82 platserna hamnar i den kvoten.
 
Innan intervjusystemet togs i bruk så var antagningen faktist något lägre. 19,92 om jag inte minns fel. :crazy:
 
De nya gymnmasiebetygen.
20.0: mvg i varenda ämne!!!!! (idrott kan man välja bort)
 
Det var först 2001 som det blev lottning på 20,0 men jag tror att intervjuerna har funnits ngt längre än så..så möjligheten finns ju att det går ner en del.(Fast det beror ju på hur många som hunnit läsa upp till max)
 
Känner så också men det är bara att kämpa på.
Gör högskoleprovet flera gånger.
 
Tjingeling!

Ge inte upp för all del! Jag trodde inte det skulle finnas en chans i världen, men nu är jag nästan klar! Kom ihåg att det finns flera vägar till målet. Komvux är en, högskoleprov en annan... Och ha inte så bråttom, man kan gott jobba lite - lämpligen med djur - och känna efter om det är det man verkligen vill! Många går naturbruksgymnasium och kompletterar betygen.

Några små tips på vägen bara!
Kämpa på och lycka till!
 
Japp. Intervjuerna började 2000, fast då var det inte lika många som sökte den vägen eftersom det inte var så känt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: Sasse
·
Anläggning Hej alla kloka! Jag har löst alla utfodringar hemma på gården med automatiska lunchgrindar. Timern fungerar som de ska, men det som...
Svar
13
· Visningar
2 602
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp