Veterinär genom videosamtal

kolblakkur

Trådstartare
Har laddat ner en app för att kunna "besöka" veterinären över telefon. Men hur funkar detta egentligen, det måste ju vara väldigt begränsat vad de kan göra? De kan ju inte ens undersöka djuret ordentligt? :confused: Har en katt med kronisk inflammation i de övre luftvägarna och han står på kortison. Nu vill de inte skriva ut mer utan undersökning, så överväger att testa appen. Men kommer det att vara lönlöst? De bör väl vilja lyssna på honom? Han är 11 år, så inte purfärsk och kommer ej få gå igenom några större behandlingar vilket jag varit tydlig med.
 
Om katten är försäkrad så ingår ofta videosamtalen i försäkringen. På så sätt tycker jag att de är toppen om man känner att man behöver rådfråga. Jag använde mig av det när min senaste kattkull blev magsjuk. Då kunde jag få tips och råd och slapp åka in.

Oklart om de vill ge dig mer kortison utan undersökning, men är katten försäkrad så skulle jag nog prova. När jag använde appen så fick jag tid va 1h senare.
 
Ja, det är begränsat vad videosamtal kan användas för. De bör väl jämföras med en slags sjukvårdsrådgivning.

På humansidan har man sett att läkarna som arbetar med denna typ av konsultationer skriver ut mer antibiotika än läkare som träffar sina patienter IRL, detsamma kan antagligen gälla för andra läkemedel också.

Att din veterinär vill undersöka katten innan receptet förnyad har att göra med att hälsoläget kan förändras och medicineringen kan behövs justeras. Det är helt i sin ordning och du bör inte försöka ersätta detta med en videokonsultation och hoppas på att lättare få ett nytt recept. Precis som du själv skriver kan inte veterinären ens göra det mest grundläggande över nätet dvs. lyssna på lungorna. De kan inte följa upp med röntgen heller om det skulle behövas.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Var till veterinären igår, främst p.g.a. annat problem men vi provtog också en liten vårtliknande utväxt på insidan av min hunds ena...
Svar
14
· Visningar
2 661
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 065
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp