Veterinären Sofie hjälpte hästarna efter våldsamma kraschen på E20: "Gav smärtstillande"

Två personer fördes till sjukhus och sammanlagt tre hästar ska ha avlivats efter söndagens trafikolycka på E20. "Jag har aldrig varit på någon såhär allvarlig olycka", säger distriktsveterinären Sofie Enström som kallades till olycksplatsen för att ta hand om hästarna.
 
Jag blir inte förvånad, eftersom en hel del, framförallt utlandsregistrerade långtradare, framförs på ett fullständigt vidrigt sätt.

För bara ett par dagar sedan, blev jag nästan rammad av holländskt långtradare, när jag (tydligt blinkande) skulle köra runt 3/4 varv i en rondell. Långtradaren tyckte att jag, som befann mig inne i rondellen, skulle lämna företräde henom.

Så fort man kommer ut på 3-fältsvägarna eller motorvägarna, så ser man många exempel på helknasigt beteende från långtradare.
Att hålla fartgränser t.ex. är tydligen helt omöjligt.
Kör man med släp gäller 80 km/t, för alla...

Jag undviker så långt det går, att köra med häst i släpet på motorväg/trefältsväg.
 
Men vad vet ni som polisen inte vet? Trafikolyckor sker ju hela tiden utan att någon blir misstänkt för brott.
Jag vet vilken plats den här hemska olyckan har hänt på. Åker där då och då.

Det kan ibland vara lite stökigt där, och kräver en ordentligt vaken och alert förare.

Det är en ganska smal trefältsväg, viadukter, massor med skyltar, det är nära en överväxling mellan trefältsväg och motorväg, lite komplicerade förhållanden med avfarts/påfartsfiler, samt att hastighetsbegränsningar börjar/slutar där.

En "fartblind" långtradarförare som struntar i fartbegränsningen, och som har dålig koll på vilken fil hen ska ligga i, kan nog ställa till det rätt ordentligt.
Om det är något trafikbrott eller ej, har jag ingen aning om, men sansade människor tar det gärna ganska lugnt där.
 
Men vad vet ni som polisen inte vet? Trafikolyckor sker ju hela tiden utan att någon blir misstänkt för brott.
Nej, sådana "olyckor" får inte hända, det är inte en olycka. Det är vårdslöst. En olycka är någonting man inte kan rå för alls, då är det en olycka, vårdslöshet är inte olyckor. Är inte ett dugg förvånad dock att det händer så illa som många kör.

Men absolut, den kanske fick fel på bromsarna eller något, sånt kan ju hända. Men då skulle ju människan försökt att väja eller nåt och inte kört rakt in i transporten. Fruktansvärd olycka och näe, det finns inget som försvarar sådant. Kanske iofs om den föraren drabbades av någon sjukdomsgrej då kanske och tuppade av bakom ratten.
 
Nu har jag ingen som helst kännedom hur den här olyckan gått till, men innan man hoppar på den ena parten bör man kanske ha lite mer info.
Kanske hästlastbilen har stannat vid sidan av vägen på ett mycket olämpligt eller ett ställe där man inte ens får stanna.
Men visst man bör kunna stanna för förutsägbara hinder, vilket är svårt att veta om detta var.
 
Nej, sådana "olyckor" får inte hända, det är inte en olycka. Det är vårdslöst. En olycka är någonting man inte kan rå för alls, då är det en olycka, vårdslöshet är inte olyckor. Är inte ett dugg förvånad dock att det händer så illa som många kör.

Men absolut, den kanske fick fel på bromsarna eller något, sånt kan ju hända. Men då skulle ju människan försökt att väja eller nåt och inte kört rakt in i transporten. Fruktansvärd olycka och näe, det finns inget som försvarar sådant. Kanske iofs om den föraren drabbades av någon sjukdomsgrej då kanske och tuppade av bakom ratten.
Men nu handlade det ju om juridik. Polisen, som utreder olyckan, sa att det inte finns någon brottsmisstanke. Sedan kan utredningen i ett senare skede leda till att någon delges misstanke om brott. Men vi kan ju inte veta mer om det här än polisen.
 
Att de inte har misstankar om brott innan de ens hunnit börja utredningen är väl inte så konstigt.
Tycker det är rätt sunt att åt minstone höra de inblandade förarnas berättelser innan man bildar sig en uppfattning om det faktiskt.

Graden av konsekvenser står inte nödvändigt i direkt relation till graden av klantighet hos föraren.
Kan t.ex. vara fordonshaveri eller plötsligt sjukdomsfall som ingen alls kan skyllas för.
 
Ang lösa antaganden med skuldbeläggande hit och dit trots att polisen själva inte har misstanke om brott så tycker jag det blir väldigt lustigt minst sagt.

Här på söndagkvällen var det tex en stor olycka med 10 bilar i seriekrock pga att det kom en stor hagelskur helt otippat från att ha varit soligt hela dagen. Blev blixthalka på några sekunder på en viss plats !
 
Nej, sådana "olyckor" får inte hända, det är inte en olycka. Det är vårdslöst. En olycka är någonting man inte kan rå för alls, då är det en olycka, vårdslöshet är inte olyckor. Är inte ett dugg förvånad dock att det händer så illa som många kör.

Men absolut, den kanske fick fel på bromsarna eller något, sånt kan ju hända. Men då skulle ju människan försökt att väja eller nåt och inte kört rakt in i transporten.

Förlåt men herregud ? Du vet ingenting om olyckan så NEJ det är inte vårdslöst per automatik som du trots det bestämt att det tydligen är. 😱

@skogaliten fö så rapporteras det att det är en ”lastbil” som kört in i hästlastbilen. Jag har inte sett någonstans att det är just en långtradare ?
Men oavsett så finns det både många lastbilar och långtradare på våra vägar, inkl svenska sådana.
Och det är inte gjort i en handvändning att väja/bromsa en sådan när något oförutsett händer.
 
Senast ändrad:
Nej, sådana "olyckor" får inte hända, det är inte en olycka. Det är vårdslöst. En olycka är någonting man inte kan rå för alls, då är det en olycka, vårdslöshet är inte olyckor. Är inte ett dugg förvånad dock att det händer så illa som många kör.

Men absolut, den kanske fick fel på bromsarna eller något, sånt kan ju hända. Men då skulle ju människan försökt att väja eller nåt och inte kört rakt in i transporten. Fruktansvärd olycka och näe, det finns inget som försvarar sådant. Kanske iofs om den föraren drabbades av någon sjukdomsgrej då kanske och tuppade av bakom ratten.
Vem har, enligt din slutsats, varit vårdslös?
Hästtransportens förare som av någon anledning stannade/tvingades stanna på en olämplig plats och inte hade satt/hunnit sätta ut triangel eller lastbilsföraren som för sent uppfattade situationen för att hinna bromsa och kanske hade att välja mellan att köra in i transporten eller en personbil? Eller båda två? Det ser ut att vara kurva och nedförsbacke på platsen, underlättar inte. När man ser lastbilshytten så blir man glad att föraren överlevt.
 
Nej, sådana "olyckor" får inte hända, det är inte en olycka. Det är vårdslöst. En olycka är någonting man inte kan rå för alls, då är det en olycka, vårdslöshet är inte olyckor. Är inte ett dugg förvånad dock att det händer så illa som många kör.

Men absolut, den kanske fick fel på bromsarna eller något, sånt kan ju hända. Men då skulle ju människan försökt att väja eller nåt och inte kört rakt in i transporten. Fruktansvärd olycka och näe, det finns inget som försvarar sådant. Kanske iofs om den föraren drabbades av någon sjukdomsgrej då kanske och tuppade av bakom ratten.
Eftersom du är så säker på att någon kan rå för den här olyckan, kan du förklara händelseförloppet och vem som har gjort fel i vilket läge?
 
Vem har, enligt din slutsats, varit vårdslös?
Hästtransportens förare som av någon anledning stannade/tvingades stanna på en olämplig plats och inte hade satt/hunnit sätta ut triangel eller lastbilsföraren som för sent uppfattade situationen för att hinna bromsa och kanske hade att välja mellan att köra in i transporten eller en personbil? Eller båda två? Det ser ut att vara kurva och nedförsbacke på platsen, underlättar inte. När man ser lastbilshytten så blir man glad att föraren överlevt.
Jag tycker ju iofs det är ganska solklart vem som varit vårdslös. Om man ser på bilderna tycker jag det borde finnas gått om tid att planera att köra förbi men förmodligen har det varit för korta avstånd och för hög hastighet som det så otroligt ofta är det är med lastbilar.

Det är liksom tvåfiligt dessutom, hade det varit enfiligt och en kurva med dålig sikt så hade jag kanske haft lite förståelse men inte så som det ser ut på bilderna, där fanns chans att planera körningen med vettig hastighet och bra koll. Är man för sen med att uppfatta situationen där så har man helt enkelt inte haft tillräcklig uppsyn och koll.
 
Senast ändrad:
Men nu handlade det ju om juridik. Polisen, som utreder olyckan, sa att det inte finns någon brottsmisstanke. Sedan kan utredningen i ett senare skede leda till att någon delges misstanke om brott. Men vi kan ju inte veta mer om det här än polisen.
Jag vet det, jag får fortfarande tycka att det är ganska självklart det varit brist i körningen. Och jag vet att polisen inte säger någonting direkt innan dom vet, dom spekulerar sällan när inget är utrett än, hindrar inte mig dock från att tycka att vårdslöshet är en ganska så uppenbar anledning till olyckan. Om nu inte föraren drabbades av någon sjukdom.
 
Eftersom hästbussen stod still så är det ju inte direkt rocket science att avståndet är för kort när nån kör på den.

Gjorde den?
Tror du de som uttryckt specifika åsikter om vårdslöshet etc här i tråden utgått från det, eller snarare ändå uttryckt sig från artikeln de läst , dvs utan några som helst detaljer/insyn i olyckan ?

Oavsett så kvarstår faktum att det blir rätt märkligt att börja skuldbelägga och spekulera och påstå att det är ett brott osv, när polisen själva inte anser det i dagsläget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under Nations Cup för juniorer i Österrike förra veckan inträffade en allvarlig olycka när en häst skenade ut från banan och kraschade...
Svar
0
· Visningar
425
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp