Veterinärkostnader

Takire

Trådstartare
I lördags åkte jag in på akut sjukhusvisit med min hund. 6 kilo hund fick en halv dos kräkmedel, på jourtid lördag kväll.

Igår kom räkningen. 8324 kronor. Nu går försäkringsbolaget in och betalar det mesta tack och lov, men är det verkligen rimligt att det kostar så mycket? Vad är det man betalar för? Kostar det så mycket för att djursjukhuset ska kunna finansiera all avancerad utrustning? För att personalen ska kunna få tillräckligt med lön och ob-tillägg? Eller vart hamnar pengarna egentligen?

Jag är tacksam över att det finns ett akutdjursjukhus här, men är smått förundrad och förfärad över priserna.
 
Nu är vetpriserna helt annorlunda här, men när jag fick åka in med lilla terriern akut och få kräkmedel förklarade de för mig att jag var tvungen att betala för hela förpackningen oavsett dosering eftersom det bara var att slänga resten. Tydligen inte återförslutningsbar... typ.
 
I lördags åkte jag in på akut sjukhusvisit med min hund. 6 kilo hund fick en halv dos kräkmedel, på jourtid lördag kväll.

Igår kom räkningen. 8324 kronor. Nu går försäkringsbolaget in och betalar det mesta tack och lov, men är det verkligen rimligt att det kostar så mycket? Vad är det man betalar för? Kostar det så mycket för att djursjukhuset ska kunna finansiera all avancerad utrustning? För att personalen ska kunna få tillräckligt med lön och ob-tillägg? Eller vart hamnar pengarna egentligen?

Jag är tacksam över att det finns ett akutdjursjukhus här, men är smått förundrad och förfärad över priserna.
Det finns en anledning till att riskkapitalbolagen slagit sig in på djursjukvårdsmarknaden, och den är inte altruistisk...
 
Nu är vetpriserna helt annorlunda här, men när jag fick åka in med lilla terriern akut och få kräkmedel förklarade de för mig att jag var tvungen att betala för hela förpackningen oavsett dosering eftersom det bara var att slänga resten. Tydligen inte återförslutningsbar... typ.
En snabb sökning visar att 10 ml Apomorfin kostar 935kr.

Men själva förpackningen är glas som man bryter av, därför går de inte att stänga igen.
 
En snabb sökning visar att 10 ml Apomorfin kostar 935kr.

Men själva förpackningen är glas som man bryter av, därför går de inte att stänga igen.

Det stämmer nog alldeles utmärkt! Tack för googlingen. Jag betalade totalt ~£100 för det besöket.
Veterinärvården här är nästan larvigt mycket billigare än hemma.
 
I lördags åkte jag in på akut sjukhusvisit med min hund. 6 kilo hund fick en halv dos kräkmedel, på jourtid lördag kväll.

Igår kom räkningen. 8324 kronor. Nu går försäkringsbolaget in och betalar det mesta tack och lov, men är det verkligen rimligt att det kostar så mycket? Vad är det man betalar för? Kostar det så mycket för att djursjukhuset ska kunna finansiera all avancerad utrustning? För att personalen ska kunna få tillräckligt med lön och ob-tillägg? Eller vart hamnar pengarna egentligen?

Jag är tacksam över att det finns ett akutdjursjukhus här, men är smått förundrad och förfärad över priserna.
Oj låter mkt! Visst är vetrinärvård dyrt men så mkt. Jämförelsevis betalade jag ca 5500 kr för samma sak för tre år sen. Ascot var då valp och kan väl ha vägt ca 12-15 kg. Var akut kl 1 på natten. Kommer dock inte ihåg om det var en vardag eller en helgdag men tror priserna är samma under nätter som helg, kan dock ha fel. Detta var på Bagarmossen (Anicura) i Stockholm.
 
Jag fattar inte vad det är i Sverige som är så mycket dyrare än tex Danmark? Jag har flera vänner som har behandlat hundar i Danmark pga skador under tävlingar/träningar där men som också rest dit för specifik hjälp och de har betalat avsvärt mindre. Vi pratar från ca halva priset ända nere till 1/3 för röntgen mot Sverige.
Jag antar att de också har lön, hyra och röntgenapparaten är från detta århundrande :confused:
 
Jag fattar inte vad det är i Sverige som är så mycket dyrare än tex Danmark? Jag har flera vänner som har behandlat hundar i Danmark pga skador under tävlingar/träningar där men som också rest dit för specifik hjälp och de har betalat avsvärt mindre. Vi pratar från ca halva priset ända nere till 1/3 för röntgen mot Sverige.
Jag antar att de också har lön, hyra och röntgenapparaten är från detta århundrande :confused:

Har ingen koll på Danmark men däremot Tyskland. Anställda tjänar avsevärt mindre och jobbar mer men den stora skillnaden är att veterinärer där tjänar nästan alla pengar på att sälja medicin vilket inte är tillåtet i Sverige. De har alltså sina egna apotek till skillnad från i Sverige då du måste åka till apoteket för att få ut ditt djurs medicin. Antar även att kostnader för hyra, omkostnader, skatt är lägre.
Det finns inte heller samma typ av veterinärvårdsförsäkring där, de flesta är oförsäkrade. Försäkringar leder också till viss del att priser pressas upp.
 
... Eller Finland. Åkte in akut med skadad hund mitt i natten en helg. Fick lite mediciner och undersöktes en bra stund. 300 euro inklusive mediciner, betalade själv 200

Åkte in och sydde en annan hund härom veckan. Dagtid men akut. Det besöket samt återbesök för koll. 185 euro, betalade själv 100.
 
Vi åkte in en lördag för några år sedan med vår hund som kräktes konstant och som frossade. De hittade inget fel på honom alls! Det slutade med att vi fick något pulver som skulle stabilisera och lugna magen. Antagligen hade han bara ätit något olämpligt och mådde illa?
Efter reglering från försäkringsbolaget fick vi betala 6000kr......
 
Kolla specifikationen, den är rätt intressant för att se vart det tar vägen :angel:

Hur kan det vara möjligt att det skiljer sig mellan länder på det sättet som redan nämnts i tråden? När min hund var inlagd i våras så gjordes en röntgen utan lugnande, undersökningar ,dropp, labbprover, övernattning och observation. Slutsumman för 3 dagar blev ändå nästan 13 000 kr.

En negativ bieffekten av dessa veterinärkostnader är försäkringsbolagen som ser vinstmöjligheter. Mitt egna försäkringsbolag har slutat erbjuda fast självrisk, och försöker göra allt för att få mig att byta till rörlig. Vid ovanstående veterinärbesök betalade vi ca 1100 kr, då vi befann oss i en "självrisk-period" och tidigare betalat mellanskillnaden till vår självrisk. Fortsätter veterinärer öka sina kostnader så kommer det snart inte vara möjligt för många att ha hund, det kostar för mycket när det händer trots försäkring.
 
I lördags åkte jag in på akut sjukhusvisit med min hund. 6 kilo hund fick en halv dos kräkmedel, på jourtid lördag kväll.

Igår kom räkningen. 8324 kronor. Nu går försäkringsbolaget in och betalar det mesta tack och lov, men är det verkligen rimligt att det kostar så mycket? Vad är det man betalar för? Kostar det så mycket för att djursjukhuset ska kunna finansiera all avancerad utrustning? För att personalen ska kunna få tillräckligt med lön och ob-tillägg? Eller vart hamnar pengarna egentligen?

Jag är tacksam över att det finns ett akutdjursjukhus här, men är smått förundrad och förfärad över priserna.
Jag var inne akut med min hund en lördag för ca ett år sedan. Samma behandling, 6 kg hund som fick kräkmedel och inget annat. Kostnad 3948 kr (Evidensia, Malmö).
Detta var dock på dagtid - men det verkar ju helt horribelt om det kan kosta så mycket mer om man kommer in en lördag kväll istället för en lördag eftermiddag! Jag som tyckte att ca 4000 kr var grymt dyrt för lite kräkmedel och en stunds tillsyn. Men din räkning landade alltså på mer än dubbelt så mycket!
 
Jag tycker överlag att det är dyrt, men även knepiga prissättningar. Jag var inne med min katt (ja, jag vet att jag är på hundforumer) för några veckor sen. Hon fick läggas in, ett dygn med prover och tillsyn 12,000kr. Sen fick hon komma hem men dagen därpå blev hon sämre igen och fick vara ett dygn till på kliniken men detta dygn kostade bara 6000kr trots att samma prover hade tagits igen?!
 
Jag fattar varför min försäkring funkar här men inte i Sverige... Har Vet vård upp till 2500 euro tror jag. Eller var det 2000e
 
Har ingen koll på Danmark men däremot Tyskland. Anställda tjänar avsevärt mindre och jobbar mer men den stora skillnaden är att veterinärer där tjänar nästan alla pengar på att sälja medicin vilket inte är tillåtet i Sverige. De har alltså sina egna apotek till skillnad från i Sverige då du måste åka till apoteket för att få ut ditt djurs medicin. Antar även att kostnader för hyra, omkostnader, skatt är lägre.
Det finns inte heller samma typ av veterinärvårdsförsäkring där, de flesta är oförsäkrade. Försäkringar leder också till viss del att priser pressas upp.

Jag tog Danmark som exempel eftersom jag känner till landet rätt hyfsat och jag skulle nog inte säga att de ligger lägre i lön än i Sverige rent generellt om inte veterinärer är undantaget. Att leva i Danmark är heller inte billigare så jag tycker att det är ett väldigt bra land att jämföra med :)
 
Är det inte så i Tyskland att man inte betalar 25% moms?
På mina (tyska då alltså) veterinärräkningar står det 19% ”moms”.

Alltså @Takire , jag tycker priset är alldeles oförskämt faktiskt... Jag hade nog blivit näst intill vansinnig tror jag... Inte för att det tillför något, men ändå... :angel: Bara som referens: Nu senast kostade sövning, tandsanering + utdragning av två tänder (varav en lite bökigare) knappa 270 €...
 
Jag tycker överlag att det är dyrt, men även knepiga prissättningar. Jag var inne med min katt (ja, jag vet att jag är på hundforumer) för några veckor sen. Hon fick läggas in, ett dygn med prover och tillsyn 12,000kr. Sen fick hon komma hem men dagen därpå blev hon sämre igen och fick vara ett dygn till på kliniken men detta dygn kostade bara 6000kr trots att samma prover hade tagits igen?!

Antagligen för att på första dygnet tillkom det akutavgifter och inte på följande. Har du kollat på kvittot?
 
Jag tycker att det blir helt galet att jämföra kostnader över olika länder. Självklart skiljer det sig. Skatter, omkostnader, utbildning, personalkostnader, tillverkningskostnader avtal/kollektivavtal, geografi, kundkrets, försäkringar, etc etc etc.
Har du gått till frisören i Thailand någon gång? Ätit ute i Grekland? Fått bilen lagad i Tyskland? Köpt ett hus i Polen? Ingen förväntar sig att det ska vara exakt samma pris som hemma
Det är så mycket mer komplext än att bara titta på priset och jämföra.
Det är tråkigt att det är svårt att jämföra priser inom Sverige men för mig är det inte alls konstigt att det kostar mer på det stora djursjukhuset i Stockholm än hos den lilla enmanskliniken i Boden. Sen har en del kostnader absolut blivit alldeles för höga, det håller jag helt med om.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 219
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp