Veterinärkostnader

+ @Bexzor

Vad står det på specifikationen? Vilken post är störst?

Jag glömde specifikationen på jobbet igår och tappade den tydligen ur min ficka när jag cyklade hem/gick ut med hunden, men börjar alltmer fundera på om jag missat att det var räkningen även för ett veterinärbesök den 31/8. Jag tycker fortfarande att det annars verkar så orimligt mycket. Får reda ut det imorgon när vi ska på planerat sjukhusbesök.
 
Jag tycker att det blir helt galet att jämföra kostnader över olika länder. Självklart skiljer det sig. Skatter, omkostnader, utbildning, personalkostnader, tillverkningskostnader avtal/kollektivavtal, geografi, kundkrets, försäkringar, etc etc etc.
Har du gått till frisören i Thailand någon gång? Ätit ute i Grekland? Fått bilen lagad i Tyskland? Köpt ett hus i Polen? Ingen förväntar sig att det ska vara exakt samma pris som hemma
Det är så mycket mer komplext än att bara titta på priset och jämföra.
Det är tråkigt att det är svårt att jämföra priser inom Sverige men för mig är det inte alls konstigt att det kostar mer på det stora djursjukhuset i Stockholm än hos den lilla enmanskliniken i Boden. Sen har en del kostnader absolut blivit alldeles för höga, det håller jag helt med om.

Fast det är väl en enorm skillnad mellan tex Thailand/Sverige mot våra granländer där det faktiskt inte är någon större skillnad i skatter, löner, levnadsekonomi osv?
Och ändå kan priset vara mer än dubbla för samma behandling.
 
Fast det är väl en enorm skillnad mellan tex Thailand/Sverige mot våra granländer där det faktiskt inte är någon större skillnad i skatter, löner, levnadsekonomi osv?
Och ändå kan priset vara mer än dubbla för samma behandling.

En sån prisskillnad finner du ju även inom Sverige? Kolla bara i tråden angående kostnader för pass+rabiesvacc. Bara inom Stockholm kan skillnaden i pris på en operation variera enormt beroende på var du väljer att göra den och vad som ingår i priset. Jag har ingen koll på skattesatser och löneskillnader i Danmark men de lär väl vara lägre än i Sverige? Hur vanligt är det med försäkrade hundar där? Det är ju en jättestor faktor i det hela. Dessutom tror jag även att veterinärer där har egna apotek och säljer medicin men jag vet inte riktigt. Uppfattar mycket som billigare där än här speciellt vad gäller service.
Oavsett är det väldigt komplext att jämföra priser från land till land då det beror på så många olika faktorer.
 
Antagligen för att på första dygnet tillkom det akutavgifter och inte på följande. Har du kollat på kvittot?

Akutavgiften var 850kr, så skiljer fortfarande en hel del! Dygn två var hon ändå inne fredag till lördag, dvs borde väl bli dyrare på helgen? Jo jag har kollat men kan inte riktigt tyda det!
 
En sån prisskillnad finner du ju även inom Sverige? Kolla bara i tråden angående kostnader för pass+rabiesvacc. Bara inom Stockholm kan skillnaden i pris på en operation variera enormt beroende på var du väljer att göra den och vad som ingår i priset. Jag har ingen koll på skattesatser och löneskillnader i Danmark men de lär väl vara lägre än i Sverige? Hur vanligt är det med försäkrade hundar där? Det är ju en jättestor faktor i det hela. Dessutom tror jag även att veterinärer där har egna apotek och säljer medicin men jag vet inte riktigt. Uppfattar mycket som billigare där än här speciellt vad gäller service.
Oavsett är det väldigt komplext att jämföra priser från land till land då det beror på så många olika faktorer.

Prisskildad på 50-75% i sverige? Det har jag inte råkat ut för faktiskt.

Men om det nu är så stor skillnad så är det ju verkligen illa. Det enda som kan skilja åt är lokalhyran.
 
Förra sommaren blev Skägget ormbiten. Blå stjärnan i Göteborg.
Han blev inlaggd över natten. Totalt 14 h. Enda behandling var dropp. Och så lyssnade de på hjärtat och tog temp.
12700:-
10 000:- var grundtaxan för att ligga inne över natten och 2700:- var för droppet och undersökningen.
Tror inte ens lyxhotellen på Avenyn har så dyra rum för en natt trots personal, skatter och bästa läge.
 
Otis låg 5 dagar på Slöinge när han ätit råttgift. Första 2 dygnen hade han intensivvård, eftersom vi inte visste att han ätit råttgift först kördes mängder med prover för att ta reda på orsaken genom uteslutningsmetoden, han låg med syrgas i 4 dygn, fick två blodtransfusioner och så klart olika sorters medicin.
Löste ut honom för 26000 och tyckte att det var billigt :up: Det djursjukhuset är dock fristående och det var (helt sjukt, men det är sant) måndag-fredag.
 
Otis låg 5 dagar på Slöinge när han ätit råttgift. Första 2 dygnen hade han intensivvård, eftersom vi inte visste att han ätit råttgift först kördes mängder med prover för att ta reda på orsaken genom uteslutningsmetoden, han låg med syrgas i 4 dygn, fick två blodtransfusioner och så klart olika sorters medicin.
Löste ut honom för 26000 och tyckte att det var billigt :up: Det djursjukhuset är dock fristående och det var (helt sjukt, men det är sant) måndag-fredag.

Jävlar vad billigt! Fick en faktura på över 19000 kr från Evidensia sist jag opererade en hund. Ej akut, den var inplanerad. :cautious: Undrar hur mycket summan hade blivit om du vänt dig till Evidensia eller AniCura istället.
 
Egentligen är det väl inte så konstigt att det kostar de summorna? Troligen finns en veterinär och en djursjukvårdare tillgängliga. Båda dessa ska ha lön under natten. Vissa nätter kanske de har fullt upp, andra kanske det knapp kommer in ett djur. Även om besöket kanske bara tar en timmar, blir man tvungen att betala för flera då det blir snittet över tid för att täcka personalens kostnader. Till det ska sedan alla OH kostnader, lokaler, utrustning mm.

Skulle säga att det är just tillgängligheten dygnet runt som är dyr.
 
Egentligen är det väl inte så konstigt att det kostar de summorna? Troligen finns en veterinär och en djursjukvårdare tillgängliga. Båda dessa ska ha lön under natten. Vissa nätter kanske de har fullt upp, andra kanske det knapp kommer in ett djur. Även om besöket kanske bara tar en timmar, blir man tvungen att betala för flera då det blir snittet över tid för att täcka personalens kostnader. Till det ska sedan alla OH kostnader, lokaler, utrustning mm.

Skulle säga att det är just tillgängligheten dygnet runt som är dyr.
Exakt. I min närhet finns en enda klinik som har öppet på lördagar. Dagtid. Ingen klinik har öppet efter klockan 18. Alls.

Behöver min vård så är det några hundra kilometer att åka till öppen klinik. Distriktaren är alltid hos nån kobonde hundra kilometer bort.
 
Ju mer jag läser desto gladare är jag att jag bor där jag bor! Vi opererade bort en juvertumör på Kailzie tidigt i våras... det var en planerad operationoch jag lämnade henne bara över dagen. Hämtade på eftermiddagen.
Med op, medicin och eftervård gick det på ~£170. Så ungefär tvåtusen spänn.

Jag har aldrig behövt lämna hund över natten men har ett antal gånger behövt ringa akut både mitt i natten och under helgen för att få komma in. Det har aldrig rört sig om mer än £40 såvitt jag minns.

Jag vet att det är många här som satsar på att helt enkelt ha en buffert istället för en försäkring, och jag har själv valt det för den äldre hunden.
 
Otis låg 5 dagar på Slöinge när han ätit råttgift. Första 2 dygnen hade han intensivvård, eftersom vi inte visste att han ätit råttgift först kördes mängder med prover för att ta reda på orsaken genom uteslutningsmetoden, han låg med syrgas i 4 dygn, fick två blodtransfusioner och så klart olika sorters medicin.
Löste ut honom för 26000 och tyckte att det var billigt :up: Det djursjukhuset är dock fristående och det var (helt sjukt, men det är sant) måndag-fredag.

Jäklar, billigt! Löste ut Milou efter ett dygn (vattenförgiftning) i våras och den notan gick på närmre 16 000... Anicura!
 
Men jag måste bara inflika, med all respekt för veterinärers arbete, det går att vara en omständlig hundägare.

När en av mina fick pyo, nu senast, vägrade jag låta dem lägga in henne. Jag såg på tisdagen att hon var sjuk (tidigt stadie) och ringde till djursjukhuset eftersom mina andra kliniker hade semester. Hon fick åka dit, de röntgade och tog prover, konstaterade pyo och planerade operation till dagen efter. Hunden kunde förvisso försämrats, men jag tyckte inte att det fanns någon anledning för henne att ligga där i en bur över natten, så jag tog hem henne (fick skriva under ett papper att det var på egen risk). Dagen efter opererades hon, vi lämnade in henne kl 8, och hämtade ut henne kl 16 (fick skriva under ett nytt papper). Jag minns inte vad det kostade, jag har fast självrisk, men ca 10000 totalt. Plus två nätter hade saltat rejält.
Därmed INTE sagt att alla ska göra så, men många hundägare är fullt kompetenta att avgöra om hunden kan vårdas hemma istället, på egen risk.

Sen tror jag också att folk i Sverige inte är vana vid att vård kostar. Tänk om humansjukvården varit lika effektiv som viss veterinärvård, jag hade i vissa lägen hellre betalt för vad det faktiskt kostar istället för att få vänta år och dar på vårdköer.
 
Egentligen är det väl inte så konstigt att det kostar de summorna? Troligen finns en veterinär och en djursjukvårdare tillgängliga. Båda dessa ska ha lön under natten. Vissa nätter kanske de har fullt upp, andra kanske det knapp kommer in ett djur. Även om besöket kanske bara tar en timmar, blir man tvungen att betala för flera då det blir snittet över tid för att täcka personalens kostnader. Till det ska sedan alla OH kostnader, lokaler, utrustning mm.

Skulle säga att det är just tillgängligheten dygnet runt som är dyr.
Delvis kl
Men alltså, det får de ju göra ett snitt på och slå ut på ett flertal månader?
Inte köra natt för natt eller helg till helg. Jag har varit inne när det har varit stendött och när det har varit svängdörrar p.g.a. många sjuka djur.
Det här borde man kunna kolla upp.
Att man ska ha lön för att man jobbar är självklart, men man ställer sig frågan hur mycket är vinst?

Dessutom tycker jag ofta att de inte specificerar särskilt bra på räkningen vad det är som kostar vad.
 
Dessutom tycker jag ofta att de inte specificerar särskilt bra på räkningen vad det är som kostar vad.

På kvitton och räkningar är oftast debiteringen hopklumpad till några få poster för att det ska vara någotsånär förståeligt. Tex, alla mediciner hunden fått före/under/efter en operation står just som ”medicin” på kvittot.
I det journalprogrammet jag är van vid går det skriva ut debiteringsspecifikation. Där står ALLA poster som debiterats på hunden. Något liknande kan du säkert få om du är intresserad av vad som gjorts.
 
Men jag måste bara inflika, med all respekt för veterinärers arbete, det går att vara en omständlig hundägare.

När en av mina fick pyo, nu senast, vägrade jag låta dem lägga in henne. Jag såg på tisdagen att hon var sjuk (tidigt stadie) och ringde till djursjukhuset eftersom mina andra kliniker hade semester. Hon fick åka dit, de röntgade och tog prover, konstaterade pyo och planerade operation till dagen efter. Hunden kunde förvisso försämrats, men jag tyckte inte att det fanns någon anledning för henne att ligga där i en bur över natten, så jag tog hem henne (fick skriva under ett papper att det var på egen risk). Dagen efter opererades hon, vi lämnade in henne kl 8, och hämtade ut henne kl 16 (fick skriva under ett nytt papper). Jag minns inte vad det kostade, jag har fast självrisk, men ca 10000 totalt. Plus två nätter hade saltat rejält.
Därmed INTE sagt att alla ska göra så, men många hundägare är fullt kompetenta att avgöra om hunden kan vårdas hemma istället, på egen risk.

Sen tror jag också att folk i Sverige inte är vana vid att vård kostar. Tänk om humansjukvården varit lika effektiv som viss veterinärvård, jag hade i vissa lägen hellre betalt för vad det faktiskt kostar istället för att få vänta år och dar på vårdköer.

Jag gjorde likadant när hunden var akut magsjuk och behövde vätska varje timme, alternativt dropp. Framför allt för att jag visste hur otroligt stressad hon skulle bli av att vara sjuk och dessutom inburad på främmande plats med tvångshantering av främmande människor... men i slutänden påverkade det säkert kostnaden också.
Hade något hänt var ju vetten bara ett samtal bort ändå.
 
Jag gjorde likadant när hunden var akut magsjuk och behövde vätska varje timme, alternativt dropp. Framför allt för att jag visste hur otroligt stressad hon skulle bli av att vara sjuk och dessutom inburad på främmande plats med tvångshantering av främmande människor... men i slutänden påverkade det säkert kostnaden också.
Hade något hänt var ju vetten bara ett samtal bort ändå.
Ja, så kände jag också, blir hon sämre får jag väl åka in. De försökte varna med att de stängde dörrarna 22, men ja, då får jag väl åka till nästa djursjukhus en bit bort..

Sen kan jag vara lat/smart i vissa fall och glatt betala. Ett av mina föl fick en gång en ögonskada som skulle ha ögondroppar var tredje timme i 5 dagar när jag hade 30 min körning till fölet, då körde jag sto+föl till djursjukhuset direkt så jag slapp det jobbet:o
 
Ja, så kände jag också, blir hon sämre får jag väl åka in. De försökte varna med att de stängde dörrarna 22, men ja, då får jag väl åka till nästa djursjukhus en bit bort..

Sen kan jag vara lat/smart i vissa fall och glatt betala. Ett av mina föl fick en gång en ögonskada som skulle ha ögondroppar var tredje timme i 5 dagar när jag hade 30 min körning till fölet, då körde jag sto+föl till djursjukhuset direkt så jag slapp det jobbet:o

Jag har ju sådan tur att min klinik ligger tre dörrar bort och visserligen inte har dörrarna öppna, men väl dygnet runt-jour. Så man kan ringa akut precis närsomhelst och få komma in på tio minuter.... så jag förstår att jag hade det bra mycket mer tillgängligt än de många, men även om det inneburit en timmes körning eller lite mer hade jag valt att ta hem henne.

När det kommer till hästar och längre transport blir det genast mer bökigt ju, på alla sätt och vis. Särskilt när man inte har hästen hemma på gården.
 
Intressant med alla svar. Jag bad om en ny faktura igår och hade helt uppenbart läst väldigt slarvigt då det visade sig vara fakturan för två olika besök. Plötsligt var det inte lika orimligt(?) dyrt även om det fortfarande är mycket pengar.

(Direktregleringsavgift 120 kr
Faktureringsavgift 40 kr)

Främmande kropp. Magsäck.
Mottagningsnivå 2: 3440 kr inklusive akutavgift
Inducerad kräkning: 1083.40 kr

Förra helgens jourbesök landade alltså på drygt 4500 kr, inte 8325 kr som jag skrev först.

Att det är dyrt att gå till veterinären är sant och jag förstår också att en större klinik behöver ta mer betalt, men jag är inte tillräckligt insatt för att reda ut vad som är rimliga eller orimliga priser.
 
Prisskildad på 50-75% i sverige? Det har jag inte råkat ut för faktiskt.

Men om det nu är så stor skillnad så är det ju verkligen illa. Det enda som kan skilja åt är lokalhyran.

Det är väl extremt mycket mer som skiljer än lokalhyran? Kompetens, resurser, apparater, rutiner, möjligheter för diagnostik, storlek av lokal, lokala prisbilden i området, tillgänglighet, service osv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag passade min väns två hundar över helgen, något jag brukar göra när hon behöver vara borta av en eller annan anledning. Vi trivs...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 219
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp