Vetrinär besikta unghäst?

S

sommardag

Efter vad jag hört så gör man inte böjprov på hästar under 3 år, är det då någon ide att göra en vetrinärbesiktning på en unghäst? Vad tycker ni?
 
Sv: Vetrinär besikta unghäst?

Jag tycker man ska besiktiga alla hästar och med det inkl. röntgen bara för att få veta hur det ligger till om hästen har något innan man rider in/börjar utbilda den.
Jag känner alldeles för många som valt att inte röntga unghästar och sen fått problem och några år senare hittar de en massa tråkiga röntgenfynd som antagligen funnits där sen början. Det är en så enkel försäkran för sin egen del, då slipper man kanske ytterligare problem än de man "ändå" får när man håller på med hästar.
Hurvida man böjer en häst under 3 vet jag inte men en klinisk undersökning är ingenting jag tycker man ska skaka på huvudet åt.
 
Sv: Vetrinär besikta unghäst?

Nej det vet jag. Tänkte mer att det mesta ser man ju själv? Eller vad gör dom mer som är viktigt att kolla?
 
Sv: Vetrinär besikta unghäst?

Ja, om du ögonlyser själv och är så pass duktig på rörelseapparaten och har tillgång till röntgen eller inte tycker att fördjupad undersökning på rekommendation är viktig - go for it.
 
Sv: Vetrinär besikta unghäst?

Nej det vet jag. Tänkte mer att det mesta ser man ju själv? Eller vad gör dom mer som är viktigt att kolla?

Hm.. Hjärtfel, andningsljud, gallor i leder, hovbroskförbening, ögonförändringar, tandproblem, öronfistlar, lymfknutor, senstatus osv osv. Känner du dig säker på att du ser sånt själv kan du förstås spara in pengarna!
 
Sv: Vetrinär besikta unghäst?

du bör alltid ta ut en veterinär för att besikta hästen om du känner dig minsta osäker på att själv kunna avgöra om hästen är frisk eller inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
942
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp