vetrinär undersökning

M

misterhultspyret

undrar vad vetrinären kollar i grindarna?
gör dom böjprov?
undrar även hur slitsamt det är med distansridning är det mycket skador på hästarna?
tacksam för svar!
 
Sv: vetrinär undersökning

Veterinären kollar hästens allmänna status, kollar slemhinnorna, huden, ryggen och känner över hela hästen och ser så den ej är öm, fått några sår, gallor, och att den fått i sig tillräckligt med vätska m.m.
Sen får man travar upp och de tittar efter hältor os.v.
Men innan Veterinärundersökningen så måste man pulsa häste, d.v.s. att man kollat hästens puls.

Slitsamt är det för hästarna men vanliga skador vet jag ej men efter som det tar ett par år att träna upp hästarna så förebyggar man skadorna i tid och är mycket nogrann i sen träning och tävling.En del pulsar hästen hemma innan längre pass, en del varje dag och en del tar tempen varje dag på sin häst och tempar innan hårdare pass bara för att veta att sin häst är i bra skick.
Att träna upp en distans häst är ett långt arbete med god planering som tar sin tid men är värt det, vet ingen annan sport som är så nogranna med sin planering!

Bra tips och svar finns på denna hemsida...www.nerikesdistansryttare.org :p
 

Liknande trådar

Islandshäst Undrar vilja hästtransporter dom har diagonallastning? För två hästar! Tacksam för förslag!
Svar
1
· Visningar
579
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: Nikan
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
805
Senast: Joel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp