Vets ordinationer?

Corminta

Trådstartare
Hur noggrant foljer ni vets order och vad kravs for att ni ska franga dessa?

En av vara femarshingstar brot kaken haromdagen. Han akte in och opererades inom ett par timmar. Opererades staendes sa ingen narkos behovdes. Han har nu vajrar sittande bade mellan framtanderna rakt over kaken och sedan vajrar upp till canintanderna for att halla biten pa plats tills det laker.
Det ar med andra ord ena hornet av framdel pa underkaken som ar bruten och enbart nedre delen av underkaken som har vajrar.

Enligt vets order ska han inte ata nagot annat an pellets under tva veckor. Alltsa inget ho overhuvudtaget under tva veckor!
Han skall dessutom sta pa boxvila med enstaka korta promenader for hand.
Detta ar den typen av hast som blir en ignorant skitstovel av att sta inne mer an nagra timmar i strack vilket vi ocksa forklarade. Anledningen till att han brot sig fran forsta borjan ar darfor at han var uttrakad och ville ut tidigt pa morgonen.

Hade ni foljt vets rekomendationer i det fallet?
Vad hade kravts for att ni skulle bryta mot dennes order?

Hasten gar nu i hage (en halvmeter sno) for underhallningens skull och ja, han ater ho.
Vi kanner att risken att han gor sig mer illa ar storre. Alternativt rejal kolik med noll motion och enda foder intag = krafft foder...
Och ja, han kommer borja ga motion inom de 2 manader det tar innan de tar ut vajrarna. Bettet sitter inte i narheten av omradet.
 
Sv: Vets ordinationer?

Ja i ditt läge hade jag nog frångått rekomendationen. Man får se till hästen som min veterinär brukar säga. Ibland kanske det är värt en lite längre läkningstid och hästen mår bra under tiden än att hästen ska må sämre än den behöver.

Jag har frångått rekomendationen att rida en svårt sjuk häst en gång.
Hästen hade varit sjuk i över ett år och under denna tid inte varit ridbar. Hon hade svårt hedshaking syndrom, ibland shakade hon tills hon gick omkull, återkommande koliker och mycket ont i kroppen och hade fått mängder av olika mediciner, kortison, smärstillande och annat utan nämnvärd respons. Ingen visste vad som var fel, det enda som hittades rent kliniskt var kopparbrist och dåliga blodvärden generellt men varför visst ingen. Hon var mager och eländig trots mängder med mat. En mager fjording är ganska ovanligt.

När jag en Julidag hittar henne i hagen och hon inte kunde gå så hade min ordinarie vet. semester och jag hade inget annat val än att köra henne till kliniken efter att distriktsveterinären varit ute och gett smärtstillande. På kliniken menade veterinären att jag fick låta henne stanna då de trodde på cushing och ville testa henne. En eller om det var två dagar senare, jag minns inte det är länge sedan, fick jag hämta henne igen. Veterinären berättade då att de hade provridit hästen :eek: och att hon bara var lat. Hon menade att jag skulle rida henne mycket på volt i galopp och använda spö om hon inte ville gå fram. Något cushing prov hade de inte tagit då de tyckte att det inte fanns någon andledning.

Veterinären hade också kollat tänderna på henne och skällde ut mej för att jag måste haft en klåpare i munnen för tandytorna var mjuka och släta som en babyrumpa. När jag förklarade att det var för att hon gnisslade tänder vilket hörde ihop med headshakingen och att jag bara haft utbildade veterinärer i munnen på henne så föreslog hon att jag skulle linda henne hårt runt huvudet så att hon inte kunde gnissla tänder :confused: När jag frågade hur hon då skulle kunna andas och äta och dricka så svarar vet. jag tänkte inte på det...:eek:
Veterinären menade iallafall att hästen var fullt frisk och att hon bara var lat och skulle piskas fram om hon inte gick fram frivilligt.

Några månader senare fick jag inse att det var slut. Hästen hade så ont och det smärtstillande hjälpte inte lång stund. Hon fick somna in en oktoberdag, en av de värsta dagarna i mitt liv.
Jag åker fortfarande helst inte till den kliniken. Bara tanken på att de hade ridit och piskat fram min stackars häst är fruktansvärd.
 
Sv: Vets ordinationer?

Jag har frångått veterinärs ordination ett par gånger, en gång när min häst blev ormbiten i mulen och skulle enligt vet stå på boxvila tills svullnaden helt försvunnit. Men hästen var på morgonen väldigt orolig och rastlös, vävde och allmänt stimmig så då fick hon gå ut i sin vanliga hage.

Min unghäst opererades för navelbråck och skulle stå i sjukhage tre veckor efter hemkomsten. Bara det att hon hoppade ur sjukhagen efter fem dagar och skuttade runt som en tok i en halvtimme, sen fick hon också gå ut i sin vanliga hage.

Vissa veterinären verkar ibland ordinera boxvila "för säkerhets skull" men jag brukar numera ifrågasätta detta eftersom jag känner mina hästar och frågar alltid om det verkligen är helt nödvändigt att tvinga hästen till stillastående med risk att hästen skadar sig ännu värre, eller någon människa, den dagen man sedan ska ta ut hästen.
Se till exempel vad som hände Peter Eriksson när hans häst blev ordinerad boxvila för en hovböld, I ridsport nr 1 2011 sidan 12 finns en artikel där det står
Boxvila och skrittpromenad vid hand är ofta veterinärens råd....ut ur boxen kommer ibland en vildhäst.... Men efter Peter Erikssons olycka får vi veterinärer se över vår rådgivning


Här antyds det ju att boxvila många gånger kanske inte är nödvändig. Och man måste se till hästen, en del hästar blir riktiga monster av att tvingas till boxvila.
 
Senast ändrad:
Sv: Vets ordinationer?

Det där med boxvilan hade jag nog också hoppat över eftersom det verkar öka riskerna för fler skador. Men ang fodret så kan man ju ge lusern istället för hö :)
 
Sv: Vets ordinationer?

Har häst som har haft allvarlig käkfraktur, fast högre upp i tuggtänderna. Jag skulle inte ifrågasätta veterinärens ordination när det gäller fodret och ge vanligt hö. Det du kan göra är att lägga hö/hösilage i blöt så det blir mjukt och sen hacka det med en häcksax t.ex. lättarbetat för honom. Min tuggade i stort sett bara ett par gånger ovanför frakturen och på den friska sidan innan han svalde det i princip helt. Under läkningen vill du absolut inte belasta frakturen i onödan genom att ge den hö/hösilage som den måste mata upp framifrån och bearbeta innan den kan svälja.

Förutom hackat hö/gräs fick min häst lusern, betfor och krafft rehab i en blaskig soppa, grovfodermängden han stoppade i sig räckte i princip bara för att hålla igång magen.

Motionen är ju en annan sak, så länge han tar det lugnt ute i hagen skulle jag låta honom gå ute, det mentala är ju viktigt att ta hänsyn till.
 
Sv: Vets ordinationer?

En av mina tidigare hästar (RIP) sparkade på sig själv och fick en senskada, blev ordinerad boxvila och efter 12 timmar i boxen var han en monster. Ringde vet och förklarade läget, han frågade då hur bråttom jag hade med att hästen skulle vara igång? Jag svarade att det inte gjorde nåt om det tog ett år. Då tyckte vet att det var helt ok att hästen gick i hagen. Han blev frisk efter 6 månaders hagvistelse.

Har en häst nu som vrickade sig mycket illa för 4 år sen och uppvisade sen strålbenshälta. Blev ordinerad specialskoning, boxvila. Hovslagarn följde anvisningar från vet men hästen blev inte bättre . Då snackade vi ihop oss lite, skodde av hästen och lät henne gå i hagen fritt. Hon var frisk för igångsättning efter 4 månader och har hållit efter det. Den gången pratade jag inte med vet men bollade det hela med min distriktare senare som tyckte att det var rätt eftersom hästen uppenbart blev frisk.

Jag kan alltså tänka mig att frångå vets ordination men vill helst ha ett snack med vederbörande innan, alternativt ha en second oppinion från en annan vet.
 
Sv: Vets ordinationer?

Jag har frångått ord, på boxvila en gång och det gick bra. Pga en kotledshistoria som aldrig reddes ut ordentligt, men han blev bra.
 
Sv: Vets ordinationer?

Ge uppblött lusern eller lucernhack istället för hö, är ju oxå rent grovfoder så det borde funka.
Han kan säkert gå ute i sjukhage om den inte är så mycket sötrre än en box :)
 
Sv: Vets ordinationer?

svarar flera

Jag har bott har i fyra ar och aldrig sett lucern i vare sig pellets eller hack form.
Daremot finns det ju i hoform, vilket han ater normalt (ca 70% lucern och 30% fint gras). Man kan ocksa kopa det i pressade hokuber som blots upp, vilket han ocksa far i normala fall. Vet sa att han far inte ata nagot annat an pellets overhuvudtaget. Han far med andra ord inte ata ho i nagra former alls oavsett hur mkt det blots, hackas etc.
Och nej, jag kan inte ge honom tillrackligt med betfor for att halla igang 600 kilo hast i tva veckor...

Han river stallet snart, trots att han var ute tolv timmar igar.
Skitkul.
 
Sv: Vets ordinationer?

Varför säger vet att han inte får äta annat än pellets? Är det veterinär på någon större klinik?

Edit - om du vet varför kan det vara lättare för dig att hitta en lösning som kanske är bättre för hästens mage än enbart pellets. Eller förstå att det inte är bra att frångå veterinärs ordination.
 
Sv: Vets ordinationer?

Det ar fran ett av de storsta operationsklinikerna i sodra ontario. Vi gillar eg inte det har stallet men iom att var ordinarie kirurg ar pa semester fanns det inte mkt att valja pa. Kunde antingen ta honom till universitetssjukhuset och ha 15 elever i munnen pa honom eller ta honom till det har stallet.
De tracklade ihop kaften ratt bra pa honom och han mar som en kung. Man kan inte se nagot fel pa honom overhuvudtaget om man inte oppnar munnen pa honom. Lite synd bara att inte kunna titta varje dag for att se hur det ser ut (man kan inte oppna munnen utan att tranca honom tyvarr. Och nej, det ar inget nytt. Tycker det ar sa fruktansvart frustrerande nar saker gar fel med den har hasten da jag hade hoppats pa att kunna salja honom snart.

Dem vill inte att han ska fa nagot som kan fastna i tandstallningen vilket ar helt forstaeligt. Daremot undrar jag hur de tankt sig att magen ska palla det har? Funderar pa om de behover mer patienter och att en kolikoperation hade fallit dem i smaken...
Samma med boxvilan. De anser att ute i hagen kan han fa tag pa saker att stoppa i munnen. Forklarade att hagen ar ett hektar stort, helt platt utan vare sig trad eller stenar. Dar ar dessutom rejalt med sno. Inne i boxen daremot finns det ju alltid nagot att fa tag pa - sarskilt nar han blir uttrakad.

Har for ovrigt flyttat hem honom till garden dar vi bor over helgen istallet for traningscentret. Har fyra hastar har for tillfallet. Ett brutet hovben, ett daligt oga osm inte far ha dagsljus (och vantas ta over 3 manader for att laka) och en liten skit som ar allmant ledig. Alla hingstar som inte far ga ut mer an kort tid (nattetid for ogat + polare) sicket liv de for!
 
Sv: Vets ordinationer?

Jag brukar inte gå stick i stäv med Vet´s förhållningsorder.
däremot kan jag ha en dialog eller ringa den ordinarie vet. för en second opinion.

Du kan ju ha den ute o sätta på munkorg o maten får du nog fråga bättre om det finns alternativ. Uppblötta lucernpellets, superstrimlat hö...
 
Sv: Vets ordinationer?

Vad säger veterinären när du säger berättar hur din häst är?

Jag frångår aldrig ordinationer utan att diskutera med vet. Oftast finns en annan lösning.
 
Sv: Vets ordinationer?

*KL*

Är det inte ganska vanligt nu för tiden att man ger stökiga hästar lite lugnande när de ska promeneras under boxvila?

Personligen skulle jag nog vara rätt försiktig med att bryta mot veterinärens rekommendation vid en såpass svår skada. Jag kan till exempel tänka mig att försäkringsbolaget kan krångla om det t ex visar sig att hästen måste opereras om på grund av felläkning och det visar sig att hästen har gått i hage när boxvila är anbefallen.
 
Sv: Vets ordinationer?

Har frångått boxvila ett par gånger. Hade ett sto som vid två tillfällen fick kotledsinflammation. blev behandlad med tuppkam och butta. ordinerad boxvila/ miniatyrhage och enstaka promenader.
Kännde min pålla ganska väl och vet att hon blir galen om hon inte är först ut i hagen på morgonen och praktiskt taget galopperar runt i boxen. (så boxen var inget alternativ) när hon hade en hovböld en gång så stod hon i en sjukhage vilket resulterade i halvt raserade staket, 50cm djup lera och galopp runt runt....
Så när lederna var behandlade och vet. hade gett sina ordinationer så diskuterade jag mina erfarenheter med denna. Vi kom tillsammams fram till att det var bättre om hon gick i vanliga hagen där hon är mestadels lugn, när hon springer så är det iaf rakt fram och inte runt runt på liten yta.
Den ena kotledsinflammationen var på sommaren och då fick hon fortsätta gå ute dynget runt, då är hon nämligen lagom trött och busar inte så mkt.

De vetrinärerna som behanddlade var helt inne på min linje, så jag tror att man kan diskutera med de flesta och komma fram till den bästa lösningen! :)
 
Sv: Vets ordinationer?

Varför inte ta diskutionen med veterinären? Ffa gällande fodret. Pellets behöver inte vara lika med kraftfoder... Lusern låter mer rimligt än att bara ge kraftfoder? Låter som ni missförstått varandra.

Det har jag gjort vid ett flertal tillfällen tex när de ordinerat boxvila. Många hästar vilar inte i boxen utan springer runt och gräver hysteriskt om det ska stå inne - även med kamrat. I så fall kan det ju vara riktigt att ha de där de är så lugna som möjligt.
 
Sv: Vets ordinationer?

Det låter ju rimligt att man inte vill ha fibrer inflätade i tandställningen som ska stabilisera frakturen.

Hur länge ska ställningen sitta?

Har inte hästen jättekänslig mage från början ska han nog palla några veckor på fiberfattig kost, det du kan göra är ju att välja en pellets med så mycket växttråd som möjligt och sen komplettera med mer näringsrikt foder för att täcka in de behoven. Du får inte tänka för mycket på vad som är lämpligt i normalfallet utan göra vad du kan med de förutsättningar du har nu. Se till att maten är rejält blöt så han får i sig ordentligt med vätska när han äter så det inte blir en klump som ska transporteras igenom. Ge betfor som ju är fiberrikt och hjälper till att hålla igång tarmarna.
 
Sv: Vets ordinationer?

For det forsta - forsakringen tacker inget forutom dodsfall och det ar mycket svart att fa hasten utdomd om den inte dor knall och fall. Vi far med andra ord inte ett ore for operationen eller annan typ av vetvard.

Stallningen skall sitta i minst tva manader. Samma som sist. Den gamla stallningen skulle ut om en vecka. Vet kommenterade sarskilt hur fint det gamla brottet lakt - da at och motionerades han som vanligt samt tavlade med framgang hela vagen. Han har med andra ord inte brutit upp det gamla utan det ar ett nytt brott.

Och nej. Inget grovfoder. Alls. Enbart krafft. Och det finns tyvarr inget krafft foder som innehaller tillrackligt fiber for att halla igang en hastmage under tva veckor. Sarskilt nar hasten skall sta pa box. Jag vill inte ha kolik och korsforlamning pa det har.
Han dricker for ovrigt bra.

Sen vette katten om ho fiber skadar tandstallningen mer an att ata boxvaggar / galler vilket han ater nu. Utomhus ror han iaf pa sig och ar inte allt for fokuserad pa staketet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 939
Senast: Corminta
·
Trav I och med alla de "nyligen uppkomna" diskussionerna kring trav hade det varit intresant med lite statistik fran de aktiva. Borjar...
Svar
0
· Visningar
917
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 873
Senast: Ravishing
·
Anläggning OBS langt inlagg! Mina foraldrar har en stor gard som alltid haft ett stall med 4 boxplatser som vi anvant for vara hastar (2 st). Vi...
Svar
9
· Visningar
2 022
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp