Vett och etikett, begravning

Texaz

Trådstartare
Sonen ska på begravning på torsdag, eftersom mannen vars gård han och hans kompis skött om, hastigt avlidit.

Jag är dock dålig på vad som är "rätt" runt sånt här:crazy:, ingen erfarenhet tidigare!

Har förstått att han ska ha handbukett???
Ska man betala in till den fond som angivits i annonsen? Hur gör man i såna fall, för att det ska vara till just denna persons minne?

Något annat att tänka på?
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Handbukett har man om man vill gå fram till graven och säga några ord. De begravningar jag varit på - där har de närmaste gått fram, inte resten. Ofta går man fram i grupp?

Fonden betalar man in till och anger personens namn och ort tex "till minne av XX i Xby". Eller knatar in på begravningsbyrån och betalar direkt där.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

OK, tack!

Ja han räknas till de närmaste, av de anhöriga, så då får det bli en bukett.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Jag tror inte att det finns något krav på att följa med vid defileringen (då man lämnar handbuketten på kistan, niger/bockar, eller vad man nu känner för att göra där framme) men jag har heller aldrig varit med om något annat än att alla faktiskt gått fram. Man går ju oftast bänkvis, så man behöver inte känna att det är jobbigt att behöva gå själv.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Bukett känns lite väl stort tycker jag (som är begravningsvan). De flesta har bara en eller två blommor som de lägger bredvid graven när man nickar hejdå i slutet på jordfästningen.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Kanske fråga på blomsteraffären då, de borde ju ha koll!!!
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Det kallas ju handbukett men brukar bara vara en blomma och nåt grönt. Män behöver traditionellt inte ha bukett, men jag tycker det kommer mer och mer att även de flesta män har bukett.

Alla brukar gå fram på alla de begravningar jag varit med på, dvs ett femtiotal. Själv brukar jag gå fram, lägga min blomma, stå tyst en stund och sen lägga handen på kistan och viska "hejdå".
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Har förstått att han ska ha handbukett???
Ska man betala in till den fond som angivits i annonsen? Hur gör man i såna fall, för att det ska vara till just denna persons minne?

Något annat att tänka på?

Om det i annonsen står "istället för blommor, tänk på..." behöver inte din son beställa blommor till båren (krans, bukett eller liknande). Istället betalar ni in en minnesgåva till den fond som önskas och anger att det är till minne av den som är död, och vem som är givare. De anhöriga får en sammanställning på vilka gåvor som skänkts och från vem. Om man vill ha blommor till båren istället/också beställer man det från blomsterhandeln och säger vems bår det ska till, vilken dag, vilken kyrka. Så levereras blommorna till kyrkan och begravningsentreprenören arrangerar dem vackert runt kistan innan alla gästerna kommer.

Till själva akten kan man ha en handblomma som oftast är en enkel ros eventuellt med något grönt. Den har man hos sig i bänken. Prästen eller den som leder samlingen säger vad som ska hända, ibland finns det också ett skrivet program. En bit in i akten är det dags för avskedet: då går först de närmaste fram, sedan övrig släkt och vänner. Begravningsbyråns representant brukar styra ordningen så att man går fram en bänk i taget. Man rundar kistan, lägger ned sin blomma, och om man vill kan man säga något (om det inte är s k "tyst avsked" så anhöriga inte vill att det ska sägas något). Man kanske bugar mot kistan, man kan också på vägen ned i bänken hälsa på eller buga som hälsning mot de närmast anhöriga. Så gör ofta äldre begravningsgäster men det är kanske inte så vanligt bland yngre.

Om det är jordbegravning kan avskedet också ske ute på kyrkogården istället för inne i kyrkan.

När gudstjänsten är slut kanske det är en minnesstund, till denna brukar det vara bra att föranmäla sig till begravningsbyrån. Det är ofta en mera informell samling då man äter något och delar minnen och tankar om den som avlidit.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

OK, men man bör alltså beställa blommor eller ge minnesgåva?

Till minnesstunden är han anmäld, av den bortgångnes bror, så det är redan klart!

Jag är verkligen ute i sista stund känner jag:crazy:, men det är hysteriskt runt mig/oss just nu:(
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Kanske fråga på blomsteraffären då, de borde ju ha koll!!!

Ja, skicka in sonen i en blombutik så kan han få hjälp av personalen med en lämplig handblomma - det kan ju vara lite olika hur man känner för rosor i olika färger, tex, så det är nog bra om han får resonera med butikspersonalen själv om det. Så gjorde min son när hans farfar dog häromsistens, och det fungerade utmärkt.

En hel bukett är klart överdrivet som handblomma och dessutom rätt dyrt om man köper en fin i blombutik.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Min pappa begravdes när jag var 16. Det var blandat barn, unga i min ålder, i mammas ålder och äldre. Vi gick fram först och la våra blommor på kistan, vi stod en stund och höll om varann med varsin hand på kistan. Sen gick de andra upp i tur och ordning. Jag minns några så något högt..och jag tyckte det var lite konstigt att det inte var de som stod oss allra närmast...lite konstgjort kändes det. En del neg och bockade vid kistan, och några enstaka äldre herrar bockade sig djupt vid vår bänk. Skulle vi nicka tillbaka eller? Jag var så bedövad av sorg att jag bara kunde tänka -varför bockar de? (nu vet jag)
När jag varit på begravning har jag inte nigit vid kistan eller vid de anhöriga, utan sökt ögonkontakt och med ögonen visat min medkänsla. Typ när man blinkar så blundar man lite längre.
gulan
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Jag hakar på med en fråga. Jag ska på begravning på fredag. Hur gör man som man med slips? Som jag förstått det är vit slips att föredra. Jag har en vit slips, men verkligen ingen aning om var... Vad har man annars om halsen? Kommer ha svart kostym och vit skjorta. Utan slips helt enkelt? Någon som vet?
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Jag hakar på med en fråga. Jag ska på begravning på fredag. Hur gör man som man med slips? Som jag förstått det är vit slips att föredra. Jag har en vit slips, men verkligen ingen aning om var... Vad har man annars om halsen? Kommer ha svart kostym och vit skjorta. Utan slips helt enkelt? Någon som vet?

Enligt Fonus http://www.fonus.se/veta-mera/begravning/begravningsceremonin/kladseln-vid-begravningar/?L=0 så är det oftast bara de närmsta som har vit slips, övriga kan ha svart slips. Sen beror det lite på hur det är skrivet i annonsen.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Jag hakar på med en fråga. Jag ska på begravning på fredag. Hur gör man som man med slips? Som jag förstått det är vit slips att föredra. Jag har en vit slips, men verkligen ingen aning om var... Vad har man annars om halsen? Kommer ha svart kostym och vit skjorta. Utan slips helt enkelt? Någon som vet?

Är det traditionell klädsel så gäller vit slips för de närmaste och svart slips för övriga gäster. Du kan vara utan slips om du inte känner att du måste vara formell. Jag skulle inte tycka det ser konstigt ut idag om en man har svart kostym utan slips på en begravning. Däremot om du har vit slips utan att tillhöra den närmaste familjen kan det se lite konstigt ut.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

OK, men man bör alltså beställa blommor eller ge minnesgåva?

Till minnesstunden är han anmäld, av den bortgångnes bror, så det är redan klart!

Jag är verkligen ute i sista stund känner jag:crazy:, men det är hysteriskt runt mig/oss just nu:(

Beroende på vilken fond de har önskat så brukar det gå att lösa nästan samma dag. Cancerfonden kan man till och med skriva ut minnesbladet själv och ge till prästen/begravningsbyrån. Jag tror att det går på flera av de större fonderna som har minnesgåva, men som sagt de är vana och ringer man till dem så brukar de kunna lösa det utan problem!
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Svart slips. Jag har aldrig sett någon annan än kypare och tävlingsklädda ryttare i vit slips.

Svart slips är dessutom mycket snyggare till vit skjorta.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Tack alla för svar. Det är min farmors syster, så jag vet inte hur jag räknas.
Ska höra med pappa och det kan bli så att det blir utan. Svart slips har har nämligen inte.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

OK, men man bör alltså beställa blommor eller ge minnesgåva?

Till minnesstunden är han anmäld, av den bortgångnes bror, så det är redan klart!

Jag är verkligen ute i sista stund känner jag:crazy:, men det är hysteriskt runt mig/oss just nu:(

Om det står en fond i annonsen tycker jag inte man ska beställa blommor till båren utan ge en gåva dit. Man kan ju gärna gå ihop flera stycken t ex din son och hans kompis som hjälps åt med gården, och ge en gåva tillsammans. Handblomman däremot är personlig. Det är bara en ros att hålla i handen och lägga på kistan, som symbolhandling.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 916
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 471
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 952
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp