Vett och etikett, begravning

Sv: Vett och etikett, begravning

Tack alla för svar. Det är min farmors syster, så jag vet inte hur jag räknas.
Ska höra med pappa och det kan bli så att det blir utan. Svart slips har har nämligen inte.

Skulle nog säga svart slips, om du vill ha slips. Men som sagt jag tycker inte det är katastrof att vara utan slips. Men just svart och vit slips kan gå att hitta billigt second hand, det är ju inget plagg man sliter ut direkt och det är ett plagg som de flesta tyvärr kommer att behöva då och då i livet.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Tack!

Ja jag sätter in ett bidrag, kvittar väl egentligen om det inte kan "läsas upp" vid minnesstunden? Jag menar, de anhöriga får väl ändå veta (om nu det är viktigt?)

Kommer att ordna med handbukett/blomma åt honom, känns nog tillräckligt jobbigt för honom det här.... Var nästan ett andra hem och de hade pratat om att han en dag skulle kunna ta över gården:(
 
Sv: Vett och etikett, begravning

de anhöriga får väl ändå veta (om nu det är viktigt?)

Kommer att ordna med handbukett/blomma åt honom, känns nog tillräckligt jobbigt för honom det här.... Var nästan ett andra hem och de hade pratat om att han en dag skulle kunna ta över gården:(

Beklagar din sons förlust. Ja, de anhöriga kommer att få veta det ändå. Det vill de nog, ibland vill man skriva och tacka dem som har kommit ihåg ens kära.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Jo, blir nog mer ett personligt tack i såna fall, sonen sköter ff djuren...

Å andra sidan känner jag det som att briljera med att man skänkt pengar:crazy:, fast kanske inte de anhöriga uppfattar det så??? Hoppas inte det!

Sätter in på önskad fond, men skriver inte ut något.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Jag kanske faktiskt kan ta och investera i en slips.
Tack igen alla för hjälp. Tack och lov behöver jag inte gå på begravning så ofta.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Jag kanske faktiskt kan ta och investera i en slips.
Tack igen alla för hjälp. Tack och lov behöver jag inte gå på begravning så ofta.
En svart slips använder man ju inte så jätteofta, så det behöver ju inte vara av superfin kvalitet, utan en från HM eller Dressmann funkar ju hur fint som helst. Något för under hundralappen liksom.

Ett tips ifall man vill vara lite snygg, och det vill man ju, är att göra knuten lite roligare ifall det är en enfärgad slips man har.

Tex en Eldredge-knut.
485151_575649612468489_1286778099_n.jpg


Eller en trinity.
trinityknot_V41.png


trinity-knot.jpeg
 
Senast ändrad:
Sv: Vett och etikett, begravning

Jo, blir nog mer ett personligt tack i såna fall, sonen sköter ff djuren...

Å andra sidan känner jag det som att briljera med att man skänkt pengar:crazy:, fast kanske inte de anhöriga uppfattar det så??? Hoppas inte det!

Sätter in på önskad fond, men skriver inte ut något.

Eftersom jag tyvärr vid ett flertal tillfällen fått lov att stå som anhörig så har i alla fall inte jag uppfattat att någon har briljerat med att skänka pengar utan att de faktiskt har tänkt på den som är död och på oss anhöriga. En del har även skrivit personliga hälsningar men det betyder en hel del att veta att man inte står ensam i sorgen. På många av fonderna så finns det ingen lägsta summa att ge, möjligtvis 20 kr, men det står ingenting om hur mycket man har gett heller utan bara "....fonden har mottagit en gåva till minne av ..... Med en sista hälsning från .... Eller vilken hälsning de nu har valt.
Och som sagt för oss har det känts betydligt bättre att pengarna har gått till något vettigt istället för en massa buketter. Sen har vi som anhöriga smyckat kistan som en sista hälsning men det är något annat liksom.
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Å andra sidan känner jag det som att briljera med att man skänkt pengar:crazy:, fast kanske inte de anhöriga uppfattar det så??? Hoppas inte det!

Sätter in på önskad fond, men skriver inte ut något.

Nej, det uppfattas garanterat inte så. Det är en tröst att känna att man delar sorgen och saknaden med andra. Många tycker det känns meningslöst med en massa blommor vid båren, dyra buketter och kransar som ingen har glädje av när begravningen är över. Och då kanske man hellre ser att den som vill minnas och hedra den avlidne sätter in en slant som kan komma till nytta för någonting, gärna någonting som personen i fråga tyckte var viktigt. När jag dör vill jag absolut ha det så. Alla som känner mig vet att det är helt bortkastat att ge mig blommor, de dör på en gång. :o
 
Sv: Vett och etikett, begravning

Kolla först upp att begravningsbyrån inte tillhandahåller handbukett (som inte behöver vara en bukett, utan en enkel ros duger gott.) Ofta görs det, beroende på hur många närvarande som väntas.
Ang. klädsel så är mörk sådan givet. Svart, mörkblå eller grå slips för herrar brukar vara kutym.

Ps. Texas, gåvor till organisationer enligt den avlidnes eller familjens önskar läses normalt upp. Vid minnesstunden eller i fallet med borgerlig begravning när familjen så önskar. Ds
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 928
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 512
Senast: machafuko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp