Vett och etikett i gruppchattar

Görel

Trådstartare
Moderator
På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka på fenomenet. Själv föredrar jag de som är sakliga och håller sig till ämnet/syftet. Jag är nog knappast den enda som fått från början seriösa chattar som börjat fyllas av kattbilder och annat oväsentligt som inte har med ämnet att göra. I flera av de som jag varit med i är det en eller två personer som håller på med detta, och problemet för mig blir när seriös information försvinner bland all oseriös. Dessutom har jag flera gånger varit med om att personer lämnat chatten eftersom de inte orkat med allt det oväsentliga.

Så vad tycker ni är okej i en gruppchat, och vad går bort?

Har ni dessutom något tips om hur man får en person att sluta spamma chatten med oväsentligheter? Att inte ge någon respons har inte fungerat.
 
Jag såg inte inslaget men vad är det för typ av gruppchattar du tänker på? När man är ett kompisgäng t ex?
 
Vi hade helt vidriga stallchattar i förrförra och förra stallet. Det blandades viktiga saker likväl som "vem vill rida ut med mig på lördag?" och sen tusen olika varianter på tummen upp, så det plingade konstant i mobilen. :yuck:

Numera är jag endast med en chattgrupp och där är det väldigt sporadiskt med kommentarer öht. Så skönt!
 
Är det en gruppchatt som har ett specifikt syfte t.ex. stallgänget eller träningsgruppen som ska utbyta information så tycker jag att man ska hålla sig till ämnet. Då är chattens syfte att alla ska få samma information och kunna delta i konversationen om det gemensamma även om man råkat vara i stallet på en annan tid än övriga. Vill man lägga upp kattbilder och prata om annat för att det är trevligt att prata så tycker jag att man får skapa en ny chatt. För då kan de som vill stänga av notiserna på den chatten och bara kolla den när de vill men behålla notiserna för chatten med viktig info.
 
Jag tycker tydliga regler är att föredra, och allra bäst är om det finns en grupp för flams och trams och en för jobb.

Eller exemplet om att rida ut, man gillar BARA inlägget- inga separata tummar, och tummen upp betyder att man följer med. Men det gäller framförallt om det är många i gruppen, finns ju tummen upp för att det är en bra idé också. ..
 
Är det en gruppchatt som har ett specifikt syfte t.ex. stallgänget eller träningsgruppen som ska utbyta information så tycker jag att man ska hålla sig till ämnet. Då är chattens syfte att alla ska få samma information och kunna delta i konversationen om det gemensamma även om man råkat vara i stallet på en annan tid än övriga. Vill man lägga upp kattbilder och prata om annat för att det är trevligt att prata så tycker jag att man får skapa en ny chatt. För då kan de som vill stänga av notiserna på den chatten och bara kolla den när de vill men behålla notiserna för chatten med viktig info.
Mitt skräckexempel är en tidigare jobbchat, där syftet var att tala om ifall vi blev sena eller annat jobbrelaterat. En kollega började lägga upp kattfilmer, gärna mitt i natten, som jag tror att hon ville dela med en eller två kollegor. Jag har ljudet avstängt på nätterna och som sagt inga plinganden alls, men det var ändå oerhört irriterande. Flera kollegor hoppade av chatten för att man inte stod ut med det.
 
Mitt skräckexempel är en tidigare jobbchat, där syftet var att tala om ifall vi blev sena eller annat jobbrelaterat. En kollega började lägga upp kattfilmer, gärna mitt i natten, som jag tror att hon ville dela med en eller två kollegor. Jag har ljudet avstängt på nätterna och som sagt inga plinganden alls, men det var ändå oerhört irriterande. Flera kollegor hoppade av chatten för att man inte stod ut med det.

Jag har hört många som berättar samma historia. Det är nog väldigt vanligt!
 
Är det en gruppchatt som har ett specifikt syfte t.ex. stallgänget eller träningsgruppen som ska utbyta information så tycker jag att man ska hålla sig till ämnet. Då är chattens syfte att alla ska få samma information och kunna delta i konversationen om det gemensamma även om man råkat vara i stallet på en annan tid än övriga. Vill man lägga upp kattbilder och prata om annat för att det är trevligt att prata så tycker jag att man får skapa en ny chatt. För då kan de som vill stänga av notiserna på den chatten och bara kolla den när de vill men behålla notiserna för chatten med viktig info.

Vi försökte oss på det, men få verkade förstå skillnaden mellan stallchatten och tramschatten. :banghead:
 
Av denna anledning har vi tre olika chatter i mitt stall. En för info om ridbanorna (bokningar, lonering osv), en för den service man vill ha (min häst inne imorgon, min häst vill ha bytt täcke osv) och en stallgrupp där det chattas lite friare men också kommer frågor om gemensamma uteritter, om någon vill åka till ghs, filmer på hästarna som fjantar i hagar osv.

Skönt att hålla chattret till en grupp och ren info i de andra.
 
Just nu har vi en kompischatt där en skickar de mest märkliga saker som vi andra inte ger respons på. Jag har ljudet avstängt på min telefon, men har en klocka som vibrerar istället. Ibland behöver jag stänga av blåtanden för att det bara rasar in konstiga saker. Dessvärre så missar vi andra information som vi vill ta del av, eftersom vi inte ser de meddelandena bland alla de oväsentliga.
 
Just nu har vi en kompischatt där en skickar de mest märkliga saker som vi andra inte ger respons på. Jag har ljudet avstängt på min telefon, men har en klocka som vibrerar istället. Ibland behöver jag stänga av blåtanden för att det bara rasar in konstiga saker. Dessvärre så missar vi andra information som vi vill ta del av, eftersom vi inte ser de meddelandena bland alla de oväsentliga.

Det borde ju avta om ingen ger respons.
 
Just nu har vi en kompischatt där en skickar de mest märkliga saker som vi andra inte ger respons på. Jag har ljudet avstängt på min telefon, men har en klocka som vibrerar istället. Ibland behöver jag stänga av blåtanden för att det bara rasar in konstiga saker. Dessvärre så missar vi andra information som vi vill ta del av, eftersom vi inte ser de meddelandena bland alla de oväsentliga.
Sånt kan vara svårt och är en sån som älskar gifs och liknande och spammar gärna. 😅
I kompischattar är det inte lika självklart med en flamsgrupp och en seriös. Däremot kan jag tycka att det är kutym att tagga varandra vid viktigare information.
 
Sånt kan vara svårt och är en sån som älskar gifs och liknande och spammar gärna. 😅
I kompischattar är det inte lika självklart med en flamsgrupp och en seriös. Däremot kan jag tycka att det är kutym att tagga varandra vid viktigare information.
Det är precis sånt som vi dränks av. Och länkar till tik tok fast ingen av oss har det och vi har varit tydliga med att det är vi inte intresserade av.
Jag tycker att man borde känna av stämningen i rummet, särskilt när det går år utan att man får respons.
 
Det är precis sånt som vi dränks av. Och länkar till tik tok fast ingen av oss har det och vi har varit tydliga med att det är vi inte intresserade av.
Jag tycker att man borde känna av stämningen i rummet, särskilt när det går år utan att man får respons.

Gud så märkligt! Är det en person som ni tycker om att umgås med annars?

Det verkar som att ni faktiskt pratat med personen. Då tycker jag det är helt ok att ni övriga flyttar över era samtal till en annan gruppchatt. Så hade nog jag gjort i alla fall.
 
Just nu har vi en kompischatt där en skickar de mest märkliga saker som vi andra inte ger respons på. Jag har ljudet avstängt på min telefon, men har en klocka som vibrerar istället. Ibland behöver jag stänga av blåtanden för att det bara rasar in konstiga saker. Dessvärre så missar vi andra information som vi vill ta del av, eftersom vi inte ser de meddelandena bland alla de oväsentliga.
Jag hade satt ihop en gruppchat utan den kompisen. :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp