Vett och etikett vid swishande

fryckan

Trådstartare
Tänkte att Bukelena Ribbing ska få ta sig an ett nytt fall och detta gäller swish.
Om nån betalar ex 39 kr för dig som du sedan ska swisha tillbaka, swishar du då precis 39 kr eller kör du på 40 kr för att det är jämnt och bra?
 
Tänkte att Bukelena Ribbing ska få ta sig an ett nytt fall och detta gäller swish.
Om nån betalar ex 39 kr för dig som du sedan ska swisha tillbaka, swishar du då precis 39 kr eller kör du på 40 kr för att det är jämnt och bra?

39 swishar jag.
För många år sen när man använde sedlar hade personen fått två 20or. Men idag spelar det ingen roll längre.
 
Jag swishar 40 kr. Om det inte är något jag köpt begagnat av främling, då swishar jag exakta summan.
 
Ursäkta, trådbrytning. Men ni som swishar jämna belopp. Varför ??
Tror ni mottagaren ska bli lyckligare för att du ger nån krona extra ? Eller går det nån millisekund snabbare att skriva ett jämnt belopp ?
 
Tänkte att Bukelena Ribbing ska få ta sig an ett nytt fall och detta gäller swish.
Om nån betalar ex 39 kr för dig som du sedan ska swisha tillbaka, swishar du då precis 39 kr eller kör du på 40 kr för att det är jämnt och bra?
Jag skulle aldrig swisha 39 kronor men skulle jag det skulle jag swisha den exakta summan.
 
Det beror på varför jag swishar. Köper jag något, typ ägg från grannen, så blir det den exakta summan. Där blir det löjligt att betala för x-antal fler ägg. Om jag betalar något som något köpt åt mig däremot så avrundar jag uppåt som ett litet tack för tjänsten. Samma sak om jag köper något väldigt billigt av en vän som jag annars, om jag inte hade kunnat köpa av hen, hade fått betala mycket mer för. Det ser jag också som ett litet tack.
 
För att inte vara en snålröv ;)

Och som ett litet tack för att personen bjöd i första hand. Inget stort, bara symboliskt.

Personen bjöd väl förhoppningsvis för att den ville bjuda dig ?

Du kan ju inte köpa nånting för 1 krona idag. Inte som jag kan komma på iaf...
 
Personen bjöd väl förhoppningsvis för att den ville bjuda dig ?

Du kan ju inte köpa nånting för 1 krona idag. Inte som jag kan komma på iaf...

Fast det behöver ju inte handla om att en person bjuder, då hade jag ju inte betalat tillbaka alls, utan att någon ligger ute med pengar för min räkning. T.ex. att någon betalar för allas lunch för att det är smidigaste lösningen för restaurangen och så gör vi upp sinsemellan efteråt.
 
Fast det behöver ju inte handla om att en person bjuder, då hade jag ju inte betalat tillbaka alls, utan att någon ligger ute med pengar för min räkning. T.ex. att någon betalar för allas lunch för att det är smidigaste lösningen för restaurangen och så gör vi upp sinsemellan efteråt.
Ja, jag förstår inte poängen med den där extra kronan.
Skulle hellre ta emot ett verbalt tack istället.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
8 053
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 162
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 588
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 552
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp