Vett och etikett vid swishande

Fast om du betalar tillbaka har ju inte personen bjudit? Bara lagt ut till dig. Ibland så betalar min kompis bådas mat och så swishar jag samtidigt.

Jag förstår inte alls varför man ska swisha mer än man är skyldig någon. Det är inte jobbigare att skriva 39 än att skriva 40. Om jag betalade tillbaka kontant hade jag gett 40 kr (d.v.s. två 20-lappar) för att det är enklare. Men när det gäller swish är det ju oväsentligt. Blir lite fånigt tycker jag att avrunda uppåt vid swish.

Ja, nu syftade jag ju på två olika situationer ;) Antingen bjuda eller swisha.
 
Alltid exakt belopp. Har inte ens tänkt på att man skulle runda av uppåt.
Tror inte jag skulle vilja ha något swishat avrundat uppåt heller, men kan inte helt redogöra för varför. Jag hade förmodligen swishat tillbaka den där extra kronan och tänkt att personen skrev fel :o
 
Va? Nu läser du nog in saker jag inte sagt. Jag lägger ingen värdering i om andra "skänker pengar" eller ej. De jag kallar snålrövar är de som aldrig bjuder igen (dvs jag bjuder dem på exempelvis fika men de bjuder aldrig mig)

Fast du skrev ju om "symboliken" med att avrunda uppåt. Och i ett tidigare inlägg har du skrivit om att det ser snålt ut att betala tillbaka rätt belopp.

Jaja, vi lägger ner.
 
Olika.

Om någon gjort mig en tjänst, tex köpt med en sak från en resa eller så, då avrundar jag uppåt som tack för besväret.

Annars summan.
Samma här. Det är nog just en kvarleva från kontanter att det känns snålt att fippla med enkronor bland vänner och tjänster. Spelar ju inte så stor roll egentligen.

Ang att betala småsummor så bland vänner får det oftast jämna ut sig, turas om med att bjuda. Kollegor varierar, betalar gärna. Men framförallt använder jag nog Swish för små inköp, typ Tradera och marknader. Då exakt summa.
 
Jag rundar nog av uppåt närmsta jämna summa. Har inte ens funderat på annat, har nog heller aldrig mottagit en summa på exakt krontal, mina swishkontakter gör samma som mig. Är summan 151:- så betalas det 160.
 
Ursäkta, trådbrytning. Men ni som swishar jämna belopp. Varför ??
Tror ni mottagaren ska bli lyckligare för att du ger nån krona extra ? Eller går det nån millisekund snabbare att skriva ett jämnt belopp ?

Det ser snyggare ut på skärmen. Simple as that.

Med det sagt gör jag inte alltid så, det beror på situationen. Köp på tradera etc brukar jag oftast inte avrunda.
 
Precis som för många andra så gör jag olika.

Köp från främmande typ tradera mm exakta summan.

Loppisar för välgörande ändamål avrundar jag uppåt. Lunch med vänner så brukar vi själva avrunda till jämna tal

Allt beroende på situation och vad det är.

kollegan brukar jag svisha han använder mig som pengatvätt. Har ju tt litet fik rakt över och på något underligt vis så har kollegan en massa mynt som förökar sig. Jag tar de mynten går över och köper en smörgås och svishar han :) Jag har aldrig mynt eller pengar på mig längre
 
Dels är det nog en gamma vana från kontant-eran, 40kr är smidigare än att ge någon 39kr.

Sen till exempel om jag och några vänner ska iväg på evenemang och nån åtar sig att fixa biljetter och de kostar 295kr/st så swishar jag hellre 300kr än den exakta summan dels för att jag föredrar jämna summor och dels som ett litet tack för åtagandet att rodda med att fixa biljetter. Swishar någon 295kr så är det inga konstigheter eftersom det var beloppet som efterfrågades.
Det enda som INTE är ok är att swisha mindre än den bestämda summan, men det är nog de flesta på det klara med:)

Däremot typ tradera/blocket så swishar jag exakta summan, för då känner jag inte säljaren.
 
Tänkte att Bukelena Ribbing ska få ta sig an ett nytt fall och detta gäller swish.
Om nån betalar ex 39 kr för dig som du sedan ska swisha tillbaka, swishar du då precis 39 kr eller kör du på 40 kr för att det är jämnt och bra?
Jag kör på exakta summan. Har inte ens reflekterat över att börja reflektera och fundera över vad jag ska skicka för att symbolisera någonting extra finkänsligt. Dessutom tycker jag att 39 är vackrare än 40 som är lite slutgiltigt och stubbigt.

Helt ärligt ser jag också bara att Swish har kommit in till mig, jag går inte in och tittar efter, det skulle kännas lite skumt att gå och kontrollera mina vänners summor, sedan orkar jag bara inte.

Sedan nu när ni börjar diskutera det jag aldrig ens reflekterar över så tvekar jag lite över känslan i att ha skänkt min väninna en krona extra liksom :D det skulle kännas lite konstigt att donera enkronor. Liksom det skulle kännas lite konstigt att Swisha någon 1 krona för att testa om tjänsten fungerar.

Mest använder jag väl Swish om jag handlar någonting. Eller om mamma ber mig Swisha någon hon har lunchat med (innan hon skaffade Swish), då skulle jag då definitivt inte slänga in 5 kronor extra för sakens skull :D.

Helt ärligt nu har ni lagt in en helt ny nivå av orka ha ångest över för mig. För nu kommer jag att fundera i evinnerlighet om mina vänner skulle tycka jag var knäppare om jag skänkte dem kronor nu och då eller om jag inte gjorde det. Hur de gör har jag inte den blekaste aning om.
 
Senast ändrad:
Liksom det skulle kännas lite konstigt att Swisha någon 1 krona för att testa om tjänsten fungerar.

Det hade jag en stallkompis som alltid gjorde. Trots att hon swishat mig flera gånger tidigare envisades hon med en "kontroll-Swish" innan hon förde över vad det nu var som skulle swishas. Oftast var det mindre summor, typ en säck betfor, så det var ju inga enorma belopp. Tyckte det var lite lustigt beteende men lät henne hållas :D
 
Samma här. Det är nog just en kvarleva från kontanter att det känns snålt att fippla med enkronor bland vänner och tjänster. Spelar ju inte så stor roll egentligen.

Ang att betala småsummor så bland vänner får det oftast jämna ut sig, turas om med att bjuda. Kollegor varierar, betalar gärna. Men framförallt använder jag nog Swish för små inköp, typ Tradera och marknader. Då exakt summa.
Fast att avrunda uppåt känns ju då som att fippla med enkronor för mig. Dvs då har jag fipplat med enkronor och reflekterat över enkronor (och ja dricksat en vän för tjänsten som någon beskrev det) om jag Swishar exakt har inget fippel förekommit.
 
Det hade jag en stallkompis som alltid gjorde. Trots att hon swishat mig flera gånger tidigare envisades hon med en "kontroll-Swish" innan hon förde över vad det nu var som skulle swishas. Oftast var det mindre summor, typ en säck betfor, så det var ju inga enorma belopp. Tyckte det var lite lustigt beteende men lät henne hållas :D
Haha har bara varit med om det när en person skaffat Swish för första gången.
 
Här swishas det en himla massa fram och tillbaka mellan vännerna. Biljetter köpta i klump, middagar betalade med ett kort, gemensamma presenter etc etc. Alltid exakta belopp. Jag dricksar inte mina vänner utan uttrycker tacksamhet på andra sätt.

Ovan uttryckte exakt min tanke så jag bara instämmer. Ibland avrundar jag som tack för hjälpen men då inte några kronor utan då skulle 39 kr bli 100 kr.
 
Jag gör precis som många andra: olika.
Jag själv skulle inte göra skillnad på om någon swishade mig 129kr eller 130kr.

Om någon gjort min en tjänst, t.ex. lagt ut pengar och hämtat lunch till jobbet så hade jag i de flesta fall rundat upp till jämna 10-tal. Om det är en kollage jag tycker om, dvs ;)
 
Jag gör precis som många andra: olika.
Jag själv skulle inte göra skillnad på om någon swishade mig 129kr eller 130kr.

Om någon gjort min en tjänst, t.ex. lagt ut pengar och hämtat lunch till jobbet så hade jag i de flesta fall rundat upp till jämna 10-tal. Om det är en kollage jag tycker om, dvs ;)
Så nu ska jag gå in och kolla Swishsummor jämt för att se om folk tycker att jag är generös (vän) och omtyckt (kollega) eller snål (vän) och hatad (kollega). :eek:

Jag börjar bli glad åt att vi inte hämtar mat åt varandra på jobbet.
 
Swishar exakt summa, jag ser ingen anledning till att avrunda upp och speciellt inte ner som någon skrev O_o
Mitt bankkonto skulle ändå inte bestå av endast jämna tiotal så det spelar ju ingen roll ur synpunkten att det ser jämnt och fint ut lixom :D
 
Jag brukar redan runda av när någon frågar om de ska swisha till mig, dvs om något kostat 27 kr så kan jag säga 25 eller 20 kr. Jämnt och snyggt, plus för att vara shysst :D
Om jag ska swisha till någon så brukar jag knappa in exakt det de säger.
 
Så nu ska jag gå in och kolla Swishsummor jämt för att se om folk tycker att jag är generös (vän) och omtyckt (kollega) eller snål (vän) och hatad (kollega). :eek:

Jag börjar bli glad åt att vi inte hämtar mat åt varandra på jobbet.

Exakt! :devil: Svettigt va?



Sidospår!
Hur många av er loggar in för att kontrollera att ni faktiskt fått rätt summa? Personligen gör jag det endast om det är en främling som köper något av mig. Då får inte personen lämna förrän jag ser att jag mottagit swishen och att den är i rätt summa.
Annars loggar jag aldrig in. Bara jobbigt. Jag ser att det kommit en swish, och förutsätter att personen som jag känner har swishat det de är skyldiga mig.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 019
Senast: _Elly_
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 162
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 580
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 552
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp