Vett och ettikett kläder på bröllop

Apollo

Trådstartare
Om det står Kavaj vad innebär det. Kavaj med byxor som inte "hör till" kavajen eller innebär det kostym.

Vilka färger bör man inte bära på ett bröllop på sin klänning.

Det är ett dyrt och påkostat bröllop så jag vill inte skämma ut oss med "fel" kläder :eek:
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Googla "klädkod kavaj" eller läs i Magdalena Ribbings spalt på DNs hemsida, hon har tagit upp ämnet ett flertal ggr. :) Men kortfattat så är det kostym som gäller för mannen och knälång klänning eller finbyxor för kvinnan. De enda färger som bör undvikas är väl helt vitt som är brudens färg och helt svart som ses som en sorgefärg. Däremot kan man ha svart klänning med detaljer + accessoarer i någon brytande, klatschig färg :)
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Tack då kan jag ha den klänningen jag tänkte. Äger 1:)
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Vilken tur då :) Det man kan tänka på är att många tror att det är "respektlöst" att vara baraxlad i kyrkan, vilket är helt ok. Däremot så är det ofta ganska kyligt i kyrkor så där kan en kofta vara skön att ha :)
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Vilken tur då :) Det man kan tänka på är att många tror att det är "respektlöst" att vara baraxlad i kyrkan, vilket är helt ok. Däremot så är det ofta ganska kyligt i kyrkor så där kan en kofta vara skön att ha :)

Ja den idén måste vara ganska förlegad. Klickar man på vigsel på Svenska kyrkans hemsida möts man av den här bilden :D

5ab80f48-d988-487f-ae76-f9df48e09a49.jpg


Däremot kan ju var och en ha åsikter om vad som passar sig och inte, men det är ju då just enskilda åsikter.
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Ja det roliga är ju att samma personer anser ofta att det är ok för bruden att vara baraxlad :D Galet! Jag kan hålla med om att man kanske inte ska ha nån outfit a la Jenna Jameson, men halterneck eller bandeau är fullt godkänt :)
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Baraxlat i kyrkan är lite väl passé numer. Men som någon annan säger är det normalt sett ganska så kallt i kyrkor och det blir normalt sett lite kallare på kvällen/natten när man åker hem från bröllopet, så man behöver ha med sig någonting som värmer ändå.

Jag brukar köra en snygg sjal i kyrkan. En sjal är lätt att lägga undan, men det blir väldigt piffigt och kul som accessoar. Jag har också ett par kavajboleros som funkar fin fint till bröllop.
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

står de kavaj på inbjudan såbrukar de vara att mannen har valfrifärg på kostymen

å kvinnan har knälång klänning som är lite fesligare än vardagssommarklänningen.. va nu de är egentligen... olika för alla juh elagantare kanske vore mer rätt ord istället för festlig :)

kvinnor får även ha byxor eller kjol i fesligare variant
:)

ja vill oxå gå på bröllop...
sen ska man inte ha röd sägs de på vissa håll
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Det ska bli så kul att gå på bröllop. Det var länge sen jag var på ett, säkert 20år.

Sjal var ett bra tips, ska köpa en som passar till min klänning.

Rött ska man tydligen undvika så det är nog bäst.:p
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Rött ska man tydligen undvika så det är nog bäst.:p
https://www.youtube.com/watch?v=qGj0JFHR_sc

Det är 2013 och detta är säkert den tusende tråden på Buke om detta. När ska den där myten dö?

Det är helt OK att ha rött på bröllop. Varför skulle man, med en viss färg, skylta med sitt sexliv och vem fan bryr sig om vem som har legat med vem? Hör ni inte hur idiotiskt det låter?
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Det är helt OK att ha rött på bröllop. Varför skulle man, med en viss färg, skylta med sitt sexliv och vem fan bryr sig om vem som har legat med vem? Hör ni inte hur idiotiskt det låter?
Jag har haft röd klänning på flera bröllop och varje gång har jag fått frågan (ett flertal gånger) ifall jag legat med brudgummen. Mest på skämt förstås, men det är alltid lika roligt att ha en röd klänning på ett bröllop.
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Jag har haft röd klänning på flera bröllop och varje gång har jag fått frågan (ett flertal gånger) ifall jag legat med brudgummen. Mest på skämt förstås, men det är alltid lika roligt att ha en röd klänning på ett bröllop.
Min svärfars fru hade rött på mitt bröllop. Jag vet helt säkert att hon och min man inte har legat.

Problemet med den här myten är att den har blivit en faktoid. Det finns ingen som helst sanning bakom den påstådda betydelsen men eftersom alla uppenbarligen går omkring och tror att färger är ett sätt att kommunicera sitt sexliv så har den ju blivit en "sanning" bara i egenskap av att myten finns och är så seglivad.

Nästa gång jag blir bjuden på bröllop ska jag nog ha rött bara för att. :devil:
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Fast det där gäller ju allting i hela världen. Ett tag hade folk tron att ifall en man hade röd slips var han tillgänglig på marknaden och ville träffa någon.

Men mycket stämmer ju också. Många saker är ju faktiskt koder. Detta med örhängen på män. För inte alls så jättelänge sedan var det fortfarande så att homosexuella män hade örhänge i högra örat. Det är ju dock borta numer. Men även vigselringar är ju någonting vi sätter på oss för att berätta att vi gift oss för andra. Samma sak med förlovningsringar.
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Jag är övertygad om att ringen i örat också är en faktoid, särskilt som föreställningarna kring vilket öra som är bögörat kan variera från stad till stad.

Vigsel- och förlovningsringar är ju dock en vedertagen symbol i större delen av västvärlden och har varit så väldigt länge, så det är ju inte ens jämförbart med konstiga föreställningar kring färger.
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Jag är övertygad om att ringen i örat också är en faktoid, särskilt som föreställningarna kring vilket öra som är bögörat kan variera från stad till stad.
Fast de som var aktiva inom gay-världen under 80-talet säger ju själva att det var så det var. Så det stämmer nog, även om det finns lokala undantag och specialiteter.

Och visst är det så att det finns koder i samhället som de som inte är invigda i det hela inte förstår. Att vi sedan tycker att det är konstigt och verkar helt upp mot väggarna är ju en helt annan femma. Jag tycker att mycket är jättekonstigt i världen, men det innebär ju inte att andra inte tycker att det är deras sanning och att verkligheten ska se ut så.

I tonåren hade vi massor med koder vad gällde kläder och hur man hade håret. Även om det var väldigt oskyldigt så är det ju ändå så att det finns koder som berättar saker för de som är invigda. För alla andra är det ju ingenting vi fattar ändå.
 
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

Naturligtvis finns det koder inom grupperingar/subkulturer/etc.

Faktum kvarstår: Rött på bröllop är inte en allmängiltig kod (i jämförelse med t.ex. vigselring).
 
Senast ändrad:
Sv: Vett och ettikett kläder på bröllop

För inte alls så jättelänge sedan var det fortfarande så att homosexuella män hade örhänge i högra örat.

För lite längre sedan var det relativt vanligt att män hade guldringar i örat ( i ena eller i bägge) eftersom det ansågs vara bra mot reumatism. ( 1700- 1800 tal).
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vad står det i invitationen anående dress codel? I min bok respekterar man brudparets önskemål.
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 373
Senast: Roheryn
·
Hemmet Hur många av er gör det på regelbunden basis? Jag har inte lämnat in på kemtvätt på flera år. Nu håller jag på med en garderobsrensning...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 431
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: cassiopeja
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 456
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp