Vettig häst för max 200k? [Utbruten från Dressyrsnackis 14]

Ja jag tycker att i spannet 250-300’ ökar utbudet ordentligt.

I tråden känns det som 50/50.

Så du anser att för att en hobbyryttare ska kunna ha en fin och trevlig häst som går MSVb-A och samtidigt är alert, ingen traktor osv, går att rida ut i skogen närhelst man vill, trevlig i all hantering men ej tråkig, så lär hästen kosta 250-300 ?
Om det är korrekt så har jag förstått vad du menar. Och tycker gravt annorlunda.
 
Så du anser att för att en hobbyryttare ska kunna ha en fin och trevlig häst som går MSVb-A och samtidigt är alert, ingen traktor osv, går att rida ut i skogen närhelst man vill, trevlig i all hantering men ej tråkig, så lär hästen kosta 250-300 ?
Om det är korrekt så har jag förstått vad du menar. Och tycker gravt annorlunda.

Om äldre än unghäst och utbildad, ren på röntgen, utan skadeproblematik så ja. Det verkar så när jag kollar annonser. Går säkert att hitta billigare men enkelt är det inte.
 
Så du anser att för att en hobbyryttare ska kunna ha en fin och trevlig häst som går MSVb-A och samtidigt är alert, ingen traktor osv, går att rida ut i skogen närhelst man vill, trevlig i all hantering men ej tråkig, så lär hästen kosta 250-300 ?
Om det är korrekt så har jag förstått vad du menar. Och tycker gravt annorlunda.

Ja jag kan bara hålla med!
 
Men kan ni inte visa en sån annons då? Bara för att se vart man hittar dem?

Man får väl inte länka till annonser. Och jag har inte kollat själv nu. Men kikar man tex på danska säljsajter tycker jag det brukar finnas rätt justa ca 5-6 åringar främst som är ca på LA-msv c nivå utbildningsmässigt och med gång för betydligt mer. Det finns alltså såna som man inom något år bör kunna starta msv b på godkänt, om man själv som ryttare är redo, för 200 000 svenska kr eller rent av mindre.
Sen brukar det finnas några mer färdiga med, med varierande kvalitet på häst/gång/humör etc precis som här.
 
Fast det här är ju ett lysande exempel på precis det jag säger. Ridbarheten är det viktigaste. En ridbar häst med aim to please måste inte ridas i varje steg och ger en rätt mycket gratis genom sin vilja att arbeta. Det har inte med gångarternas kvalité att göra. Det finns en massa vackra idioter som travar som älgar i mossen-men har noll ridbarhet. Sen tror jag att en häst som din väns går att göra lite mer lattjo, tror att hästar överlag är otroligt formbara och att en kan få den tråkigaste hästen att bli rätt kul.

Håller med om att det brukar gå att få liv i träigare typer med korrekt träning. Gör man det värt mödan, förståeligt etc för hästen brukar de flesta kunna visa bjudning och intresse av att tränas.

Sen ang ridbarhet så är det ju ändå rätt många dressyrryttare som inte har hästar som är helt på hjälperna, helt lösgjorde och i balans. Väldigt många kan ju tycka det är en häftig ridupplevelse att sitta på en häst som är det. Och om det är för mycket gång, för känslig häst etc så ökar ju den svårigheten iom att det rä svårare att sitta på, man kanske är för brysk i hjälperna och hästen kliver av hjälperna iom det.
Jag tror många underskattar känslan av att sitta på en häst i det tillståndet. DET är en jäkla häftig ridkänsla som de flesta går igång på. Och den går att hitta i hästar som är mindre begåvade.
 
Man får väl inte länka till annonser. Och jag har inte kollat själv nu. Men kikar man tex på danska säljsajter tycker jag det brukar finnas rätt justa ca 5-6 åringar främst som är ca på LA-msv c nivå utbildningsmässigt och med gång för betydligt mer. Det finns alltså såna som man inom något år bör kunna starta msv b på godkänt, om man själv som ryttare är redo, för 200 000 svenska kr eller rent av mindre.
Sen brukar det finnas några mer färdiga med, med varierande kvalitet på häst/gång/humör etc precis som här.

Ja danska sidor har jag inte kollat. Kollar inte importer alls, det har varit för mycket fuffens.
 
Ridbarhet för mig innebär att hästen svarar på hjälperna och är ”där jag vill, när jag vill”. Min skulle nog kunna vara där för trots att han är knasig och rädd för det mesta är han både lydig och känslig. Tyvärr har han kroppen emot sig O_o
 
För mig innebär ridbarhet en masa grejer. Hästen är ridbar, den är lydig lyhörd och trevlig. Men den har inget tryck och är överlag nöjd.

Vad som är kul är också en svår definition.
Då förstår jag att vi inte riktigt förstår varandra! För mig är ridbarhet en häst som vill jobba med sin ryttare, som är ambitiös och som vill göra rätt. Ridbarhet är inte samma sak som välutbildad. Jag älskar känslan när hästen verkligen anstränger sig och försöker fatta vad en menar och sen hur himla nöjd den blir när den får beröm för att den gör rätt. En ridbar häst blir aldrig tråkig att rida för en sån häst kan du jobba med och utveckla i oändlighet. Sen ska en ha kemi med hästen också och olika ryttare vill ha olika egenskaper hos hästen de sitter på. Det är många parametrar som ska stämma för att det ska klicka. Jag är dock 110% säker på att den ridkänslan inte behöver kosta över 200' för ryttare som vill rida MsvB-StG.
 
Håller med om att det brukar gå att få liv i träigare typer med korrekt träning. Gör man det värt mödan, förståeligt etc för hästen brukar de flesta kunna visa bjudning och intresse av att tränas.

Sen ang ridbarhet så är det ju ändå rätt många dressyrryttare som inte har hästar som är helt på hjälperna, helt lösgjorde och i balans. Väldigt många kan ju tycka det är en häftig ridupplevelse att sitta på en häst som är det. Och om det är för mycket gång, för känslig häst etc så ökar ju den svårigheten iom att det rä svårare att sitta på, man kanske är för brysk i hjälperna och hästen kliver av hjälperna iom det.
Jag tror många underskattar känslan av att sitta på en häst i det tillståndet. DET är en jäkla häftig ridkänsla som de flesta går igång på. Och den går att hitta i hästar som är mindre begåvade.

Precis så !
 
26433
 

Jag har alltid undrat vad hon egentligen menar. Alla kan "Gå" Grand Prix och tränas till Grand Prix. Menar hon gdk på tävling eller menar hon att få till något piaffsteg med piskhjälp och några ettor på en höft?

Jag är förvånad att hon går ut med något sådant och förstår inte syftet. Nej, alla kan inte gå GP. Inte ens med rätt träningsupplägg eller med en rätt ryttare.

Det blir lite samma diskussion som bettlöst- det går lika bra, och nu går det-kanske inte lika bra men det går oavsett häst. Så är det såklart inte.

Ta fjordingtråden ex, var inne där för ett halvår sedan typ och där var det- ganska många- som menade alla där kunde gå svår klass...om bara...

Och om man tittar på rena tävlingsresultat ( om man nu ska gå efter det, ex gdk nivå)så är det ju ingen hemlighet att poängen till viss del under gdk är glädjepoäng, ju mindre bra desto snällare, hade en bekant som red GP för ett tag sedan o jag skrev för en av domarna och det var( jo enligt henne själv också) en bedrövlig ritt bl a så lusade hästen runt i snigeltempo och gjorde ingen piaff annat än något taktinslag, piaffen 4: or tom några 5: or och sist såklart men ändå ca 57 %. ( Vet att piaff poäng ex varit uppe för diskussion förut o jag håller fast vid att det finns annat att titta på än just piaffstegen men när det inte blir några piaffstag alls.)
Frågade c domaren vid ett annat tillfälle om tänket och hon menade på tänket var som ovan, typ.
 
Ta fjordingtråden ex, var inne där för ett halvår sedan typ och där var det- ganska många- som menade alla där kunde gå svår klass...om bara...

Kan du länka till den sidan där det diskuterats? Känner inte igen den inställningen hos fjordfolket, möjligtvis att hästarna har högre kapacitet än ryttarna och skulle kunna gå längre med "rätt" ryttare, men svår klass låter inte bekant.
 
Kan du länka till den sidan där det diskuterats? Känner inte igen den inställningen hos fjordfolket, möjligtvis att hästarna har högre kapacitet än ryttarna och skulle kunna gå längre med "rätt" ryttare, men svår klass låter inte bekant.
@ginnies
Jag som är inne och skriver i fjordingtråden regelbundet undrar också var du läst det.

Visst, min fjording skulle kunna gå betydligt längre om han hade en duktigare ryttare. Men inte siktar vi på svår dressyr för det.
 
@ginnies
Jag som är inne och skriver i fjordingtråden regelbundet undrar också var du läst det.

Vilken tur att jag har bra minne då dessa inlägg inte finns kvar på min egna sida. Fjordtråd nr 3 sid 29 o 30 , jo det finns nga som anser det visst går med orden, jag citerar:
- Vari ligger de ”kroppsliga begränsningarna”?

Jag menar......det är ju en häst med fyra ben, en hals och en kropp.

men jag är förvånad att ingen av er minns , då ni som sagt båda lusläser/ skriver i fjordtråden.;)
 
Kan du länka till den sidan där det diskuterats? Känner inte igen den inställningen hos fjordfolket, möjligtvis att hästarna har högre kapacitet än ryttarna och skulle kunna gå längre med "rätt" ryttare, men svår klass låter inte bekant.

Det finns en del hos er som har den inställningen ja.
 
Det finns en del hos er som har den inställningen ja.

Fast det som står där är ju
utföra piaff, passage, msv godkänd dressyr, ökad trav och vara smidig i båda sidor.

Alltså inte svår dressyr, utan medelsvår. Att de kan utföra vissa rörelser som finns i svår dressyr (därmed inte sagt att de skulle bedömas med 6) är inte samma sak som att alla hästar kan gå godkänt i GP. Jag tror Lyckängs Dajm nosar på gränsen till vad fjordhästar kan, dock inte alla fjordhästar.
 
Jag har kompisar som varit placerade flera gånger i MsvB med sina fjordhästar, faktiskt. Samt en kompis som tävlar MsvA på sin arabkorsning... Men personligen föredrar jag alla dagar i veckan att rida mina känsliga, mer eller mindre (o)ridbara knäppskallar som har gång och tryck/power. :p

Tror mycket av diskutionen beror på att folk gillar/tycker olika. Vilket givetvis är bra.

Ang prisfrågan så håller jag dock med om att en helt frisk, snäll, ridbar dressyrhäst med 8-mässig gång i åldern 5 - 10 år brukar (och SKA) kosta över 200 K om den är någorlunda väl utbildat. Just därför att det är sådana hästar "alla" vill ha. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 529
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp