vettig hovslagare?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Hur 17 hittar man en vettig hovslagare??

Som gör sitt jobb??

Där jag inte måste stå brevid och tala om hur hen ska göra??

Nu är det 2 hovslagaren jag behöver vakta för att få skorna som jag anser att de borde vara. Dvs med lagom med utlägg, viss typ av sko och en hov som inte ser ut som en avlång colaburk. Hur j-a svårt ska det vara???

Jag har haft utbildade hovisar, outbildade hovisar, män, kvinnor och den enda som fått ordning på hovarna är klinikhovisen och tyvärr måste jag erkänna att jag inte har råd med 2500 för en halvskoning när jag dessutom måste ta ledigt hela dagen från jobbet. Hade häst skotts var 7-8 vecka, visst, men jag får inte ledigt var 4e. (Det är alltid någon med när pållan skos, tyvärr har inte medis riktigt lika bra koll på hovar).

Så var hittar man en vettig hovis?? Hur vet man att hovisen är vettig INNAN den har förstört hovarna på hästen? (Båda de hovisar jag haft har jag fått rekommenderade till mig...).

/Lavinia, trött på hovar nu.
 
Sv: vettig hovslagare?

Prova med att vända på steken, alltså du anlitar en person för dess kunskap och då förstår jag inte varför du ska tala om för den personen hur den ska arbeta. Att ta över efter en tidigare person är bland det svåraste som finns, i det läget kanske du ska resonera igenom om en plan hur man ska gå vidare.

Det kan ju vara så enkelt att de utlägg du önskar på skorna inte är möjliga just då, har hänt oss i ett skede. Det gör ju inte hovis till en dålig hovis för det, utan förutsättningarna kanske inte finns för dina önskemål men kanske kan skapas med rätt typ av hovvård.

Sedan vet jag inte om dina önskemål stämmer överens med hästens behov, det är ju en annan diskussion.

Att omvandla avlånga cola burkar till något helt annat tar sin tid i anspråk, på samma sätt som det tog lite tid att få dom att se ut så.
 
Sv: vettig hovslagare?

Men är det verkligen så att du, som inte är utbildad hovslagare antar jag..?, vet bättre hur det ska se ut än hovslagaren?

Annars är mitt råd att du ber klinikhovslagaren som skor bra, att han hänvisar dig till en kollega som han tycker skulle sko hästen bra.

Du får gärna pma mig om du vill ha mer konkreta tips ;)
 
Sv: vettig hovslagare?

Du får göra studiebesök i andra stall, som har andra hovslagare så att du kan se deras jobb innan du tar ut till din häst. Jag vet ju vissa hovslagare jag aldrig skulle anlita just för att jag sett andra hästar som skotts av dom. Så det hade jag nog försökt göra!

Nu hade jag tur att när jag skaffade häst så tog vi samma hovslagare som dom andra i stallet och han visade sig vara perfekt, har haft samma hovslagare i 13 år och jag skulle inte vilja byta för allt smör i småland. Aldrig tappskor, aldrig sömnstuckit, aldrig verkat för hårt, alltid dykt upp på bokad tid, går alltid att gå tag i, ställer upp jätte mycket som även inte hör till hans yrke(lånat sadel, kommit ut extra, lånat sulky till travhäst osv osv).

Han är så grymt bra på alla sätt och vis att jag fick separationsångest sista gången jag var där och skodde min häst innan jag lånade ut honom :p


Vart i Sverige bor du?
 
Sv: vettig hovslagare?

Sko själv, om du vet exakt hur du vill ha det?
Det svåra med att sko är inte att spika i sömmen, utan att verka rätt, så borde du kunna sko din häst exakt som du vill ha den, eftersom du vet precis hur det ska vara?
 
Sv: vettig hovslagare?

Hej!

Hur 17 hittar man en vettig hovslagare??

Som gör sitt jobb??

Där jag inte måste stå brevid och tala om hur hen ska göra??

Nu är det 2 hovslagaren jag behöver vakta för att få skorna som jag anser att de borde vara. Dvs med lagom med utlägg, viss typ av sko och en hov som inte ser ut som en avlång colaburk. Hur j-a svårt ska det vara???

Jag har haft utbildade hovisar, outbildade hovisar, män, kvinnor och den enda som fått ordning på hovarna är klinikhovisen och tyvärr måste jag erkänna att jag inte har råd med 2500 för en halvskoning när jag dessutom måste ta ledigt hela dagen från jobbet. Hade häst skotts var 7-8 vecka, visst, men jag får inte ledigt var 4e. (Det är alltid någon med när pållan skos, tyvärr har inte medis riktigt lika bra koll på hovar).

Så var hittar man en vettig hovis?? Hur vet man att hovisen är vettig INNAN den har förstört hovarna på hästen? (Båda de hovisar jag haft har jag fått rekommenderade till mig...).

/Lavinia, trött på hovar nu.

Vad ska man säjer så du bli inte :cry: - :rage: - :banghead:
Bli av med hästen :cautious:
Så ligger det till i detta landet Lavin:
Att få ta på vettiga foder - vettiga hovslager eller en veterinär med häst vett :meh:
 
Sv: vettig hovslagare?

Tycker det låter superkonstigt att du inte hittat en enda hovslagare som kan "göra sitt jobb". Du bor ju ändå i Stockholmstrakten?

Jag hade som andra påpekat undrat lite över ngn kund som står och talar om för mig hur jag som hovslagare skall utföra mitt yrke....
Däremot kan ju en kompetent hovslagare motivera för dig varför den vill sko hästen på ett visst sätt.

sen tänker jag även att din häst ju har en historik av katastrofalt dåliga och sjuka hovar i sig enligt vad du redogjort för genom åren. Det kan inte vara så att det utifrån det är lite missvisande att skylla på hovslagarna?
 
Sv: vettig hovslagare?

Jag förstår precis hur du har det tyvärr. Har man en häst med lite speciella hovar så kan det vara svårt.

Min ena dam växer jätte mkt i tån tex, man måste ta jätte mkt i tån och typ ingenting i trakten på henne, för annars får hon fel vinkel direkt och fötterna ser ut som kalle anka fötter. Har en hovis skott/verkat henne fel så så tar det oftast 6-8 månader innan hon ser ok ut igen.
Hon är ju dessutom vek i kotorna, så då är det ju extra viktigt med en kort tå och bra med stöd i trakten.

Att jag vet hur slutresultatet ska se ut för att hästen inte ska snubbla helatiden betyder inte att jag kan utföra det.

Tyvärr är det väldigt få hovslagare som lyssnar på ägaren.
 
Sv: vettig hovslagare?

Men det är väl inte speciella problem på hästen, att tån skjuter före trakten, tycker nog att det är det är väldigt vanligt på hästar. Och visst finns det hovslagare som inte kan fixa det (verka tån lagom lång), men jag tycker nog att det är svårare att hitta dom är viseversa. Alltså verka hoven korrekt trots att det bara är tån som växer.
 
Sv: vettig hovslagare?

Gå på referenser.

När jag bytt hovis har jag bett om bilder på hovarna på hästar som skos av samma hovslagare och frågat hur länge aktuell hovis skott. Är det en längre tid och hovarna ser ok ut så är det säkrare att det blir rätt.

Diskutera före hästen skos med ny hovslagare - vad som varit problem tidigare, altså att man talar om lite historik kring hästens hovar. Har hovarna problem som tidigare hovslagare åstadkommit tex så blir det självklart att nya hovslagaren kommer att verka på ett annat sätt, kanske väljer andra skor etc för att motverka problemet som just den hovslagaren anser är rätt att göra det på. Det är också jätteviktigt att tala om ifall hästen blir konstig av att verkas på ett visst sätt eller med vissa skor - då får hovis veta det och kan tänka annorlunda. I slutändan är det ju vi hästägare som avgör ifall en viss skoning/verkning varit bra eller inte och talar man om det underlättar man ju både för sig själv och hovis som tittar på hovarna kanske för första gången och vet ingenting om aktuell häst.
Man får tala om vad som funkat och vad som inte funkat för det är ju även så att många hovslagare jobbar otroligt olika fast de strävar efter samma resultat.

Ser hovarna konstiga ut eller är problemhovar så blir det ju sällan bra på en gång heller utan tar ett par skoningar, därför kan man ibland få avvakta lite med att utvärdera en ny hovslagares arbete såvida man inte ser direkta uppenbara konstigheter eller fel denne gör.
 
Senast ändrad:
Sv: vettig hovslagare?

Nu har inte jag en egen häst men jag hade gått otroligt mycket på hovslagarens "rykte"/vad andra tycker om denne. Rider du för en tränare och denne har egna hästar, vem använder hen på sina hästar? Står du i ett stall med fler hästägare, vilka använder dom?
Fråga runt på anläggningar och ridskolor och se vilka hovslagare de använder sig av. Sen får man ju alltid ta allt med en nypa salt, men då har du ju något att gå på. Upptäcker du sedan att 4 av 5 du frågat använt samma hovslagare och älskar den, då kanske du också kan prova?
 
Sv: vettig hovslagare?

Titta på andra hästar och fråga hur länge sedan de var skodda. Gillar du resultatet så ber du om namn o nummer.

Jag hade sett en häst som skoddes med på tok för långa intervall och en häst med knepiga hovar som jag såg ofta under en period. Tyckte resultatet såg jättebra ut och fick tid. Väl hemma gjorde hovisen ett superjobb trots min för dagen väldigt knepiga häst och gick som tur var med på att komma igen (i efterhand insåg jag väl att han var betydligt snällare än många andra men ändå en pina för att vara honom).

Har haft min hovis i ett år nu och är helt supernöjd med precis allt! Så mitt råd är helt klart att börja spana in hovar.
 
Sv: vettig hovslagare?

Jag är lite seg i huvudet, men jag får inte ihop ditt inlägg riktigt? På min häst växer alltså bara tån, man kan inte ta något alls i trakten, för då blir vinkeln fel direkt. Nu har jag henne ute på foder så problemet är inte mitt i den omfattningen längre. Tack o lov :p

Jag har hittat totalt 2 hovslagare som jag har varit nöjd med. En till som jag kanske hade kunnat bli nöjd med om han hade fått lite mer tid på sig att se att det jag sa faktiskt stämde.

Och jag har nog provat över 10 st iaf... Inte lätt att hitta rätt.
 
Sv: vettig hovslagare?

Jag lånar sista..

1. Jag vet hur hovarna ska se ut eftersom jag haft klinikhovis på hästen och hon visat och förklarat och hästen då varit både ohalt och haft fina hovar, tyvärr blir det ju lite för dyrt att åka in var 4e vecka för nya skor :-(

2. Jag har frågat klinikhovis, men de hon rekommenderar tar inte in nya kunder (inte ens när hon ringde och tiggde och bad!).

3. Min förra hovis skodde förra hästen jättebra och flera andra i stallet är fortfarande nöjda med henne. Klinikhovis var dock inte det minsta nöjd med hens arbete på nuvarande häst, trots att hen fick flera försök.

4. När jag bytte till nuvarande ansåg klinikhovis att hen var helt ok, så har ju visat sig inte vara fallet (men det tar ju inte nån månad att se det, det tar ungefär lika lång tid som det tar att rätta till felen...).

5. Jag går på klinikhovis/veterinärs rekommendationer angående skoning och vidareför detta till hovis, ändå blir skoningen inte helt bra. Jag får tigga och be om att få skoning så ofta som hovarna behöver för att inte växa iväg helt galet och tigga och be för att få de skor som pållan trivs bäst med (och som uppenbarligen hennes hovar håller bäst med!).

6. So far är jag inte nöjd med någon av hovslagarna i mitt stalls arbete.

7. och nej, jag är inte redo att sko själv, jag kan ingenting om hur man verkar bäst och balanserar upp en hov. Jag kan däremot se när det barkat käpprätt åt helvete, men då är det liksom lite sent.

/Lavinia, fått ett vettigt tips från en elev till min tränare- min tränare bor för många mil bort för att jag ska tro att hens hovis vill åka till mig.
 
Sv: vettig hovslagare?

men är det så illa så lär ju den ekonomiska aspekten i helhetsperspektiv uppväga alla problem i övrigt, om du då tar klinik hovisen om det absolut inte finns någon annan.
 
Sv: vettig hovslagare?

Ta med hovslagaren till kliniken, så kan den titta, fråga och hålla på tillsammans med hovslagaren på kliniken? Då vet hovslagaren hur denne ska göra, hur det ska se ut och varför. Inte bara "för att ägaren säger det" utan "för hästen behöver det och detta har jag själv sett och fått lära mig". Då kan även hovslagarna ha en kontakt, som inte går via dig även om det ska inkludera dig såklart.

Den hovslagaren jag har, har skott min ena ponny i 3 år nu. Och det tog 2 år innan han var nöjd (med ett fånganfall mitt i också dock). Så visst tar det tid. Jag är jätte nöjd med hovslagaren jag har och är oerhört glad att han kom tillbaka efter första besöket.
 
Sv: vettig hovslagare?

Jag skulle förmodligen kika på hovisars jobb och ta någon jag tycker ser bra ut.
Jag ser rätt mycket skoningar/verkningar gjorda av olika hovisar iom jobb som tränare. Jag vet en del jag inte hade använt trots utbildning. Och en del outbildade jag inte använt.
En del har så märkliga saker för sig att man kan vara helsäker på vem som skott hästen innan man frågar.

Nuvarande hovis har jag haft i ca 10 år till många olika hästar. Och varit nöjd med resultatet hittills. Han verkar i bra vinklar, skor bra och är enkel att ha att göra med. Dessutom är han tränare och förstår inlärning/hästhantering och biomekanik bra. Han ser också hästarna i rörelse iom att jag tränar för honom.
Min vet brukar rekommendera honom och jag har bara hört gott om skoningarna han utfört av andra vet, på bedömningar etc.

När min ordinarie skadat ryggen och jag lite akut behövde hjälp har jag använt mig av en som jag tycker gör ett bra jobb och är fd klinikhovis. Jag har sett många han skott och kände att han känns ok att använda.
Jag har inget att klaga på efter det.
 
Sv: vettig hovslagare?

Ts, vem har rekommenderat? Klinikhovisen? Annars hade jag gått den vägen, han/hon har ju lyckats sko så att du är nöjd och borde då kunna rekommendera någon bra. Kan klinikhovis skriva ngt slags instruktion? Ta bilder när det är rätt gjort? Det är inte alltid helt lätt att få ihop kommunikationen med ny hovis, de fattar inte riktigt vad man menar men kan efter att sett bild förstå vad man försöker beskriva tex)

TS, är det riktigt att du bor i Stockholm? Södra eller Norra sidan? Har ev rekommendation för Norra i så fall.

//LillaGubben som har hittat "the one and only" bland hovisar. Gissa om vi håller hårt i honom! Ingen som inte godkänts av honom kommer i närheten av våra hästars hovar!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 507
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 992
Senast: exotic
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 282
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp