Vettig kvot vs grovfodergiva

MiniLi

Trådstartare
Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat.
Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i protein.

Hur tänker ni kring kvoten mellan gsmrp/MJ?
Om man säkerställer att proteinbehovet är mer än fyllt och inte tror att hästen kommer bli tjock av att ligga ngt högt i MJ - är det fortfarande ett problem att ligga under 6 i kvoten?

Om jag ska ligga enligt tabell i MJ måste jag sänka grovfodergivan mer än jag tycker är bra och dessutom måste jag ge ganska stora mängder potatisprotein. Ska jag ge lagom mängd grovfoder OCH ha en bra kvot så måste jag ge jättemycket potatisprotein.

Funderar på om det kan vara ok att ligga lite lågt i kvot (5,7) för att kunna ge vettig grovfodermängd utan att ösa i en massa extra potatisprotein bara för just kvotens skull.

Kan en låg kvot hämma muskelbyggandet även om proteinbehovet är uppfyllt?

Kommer ge minst 3 dl potatisprotein per dag oavsett, så för att öka kvoten måste jag antingen både sänka grovfodermängden OCH öka potatisprotein, eller ligga kvar på grovfodermängd och öka potatisprotein rejält.

Det är en treåring som behöver bygga muskler men som annars är bra i hull. Har hållt sig fin (men omusklad pga vila och ung) när kompisarna blivit tjocka under sommaren.
Har dessutom fri tillgång till grovfoder i hagen så det är svårt att ha exakt kontroll på mängderna.

Upptäcker jag att hon ökar i vikt på ett icke-önskvärt sätt får jag ju tänka om såklart.

Inget annat kraftfoder involverat (förutom lite betfor att blanda i) som drar upp MJ.
 
Nja. Jag hade inte velat ha under 6 i kvot på en växande unghäst.

Brukar gå efter denna tumregel: Avelsston, växande unghästar: >10 MJ/kg ts, >8 g smältbart råprotein/MJ.

Hästsverige har du säkert koll på men ifall om inte (eller nån annan som läser) - en toppensida!
 
Nja. Jag hade inte velat ha under 6 i kvot på en växande unghäst.

Brukar gå efter denna tumregel: Avelsston, växande unghästar: >10 MJ/kg ts, >8 g smältbart råprotein/MJ.

Hästsverige har du säkert koll på men ifall om inte (eller nån annan som läser) - en toppensida!
För att?
På vilket sätt påverkar det hästen att kvoten blir låg om behoven uppfylls?
Påverkar det proteinupptaget eller varför?
 
För att?
På vilket sätt påverkar det hästen att kvoten blir låg om behoven uppfylls?
Påverkar det proteinupptaget eller varför?

För att det finns en rekommenderad minimikvot för växande hästar . Utifrån mitt inlägg . Det är helt korrekt att man i sak inte behöver stirra sig blind på en exakt kvot ang högre. Men det finns som sagt ett etablerat riktvärde som minimum.

Det är väl vettigt att du om du är tveksam läser vidare . SLU , Hästsverige mfl är som sagt bra källor att ta hjälp av .
 
För att det finns en rekommenderas minimikvot för växande hästar . Utifrån mitt inlägg . Det är helt korrekt att man i sak inte behöver stirra sig blind på en exakt kvot ang högre. Men det finns som sagt ett etablerat riktvärde som minimum.
Ja jag vet att det finns en rekommenderad minikvot. Jag undrar varför/vad som händer om kvoten blir lägre när man ändå säkerställer tillräckligt intag och har koll så hästen inte blir tjock.
 
Ja jag vet att det finns en rekommenderad minikvot. Jag undrar varför/vad som händer om kvoten blir lägre när man ändå säkerställer tillräckligt intag och har koll så hästen inte blir tjock.

Hur bedömer du intaget ? Du skrev ju att det är svårt då hästen står på fri tillgång osv ?

F.ö utifrån det hela vore det ju givande att veta exakt hur grovfoderanalysen du fått och undrar över faktiskt ser ut .

SLU har utförliga tabeller ang beräknat behov utifrån olika hästar - växande, vuxna, vilken typ av arbete osv 😄
 
Hur bedömer du intaget ? Du skrev ju att det är svårt då hästen står på fri tillgång osv ?
Jag har ett bra hum om hur mkt hästen äter som minst, men det kan ju hända att hon äter mer.
Det har dock inte alls med min fråga att göra.
 
Jag har ett bra hum om hur mkt hästen äter som minst, men det kan ju hända att hon äter mer.
Det har dock inte alls med min fråga att göra.

Ok? Du uttryckte ju frågor om att behöva minska foder tex ang foderstaten utifrån uträkningar , så jag undrar helt enkelt hur du räknar/förstår uträkningarna, inkl då vikten av minimi kvoten.

Du känner till vikten av minimikvot på Ca/P ang mineraler?

Det är samma princip för MJ/smrp för häst, och i ditt fall just en växande unghäst.
 
  • Gilla
Reactions: tex
Ok? Du uttryckte ju frågor om att behöva minska foder tex ang foderstaten utifrån uträkningar , så jag undrar helt enkelt hur du räknar/förstår uträkningarna, inkl då vikten av minimi kvoten.

Du känner till vikten av minimikvot på Ca/P ang mineraler?

Det är samma princip för MJ/smrp för häst, och i ditt fall just en växande unghäst.
För Ca/P är ju kvoten viktig eftersom för högt intag av fosfor hindrar kalciumupptaget. Jag har inte läst någonstans att samma princip gäller för protein/energikvoten. Har sökt och läst men kan inte hitta att det står någonstans. Tvärtom så kan jag bara läsa att kvoten på minst 6 är ett sätt att räkna på proteinbehovet. Överallt står det att proteinbehovet är 6 gsmrp per MJ.

Jag undrar därför om någon annan har mer info eller en djupare förståelse för VARFÖR kvoten mellan just protein och energi är viktig.

Om man har ett grovfoder med låg kvot så blir det svårare och svårare att nå en korrekt kvot ju mer kg hästen äter. Det är ju ren matte.
 
Hur bedömer du intaget ? Du skrev ju att det är svårt då hästen står på fri tillgång osv ?

F.ö utifrån det hela vore det ju givande att veta exakt hur grovfoderanalysen du fått och undrar över faktiskt ser ut .

SLU har utförliga tabeller ang beräknat behov utifrån olika hästar - växande, vuxna, vilken typ av arbete osv 😄
Ser nu att du lagt till text. Hur analysen ser ut är inte relevant egentligen. Jag söker inte hjälp att räkna, det klarar jag utmärkt på egen hand. Jag undrar bara över den där kvoten.

SLU nämner förövrigt inte ens kvoten mer än när det gäller att räkna ut proteinbehov.
 
@MiniLi men återigen behöver du ju inte ta särskild hänsyn till kvoten i fråga bortom minimigränsvärdet.

Jag tycker det låter relevant att veta vad du räknat på /analysen, och varför det är ett problem att lägga till mer potatisprotein osv för att komma upp i värde.
 
Jag tror inte kvoten i sig är superviktig så länge proteinbehovet är uppfyllt. Att ligga på mycket plus på energi ökar ju dessvärre risken för övervikt. Men jag hade inte fodrat på med potatisprotein för att få upp kvoten när själva behovet redan är täckt. Är lite för rädd för de sjukdomar överutfodring med proteinkoncentrat kan ge.
 
När man räknar foderstat räknar man proteinbehovet för sig och energibehovet för sig. Smb rp ska för snitthästen vara sex gånger högre än Mj men det spelar alltså ingen som helst roll att hästen när hen har fått sina behov fyllda ligger på en kvot på 3, 5 7 eller 9. Hästar är ju olika och så också deras behov av energi och protein och en häst kan behöva ligga över i energi för att inte falla ur men klarar sig fint på normalgivan protein medans en annan behöver ligga under på energin för att inte bli fet men behöver ändå normalgivan av protein. Det viktiga är att behoven var för sig är fyllda. Det är alltså inte som med mineraler där både behovet ska vara uppfyllt och kvoten ska vara rätt.
Om det överhuvudtaget går att få till hade jag valt att ge lucern istället för potatisprotein. 3 dl är ganska mycket och ska du ge det så ska det delas på minst två givor, helst tre.
 
Jag tror inte kvoten i sig är superviktig så länge proteinbehovet är uppfyllt. Att ligga på mycket plus på energi ökar ju dessvärre risken för övervikt. Men jag hade inte fodrat på med potatisprotein för att få upp kvoten när själva behovet redan är täckt. Är lite för rädd för de sjukdomar överutfodring med proteinkoncentrat kan ge.
Tack! Jag får vara vaksam på hullet men tror inte det är någon fara med just denna häst.
När man räknar foderstat räknar man proteinbehovet för sig och energibehovet för sig. Smb rp ska för snitthästen vara sex gånger högre än Mj men det spelar alltså ingen som helst roll att hästen när hen har fått sina behov fyllda ligger på en kvot på 3, 5 7 eller 9. Hästar är ju olika och så också deras behov av energi och protein och en häst kan behöva ligga över i energi för att inte falla ur men klarar sig fint på normalgivan protein medans en annan behöver ligga under på energin för att inte bli fet men behöver ändå normalgivan av protein. Det viktiga är att behoven var för sig är fyllda. Det är alltså inte som med mineraler där både behovet ska vara uppfyllt och kvoten ska vara rätt.
Om det överhuvudtaget går att få till hade jag valt att ge lucern istället för potatisprotein. 3 dl är ganska mycket och ska du ge det så ska det delas på minst två givor, helst tre.
Tack, var precis detta jag undrade över! Då har jag fattat rätt när jag har läst.

Problemet med att ge tex lucern är att det också drar upp MJ. Det är därför potatisproteinet passar bäst, jag ligger ju redan i överkant på MJ och vill inte öka den delen ännu mer.
Lucern har dessutom ganska låg proteinhalt jämfört med potatisprotein. Alternativet skulle snarare bli tex Krafft Muscle Up som har mest protein per MJ på marknaden (som jag kunnat se), men även då tillförs onödiga MJ.

Kommer dela på två givor 😊
 
Tack! Jag får vara vaksam på hullet men tror inte det är någon fara med just denna häst.

Tack, var precis detta jag undrade över! Då har jag fattat rätt när jag har läst.

Problemet med att ge tex lucern är att det också drar upp MJ. Det är därför potatisproteinet passar bäst, jag ligger ju redan i överkant på MJ och vill inte öka den delen ännu mer.
Lucern har dessutom ganska låg proteinhalt jämfört med potatisprotein. Alternativet skulle snarare bli tex Krafft Muscle Up som har mest protein per MJ på marknaden (som jag kunnat se), men även då tillförs onödiga MJ.

Kommer dela på två givor 😊
Jo det är ju alltid problemet med lucern. Jag tänkte mer om det kan vara rimligt att byta ut några kilo hö mot några kilo lucernhack isåfall. Grovfoder är ju alltid bäst för magen.
 
Jo det är ju alltid problemet med lucern. Jag tänkte mer om det kan vara rimligt att byta ut några kilo hö mot några kilo lucernhack isåfall. Grovfoder är ju alltid bäst för magen.
Ja det är ju ett alternativ. Men när jag har googlat så har jag sett en hel del exempel på liknande givor potatisprotein så det ser ju ut som att det ska funka. Bara hästen vill äta när det blir så mkt.


Jag skulle nog få ge väldigt mkt lucernhack. Har gett det förr till andra hästar och det är ju jättebra sålänge de vill äta allt. Men att byta ut hösilage som ingår i stallhyran mot stora mängder dyrt lucernhack blir ju också en fråga för plånboken.. Om det inte går att ge nödvändig mängd potatisprotein hade jag såklart gjort så.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 863
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har ett väldigt avsmalnat fullblod på ingång som är så väl tunn i hull som omusklad (mycket) och jag kommer behöva göda upp honom...
Svar
9
· Visningar
1 773
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp