Bukefalos 28 år!

Vettig mineralbalja?

T

Trampe

Någon som vet någon bra mineralbalja man kan köpa att ha på betet?
Vad använder ni?
 
Sv: Vettig mineralbalja?

Har inte gjort nån analys på betet förvisso, men var på föreläsning för några veckor sedan och hästfysioterapeuten sa då att de absolut rekomenderade att man ger mineraler även under betet. Han rekommenderade dock ingen speciell.
Till höet i våras passade vanliga Miner Blå pellets, men jag tänkte slippa blanda betfor var dag nu när de ändå är ute dygnet runt så då vill jag ställa ut en balja.
 
Sv: Vettig mineralbalja?

Men om nu hästarna verkligen behöver ha mineraler på betet, så får du väl ändå ge dem det i fodret så att du vet att de äter?
En balja är meningslöst med tanke på att det, oftast, finns två scenarion.. Vissa hästar ratar den totalt för att de tycker det är äckligt, oavsett om de har behov av det eller inte, andra hästar äter det som godis, även där oavsett om behovet finns eller ej, för ingen häst har behov av typ ett kilo om dagen.. Självklart finns också de som "slickar lite lagom" - men vad är lagom?
Sen är åtgången av mineralbalja/mineralsten väldigt olika beroende på om tillverkaren har blandat i melass och hur mycket, om hästarna tycker det är gott..

Alltså, behöver hästarna verkligen mineraler så ge dem det i fodret. Mineralbalja kan de både ha och vara utan, du har ingen som helst kontroll på vilken häst som använder den och inte, och i vilken utsträckning.
 
Sv: Vettig mineralbalja?

Då tycker jag din hästfysioterapeut ärligt talat ska läsa på litegranna. En enkel mattematik är ju denna ang mineraler på bete. Om det råder allvarlig mineralbrist i backen, då kan inte gräset växa speciellt bra, och kan inte gräset växa som det ska, då får heller inte hästarna i sig den mat de behöver, villket då resulterar i att hästarna går ned i vikt. Så bästa sättet är faktiskt att hålla koll på hästarnas hull. Så länge gräset växer och så länge hästarna håller sitt hull så får dom i sig det dom ska inkls mineraler.
 
Sv: Vettig mineralbalja?

Man kan ju inte se på gräset om det innehåller alla mineraler... Insådd vall har färre arter av gräs än ett naturligt bete och svenska jordar är ofta selenfattiga. Maskrosrika marker har med all sannolikhet gödslats förr och har mer kväve i jorden tex, maskrosen i sig innehåller mkt kalium. Om man har ett välkomponerat bete med många arter av gräs och örter mm klarar man sig, men hur många har det... ;)
Jag brukar ge en näve krafft miner grön ett par ggr i v, den pelletterade kan man ge i handen som godis :)
 
Sv: Vettig mineralbalja?

Kvarnbys mineralfoderspann är helt underbar + att man har en riktigt bra hink när de är slut. Till skillnad från de andra som är i spann och balja där spannen/ofta är sönder innan mineralerna är slut.
 
Sv: Vettig mineralbalja?

Så länge gräset växer och så länge hästarna håller sitt hull så får dom i sig det dom ska inkls mineraler.

Detta är tyvärr inte sant. Det råder ofta stor obalans i mineralinnehållet i dagens vallfoder. Övergödning och försurning är de främsta orsakerna.

Mineralbalja tror jag däremot inte alls på. Det enda rimliga sättet att förvissa sig om att hästen får en balanserad foderstat är att göra analys på betet och tillsätta de mineraler som behövs i hästens foder.
 
Sv: Vettig mineralbalja?

ger inte mineralbalja men hittade mineraler i godisform på ÖB :p Min pålle tyckte dom va jätte goda iaf, dom ska ha ca 3-4 st om dagen iaf om det är ponny/ liten häst
 
Sv: Vettig mineralbalja?

Så du menar att: om hästarna trots allt håller hull har dom ändå mineralbrist ?

Hur i hela friden tänker hästfolk ? Ska bete vara något dåligt menar ni/du ?

Vad i hela friden stöjder ni teorin att just bete ska skapa underskott på dels mineraler och dels selen ? Ni tror inte att det är vanas makt att ge istället ?

Varför ska just bete ge brist ?
 
Sv: Vettig mineralbalja?

Aldrig tänkt på att även en tjock människa kan ha näringsbrist...? Det är sant. En människa kan vara mager och ändå ha för höga kolesterolvärden (såg supersized vs superskinny häromdagen).
Jag tror absolut inte att en häst på ett bra bete hinner få stora mineralbrister under en sommar, men vill ändå ge mineraler för att va på den säkra sidan.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
201
Senast: warg
·
IT & mobiler Jag funderar på att köpa hörlurar för att lyssna på musik och poddar. Kommer inte använda dem dagligen, så de behöver inte vara...
Svar
16
· Visningar
362
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag ska på en tripp på lördag och vill ha tips på bra handelsträdgård(ar) runt Västerås. Hit me! Gärna med bra plantor för vettiga...
Svar
7
· Visningar
241
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp