Vi behöver en vad-ska-ni-äta-till-nyår-tråd :) !!

Som varmrätt blev det lite av vardera file och ryggbiff av hjort och ryggbiff och entrecote av nöt.

Kryddsmör, smörstekta kantareller och potatisgratäng.
Fantastiskt!
Jag blev JÄTTEMÄTT 😅
395BC499-AF54-46AB-8AC9-E72AC688E527.jpeg
 
Var jättenöjd med kvällens mat. Vi har rådjurssadel, potatisgratäng, kantarellsås och ugnsstekta morötter kvar idag. Och marängsviss :up:.

Kvällen blev mysig trots att vi var hemma själva och jag hade lite ångest för det. Var mysigt att laga mat ihop med sambon (om man uppskattar kaos...) och mellan huvudrätten och efterrätten var vi ute en sväng och eldade lite ved i eldkorgen och tände tomtebloss.

2,5 åringen som sovit skit i veckan (och därmed vi också :meh:) sov som en sten 22 till 10 efter trerättersmiddagen igår, så funderar allvarligt på att äta det varje kväll :D
 
IMG_20211231_204704.jpg

Planka med ryggbiff och blomkålsduchesse. Köttbiten var lite för stor så den rymdes inte riktigt :D men gott var det! Egen bearnaisesås är magiskt gott, men jag är lite stressad när jag gör den, skulle den skära sig blir det inte bra. Sambon körde underläggen till plankorna i ugnen sist, så vi äter på kakelplattor :angel:
 
Blev nöjd med maten igår men gjorde alldeles för mkt till bara oss ^^

Vi har massa grönsaker och skivor kalkon kvar, har kalkon både i kyl och frys 😅 funderar på en pasta sallad till kvällsmat. Även desserten är det rester på, funderar på om vi borde ta en liten fika snart 😁👌
 
Jag har redan hunnit med att äta "efterrättsfruktsalladen" som ett mellanmål och nu en toast...räksallad som ytterligare ett mål. Sedan blir det middag, samma som i går! Firar nyår i dagarna två!

Det blir nog en repris här också, jag rökte rätt mycket fisk eftersom det inte riktigt är värt att dra igång röken för en portion bara. Plus att det är gott :d
 
Ja, som rubriken så tydligt säger, vad ska ni äta för festligt och gott på nyårsafton i år?? Jag ser fram emot en massa mumsiga tips, för själv vet jag inte vad jag ska fixa ännu. Har börjat fundera på något med rårakor till förrätt - för det är väldigt gott - men samtidigt vill jag hellre ha något som man kan förbereda mer i förväg.....kanske. Vi blir bara fyra, så det är ju inget jättejobb hur som helst. Till efterrätt funderar jag på en klassisk pannacotta eller eventuellt en brylépudding, om jag känner mig lite mer äventyrlig.... Till varmrätt? Ingen aning ännu. Något som inte är alldeles för dyrt och svårt att lyckas med (typ ej oxfilé). Varmrätten är nog den som jag behöver mest tips med, faktiskt.... :)
så mycket gott ni alla fixat till nyårsmaten😋😋
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·
Mat Definitivt en av de mer, hrm, otippade rubrikerna i Bukes historia :laugh: Jag och sambon ska gifta oss i Sverige i juni och har kommit...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 350
Senast: Cattis_E
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
16 360
Senast: Sofie_B
·
Äldre Tjo! Min sambo fick bl.a. i julklapp att jag ska ordna trerätters till honom någon kväll. Det har inte skett ännu och det påpekade han...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Arbetsintervju
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp