Vi finns här 
– om ni vill lyssna

Ridsports nya gästkrönikör Sofia Farman Zetterman säger sitt om hur sportens beslutsfattare måste vara helt införstådda med hur olika beslut påverkar sporten. Att utrustningen aldrig någonsin ska sarga hästen – det är Sofia helt överens med beslutsfattarna om. Men däremot tycker hon att regeln om att förbjuda stjärnsporrar på tävling missgynnar henne som ryttare.
 
Ridsports nya gästkrönikör Sofia Farman Zetterman säger sitt om hur sportens beslutsfattare måste vara helt införstådda med hur olika beslut påverkar sporten. Att utrustningen aldrig någonsin ska sarga hästen – det är Sofia helt överens med beslutsfattarna om. Men däremot tycker hon att regeln om att förbjuda stjärnsporrar på tävling missgynnar henne som ryttare.
Seriöst! 😱😱😱 Jag är inte särskilt överkänslig mot diverse sporrar och bett från första början. Men om stjärnsporrar är den enda utvägen man har för att komma framåt med sin ridning är man nog inte mycket annat rejält okunnig som ryttare från första början.
 
Seriöst! 😱😱😱 Jag är inte särskilt överkänslig mot diverse sporrar och bett från första början. Men om stjärnsporrar är den enda utvägen man har för att komma framåt med sin ridning är man nog inte mycket annat rejält okunnig som ryttare från första början.

Så känner jag också. Jag är rejält kort (<160cm) och jag har inget emot sporrar, men jag har aldrig känt att just stjärnsporrar är den enda lösningen. I så fall hade jag nog lagt ridningen på hyllan för länge sedan.

Och tänk på de stackars dressyrryttarna som dessutom har väldigt styrt vilka bett och nosgrimmor man får använda! att de kan svänga över huvud taget är ju typ magi eller nåt... O_o
 
Blev också lite bestört. "Lyssna på proffsen" och "man kan inte rida utan utrustning" men det kan man ju? :confused:
Finns väl en hoppryttare på elit-nivå som hoppar i halsring ibland och dressyrryttare som piafferar utan träns?

Jag förstår att det inte är vardagsträning men går gör det ju, och det är många steg mellan det och stjärnsporrar.

Rid andra hästar istället.
 
Jag tycker att resonemanget är så sorgligt. Ingen häst föds okänslig utan människor tar dem dit. Ingen häst är så okänslig naturligt som många många hästar har tränats till att bli. Människor tycker att hästarna "får vänja sig" att råka bli ryckta i munnen och blir förbannade om hästen då säger ifrån. Människor intalar sig att de bestämmer över hästen, går emot hästen på ett sätt som säger att hästen ska dra åt helvete och blir förbannade när hästen svarar, okej, jag går. Människor blir förbannade när hästen svarar på de hjälper människan ger omedvetet för att människan själv är så omedveten om sin egen kropp och blir förbannad på hästen när hen börjar gena när människan sitter snett. Exemplen på människans dumheter är otaliga. För att överleva i en sådan värld trubbas hästens sinnen av. Så ska det verkligen inte behöva vara. Hade vi inte trubbat av våra hästar, inte försökt bestämma över dem utan blivit ett team som jobbar ihop hade inga spön och inga sporrar behövts.
 
Jag tycker att resonemanget är så sorgligt. Ingen häst föds okänslig utan människor tar dem dit. Ingen häst är så okänslig naturligt som många många hästar har tränats till att bli. Människor tycker att hästarna "får vänja sig" att råka bli ryckta i munnen och blir förbannade om hästen då säger ifrån. Människor intalar sig att de bestämmer över hästen, går emot hästen på ett sätt som säger att hästen ska dra åt helvete och blir förbannade när hästen svarar, okej, jag går. Människor blir förbannade när hästen svarar på de hjälper människan ger omedvetet för att människan själv är så omedveten om sin egen kropp och blir förbannad på hästen när hen börjar gena när människan sitter snett. Exemplen på människans dumheter är otaliga. För att överleva i en sådan värld trubbas hästens sinnen av. Så ska det verkligen inte behöva vara. Hade vi inte trubbat av våra hästar, inte försökt bestämma över dem utan blivit ett team som jobbar ihop hade inga spön och inga sporrar behövts.
Skänkeldöd och hela grundidén gällande förstärkningshjälper verkar vara ord och koncept som försvunnit på vägen liksom.
 
Men den har väl inte med samma tema som TS att göra alls? Jag fattar hennes poäng, sedan tycker jag att den var rätt grund och tunn om jag ska vara ärlig.
Jag tycker det, det handlar om synen på hästen och ridning i stort. I den första artikeln som länkas i trådstarten skriver hon att hon vill använda ringsporrar när hon utbildar unghästar i dressyr (för att de är skarpare och gör ont på hästen). Det fungerar till en viss del, man kan forcera utbildningen och får snabbare resultat åtminstone på en del hästar, men man riskerar också förstöra hästen och jag skulle aldrig låta en ryttare med den inställningen ens sitta upp på en häst jag ägde.

En bidragande faktor är att det numera finns stora pengar att göra genom att ta upp unga hästar i klasserna och sedan sälja dem, många unga satsande ryttare vill köpa, och det blir lockande att ta genvägar för att få hästen att göra det som premieras på tävling. Och då är vi inne på det som Anna Hassö tar upp i sin krönika, men jag håller lite med om att hon kunde uttryckt sig tydligare.
 
Senast ändrad:
Jag har ridit en del unghingstar i mina år som beridare och jag tror att det är just vissa av dessa individer hon syftar på i sin artikel då jag vet att hon själv rider en del såna.
Hingstar skiljer sig en hel del från en valack eller sto tex genom sina i vissa perioder okontrollerade testosteronnivåer och extremt tuffa psyke, så på en väldigt tuff, unghingst som kanske måste ridas fram bland ston och nya hästar så förstår jag mycket väl att man vill ha det skarpaste av skarpaste som en liten ryttare att ta till vid extrema fall innan hästen kanske fått in det här med tävling och liknande.


Dom där hingstarna som jag talar om är extremt tuffa individer som kommer med viss avel och vid möte med andra hästar och ffa ston och hingstar blir totalt ofokuserade och testosteronet stänger ute allt annat, då är en sporre ett bra medel att väcka hästen och tvinga den att fokucera.
Det är väldigt många toppryttare som vägrar rida hingstar just för att hingstar är en annan level av mentalitet många gånger.

Själv är jag inte så mycket för stjärnsporrar, utan jag föredrar ett dressyrspö. Men du får ju inte hoppa med dressyrspö och då är ju en starkare sporre betydligt tryggare än att inte ha någonting alls som fungera. Olika redskap för olika hästar, som jag brukar säga.
Sofia (med flera toppryttare) är ju dessutom en ryttare som rider väldigt kontrollerat och inte sitter och hackar med sporrarna tex så jag kan nog förstå vad hon vill få fram, även om majoriteten tycker att det låter väldigt illa då dom aldrig suttit på en liknande häst eller ens förstår problematiken.

Däremot håller jag inte med henne om att en stjärnsporre skulle motivera en häst i utbildningen utan för mig är det snarare ett säkerhetsmedel på framhoppning där jag inte kan ha dressyrspö. Jag rider dock aldrig med stjärnsporre själv utan för mig räcker det med en rund sporre.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsports gästkrönikör Sofia Farman Zetterman tar upp ämnet kring förebyggande besök hos veterinären - att inte bara söka upp...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp