Vi har köpt lägenhet!

Röstar för denna! Har ngt liknande själv på väggarna!

Är det en 30-talslägga ni köpt? Känns lite funkis på fönstrena! Men med tiljor på golvet. Snyggt oavsett!

Yes! Tror den är byggd 31 :) Jag gillar tiljorna, men de är knarriga som tusan och lite slitna (syns såklart inte på bilderna). Så vi har pratat om att lägga om golvet. Men äsch, vi ska bara vi här ca 3 år så orkar inte med för stora projekt!
 
Jag har total dille på gröngrå men även grönbrun (precis målat om vår tv-möbel i en sådan nyans) så jag röstar helt klart på denna.
Jag har lite svårt för det där beigea, caffe-latte aktiga på väggarna som är poppis nu (ärrad från typ 2000-talet när ”alla” skulle ha det). Då älskar jag ändå nedtonade, naturfärger men det beiga får då gärna vara en möbel eller matta istället.
Grått passar till allt så era möbler kommer passa in fint. Även mörka bruna träslag går fint till grågrön, likaså ljust som björk och furu tycker jag :)

Vi har köpt tester på 3 st färger nu, alla någonstans på grå-grön skalan tror jag! Den som hette Alpacka som jag postade en bild på såg väldigt blå ut i butiken i jämförelse med bilden, så vi skippade den. Men jag tror att alla 3 tester är ungefär på samma skala, lite ljusare eller mörkare än varandra! Någon kanske lite mer grå. Vi får testa oss fram, tänkte dra upp alla på väggen på onsdag så då kan ni få rösta lite ☺ Är ingen bra testar vi med nya förslag!
 
Yes! Tror den är byggd 31 :) Jag gillar tiljorna, men de är knarriga som tusan och lite slitna (syns såklart inte på bilderna). Så vi har pratat om att lägga om golvet. Men äsch, vi ska bara vi här ca 3 år så orkar inte med för stora projekt!

Åh, blir det hus sen då eller? :)

Vi har köpt tester på 3 st färger nu, alla någonstans på grå-grön skalan tror jag! Den som hette Alpacka som jag postade en bild på såg väldigt blå ut i butiken i jämförelse med bilden, så vi skippade den. Men jag tror att alla 3 tester är ungefär på samma skala, lite ljusare eller mörkare än varandra! Någon kanske lite mer grå. Vi får testa oss fram, tänkte dra upp alla på väggen på onsdag så då kan ni få rösta lite ☺ Är ingen bra testar vi med nya förslag!

Åh, så roligt! Jag tyckte det var jättekul att kolla på färger och tapeter!
 
Det stod förresten i katalogen att varma färger lämpar sig bra på lägenheter i norrläge och svalare färger i söderläge. Någon som vet varför det är så? Vår är i söderläge och högt upp så kommer bli ljus som tusan, men förstår inte varför kyligt skulle vara bättre än varmt för det.
 
Vilken fin lägenhet 😍 Älskar jordiga färger, röstar på den första grön-grå du postade.

Vad gäller penseltvätt så lämnar ni in vattnet och behållaren ni rengjort penslarna i till återvinningscentralen.

Är det ens möjligt? Min erfarenhet är att det kräver rätt stora mängder vatten för att få en roller helt ren. Vi kommer ha typ 3 rollers och 3 penslar. Har svårt att se hur jag ska kunna få dessa rena i en eller två hinkar vatten? O_o
 
Jag har denna färg på väggarna här hemma! Har söderläge och solen gör att färgen känns varmare än den egentligen är när solen skiner in

9EC17390-035B-4779-9A7B-179538C70618.jpeg
 
Är det ens möjligt? Min erfarenhet är att det kräver rätt stora mängder vatten för att få en roller helt ren. Vi kommer ha typ 3 rollers och 3 penslar. Har svårt att se hur jag ska kunna få dessa rena i en eller två hinkar vatten? O_o
Men om ni ska ha tre rollers (till tre olika färger?), måste ni rengöra dem då? Om ni vill pausa måleriet kan ni sätta en plastpåse över så håller de sig några dagar. Om ni vill måla om efter ett år igen så kostar en ny rollerhylsa ett par tior och det är ger högst troligt mindre miljöpåverkan att köpa en ny sådan än att hälla ut litervis med färgvatten i avloppet.
 
Men om ni ska ha tre rollers (till tre olika färger?), måste ni rengöra dem då? Om ni vill pausa måleriet kan ni sätta en plastpåse över så håller de sig några dagar. Om ni vill måla om efter ett år igen så kostar en ny rollerhylsa ett par tior och det är ger högst troligt mindre miljöpåverkan att köpa en ny sådan än att hälla ut litervis med färgvatten i avloppet.

Jag har inte sagt att vi ska hälla ut litervis med färgvatten i avloppet :D Jag försöker få en bild av hur det är tänkt att man ska göra det här, eftersom det inte verkar finnas några rimliga lösningar till att rengöra en roller.

Ja, det verkar som att vi får slänga dem eftersom det inte verkar gå på något annat sätt, helt enkelt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 283
Hemmet Idag fick jag tillträde till min nya lägenhet och glad i hågen åker jag dit och inser att alla ytskikt behöver göras nåt åt! Jag kanske...
Svar
8
· Visningar
2 787
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp