Vi har köpt hus och jag ska bli trädgårdsproffs (hehe, eeeeh)

Tycker också att det är lite omodernt.. och ser lite malplacerat ut när det bara är två mitt i sådär. Men jag ska känna in och sen ta ställning när vi bott där ett litet tag! Tänker mig att något skulle vara snyggt där, men kanske något lägre och lite rundare i formen.. typ en maffig pionbuske? :d
Tänk på att pionen vissnar ner helt i slutet av säsongen och kommer helt ny på vårkanten så under en period blir det tomt. Men ja blommande pioner är fint. Kanske en liten rododendron annars? De är vintergröna och finns med lite olika utseenden.
 
Eller kanske någon sorts hortensia i buskform, ex vipphortensia. Med reservation för att jag inte har koll på vad de behöver för att trivas.
 
Eller kanske någon sorts hortensia i buskform, ex vipphortensia. Med reservation för att jag inte har koll på vad de behöver för att trivas.

Ja, hortensia gillar jag också! Sant att det är smart att tänka på att man vill ha något som står sig hela säsongen.. hm. Svårt sånt här!
 
1. Men inte att ta bort?

2. Känner själv att jag har lite svårt att se framför mig hur det blir med eller utan något och vad som skulle passa istället. Antar att det kommer med erfarenhet (? Eller så kommer det med talang och då är det lite mer illa för min del.. :angel:). Tänker att det var ett bra tips att vänta med att ta bort större saker så att man verkligen får en chans att bo in sig först. :)
Titta på andra trädgårdar och hämta idéer :)

Jag hade satsat på en renässansinspirerad trädgård på framsidan. Trappan och stenterrasserna är verkligen fina och förtjänar att komma till sin rätt tycker jag

Här är ett exempel i större skala:
itattigardenhay_0.jpg
 
1. hehe, så synd.. då vill jag nog bli av med den. :p Men ska testa att klippa ner den lite först så att den får ett lite mer "vårdat" utseende och se om jag gillar den bättre då!

2. Låter mycket klokt!

3. Tror också att det är ett äppelträd som står där. Det mindre trädet är jag osäker på. Jag gillar hur du tänker, det är väldigt likt vad jag själv spontant tänker. Funderar lite på om man kan ha bärbuskar som avskiljare mot grannen till höger? Typ som en häck?
Det kan du ha. Kolla Sara Bäckmos blogg. Hon använder ofta bärbuskar som häck
 
Tycker också att det är lite omodernt.. och ser lite malplacerat ut när det bara är två mitt i sådär. Men jag ska känna in och sen ta ställning när vi bott där ett litet tag! Tänker mig att något skulle vara snyggt där, men kanske något lägre och lite rundare i formen.. typ en maffig pionbuske? :d

...men de skulle göra sig rätt bra med varsin julbelysning, och snölandskap runtom! (även om det känns en aning avlägset att tänka på det nu, bara ett tips att inte förhasta sig utan se om de kanske har försonande drag andra delar på året)
 
@Sofie_B jag skulle ha tagit bort tujorna! Så omodernt tycker jag när de står som spetsiga monument så där. Vi hade halva trädgården full med tujor (i diverse former) när vi köpte vårt hus. Nu har vi bara kvar de i häcken mot grannen, och de ryker nog också om några år. Min man har spettat upp rötterna men en stubbfräs (@TeamLundVer) är nog enklare.
Tack :bump:
 
...men de skulle göra sig rätt bra med varsin julbelysning, och snölandskap runtom! (även om det känns en aning avlägset att tänka på det nu, bara ett tips att inte förhasta sig utan se om de kanske har försonande drag andra delar på året)

Det skulle dom! Planen är som sagt att bo där ett år innan vi börjar ta bort saker så att vi verkligen får en chans att känna efter. :)
 
Jag hade tagit det lugnt första året. Tycker iofs inte alls att trädgården ser risig ut, den ser fin och ordningssam ut!
Lugna er med att röja, ta bort och lägga till tills du vet vad dom faktiskt växer i trädgården och hur det passar ihop. När ni har bott lite längre kommer det vara lättare att se vad ni gillar och inte samt vilka platser som känns lämpliga att göra ngt nytt på.
 
Tack! :heart

Ja, vi ska nog boa in oss ordentligt innan vi plockar bort något, det är en bra poäng! Behöver också se vad det är för spridning över säsongen på det som finns nu, för det känns ganska viktigt att trädgården är välplanerad ur det hänseendet. Inte så roligt om allting blommar under en kort stund och sen ser det lite dött ut resten av året. :( Kan definitivt vara värt att ta in någon som kan det här!
Bra strategi.

Både för att man får se vad som finns av tex vårblommande lökar och annat. Samt att man hinner tänka.
Det är sällan någon god idé att börja göra drastiska ändringar på stört.

När jag flyttade hit var det ganska kalt med några undantag. Jag kapade bort ett par förvuxna prydnadstallar och en rejäl vanlig tall. Jag avskyr barrväxter i trädgård högt och rent. Det har jag aldrig ångrat. I övrigt har jag kommit på lite i taget vad jag vill göra. Har fortfarande nya insikter då och då fast jag bott här i sex år
 
Tycker också att det är lite omodernt.. och ser lite malplacerat ut när det bara är två mitt i sådär. Men jag ska känna in och sen ta ställning när vi bott där ett litet tag! Tänker mig att något skulle vara snyggt där, men kanske något lägre och lite rundare i formen.. typ en maffig pionbuske? :d
Spara thujorna! De står ofta på fel plats i trädgårdar, och ser trista ut, men dina är riktigt läckra där de står och flankerar gången mot huset. Låt dem vara i varje fall en tre-fyra år, och sedan tror jag att du kommer att gilla dem. Om passagen mellan thujorna blir för trång, kan du stamma upp dem, dvs ta bort de understa grenarna till manshöjd så att man bekvämt kan gå på gången.
 
Vad säger ni om blommor i rabatterna då? Vad kompletterar Pioner bra? Och är pioner ens en bra rabattblomma? :o
 
Pioner är fantastiska!!! Rosor? (Jag svarar rosor på allt, älskar dom :rofl:)

Jaa! Vi hade plåtning av huset inför försäljning igår så nu står det pioner i många av vaserna. Ren och skär lycka. :love: Ja, tänker också att rosor kan vara ett bra komplement? Men när blommar dom? Tänker att man måste få en lite längre säsong så att man sprider ut det.
 
Vad säger ni om blommor i rabatterna då? Vad kompletterar Pioner bra? Och är pioner ens en bra rabattblomma? :o
Jag är mycket förtjust i pioner :). Tänk på att inte plantera dem för djupt bara utan de vill stå precis vid markytan då får de stora rötter och kan blomma fint. Rosor är också fint men kräver lite mer pyssel.
Jag försöker tänka på att ha växter och blommor i kombinationer. Välja ut en färgskala (eller satsa på befintlig och ev utöka med fler färger/nyanser). Även bra att tänka på när växter blommar så att inte alla blommar samtidigt. Då blir det mer trivsamt hela sommaren.
 
Jaa! Vi hade plåtning av huset inför försäljning igår så nu står det pioner i många av vaserna. Ren och skär lycka. :love: Ja, tänker också att rosor kan vara ett bra komplement? Men när blommar dom? Tänker att man måste få en lite längre säsong så att man sprider ut det.
Rosor blommar när du vill. Det är bara att välja rätt sort. De finn si "alla" färger, former och blomningstider.
När jag ser bilden på framsidan av ert hus så ser jag ett par ganska smala rabatter längs med gången där det växer rabattrosor och någonting mer. I min bild saknas dock pioner där då rabattrosorna är för låga för dem. Men ett par rejäla pionruggar i "toppen" på rabatterna skulle sitta fint.
 
Jag är mycket förtjust i pioner :). Tänk på att inte plantera dem för djupt bara utan de vill stå precis vid markytan då får de stora rötter och kan blomma fint. Rosor är också fint men kräver lite mer pyssel.
Jag försöker tänka på att ha växter och blommor i kombinationer. Välja ut en färgskala (eller satsa på befintlig och ev utöka med fler färger/nyanser). Även bra att tänka på när växter blommar så att inte alla blommar samtidigt. Då blir det mer trivsamt hela sommaren.

Ja precis, det är så jag tänker att man ska göra, dvs försöka sprida ut blomningen! Gärna något som håller sig fint en bit in på hösten också. :up:
 
Rosor blommar när du vill. Det är bara att välja rätt sort. De finn si "alla" färger, former och blomningstider.
När jag ser bilden på framsidan av ert hus så ser jag ett par ganska smala rabatter längs med gången där det växer rabattrosor och någonting mer. I min bild saknas dock pioner där då rabattrosorna är för låga för dem. Men ett par rejäla pionruggar i "toppen" på rabatterna skulle sitta fint.

Låter väldigt likt hur jag ser det framför mig!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp