Vi höll på i en timme och en kvart....

S

skumpan2000

Till sist höll jag på att börja tjuta, var så jäkla förbannad. När vi åkte hemifrån stallet gick hon in direkt och lektionen gick super, allt var frid och fröjd ända tlls vi skulle gå hem. Hon brukar alltid strula lite när vi ska dit, det tar väl typ en minut innan hon bestämmer sig för att knalla in. Men idag vägrade hon åka hem, vilket hon aldrig gör annars. Jag är helt slut i högerarmen! :crazy: Och så, när ingen var i närheten och de andra stod en bit bort då bara knallade hon in lugn och sansat! Jag blir ine klok på denna häst! Inga piskrapp eller hårda ord, vilket der blivit en del av innan dess, bara rakt in......hoppas verkligen att det beror på brunsten så att hon inte fortsätter med det här tramset nästa gång! :smirk: Ville bara skriva av mig......det var ju en jävla tur att lektionen gick bra iaf! :D
 
Ja, visst är de för jäkliga i bland. Jag har alltid havre spann när jag lastar så minimerar jag risken att bli stående allt för länge innan det behagas promenera in.
 
Jag har provat med morötter men hon är inte alls sugen tyvärr! Provade det mesta, försökte dra in henne också, drog allt jag hade och lossade så fort hon tog ett kliv framåt men dess värre blev det inte så många kliv framåt! :smirk: Provade med linor och pisk (brukar räcka med ett rapp i ändan) också men idag var hon en bestämd dam! Sen när alla hade gett upp så tyckte hon väl synd om oss och gick in, eller om hon bara var hungrg!
 
Jag är väl antagligen konstig, men mat har sin tid och arbete sin. Att blanda mat och lastning gör jag inte, visst kan pålle få sig en gobit som beröm efter att den gjort något bra. Men jag skulle inte ställa mig med hink eller annat för att lasta hästen, ofta beror det på ledarskapet.

Pållarna provar regelbundet om det går att avvika från normala rutiner, antagligen har du drabbats av detta att pålla provade om allt var som vanligt eller om du hade ändrat på dig. :crazy:
 
Hallå!!! Du kan ju inte dra i en häst. Drar man i en häst så drar den tillbacka! det blir bara en dragkamp mellan er. Därimot så ska man hålla i hästen om han vill backa, det är ju framåt han ska och inte backåt.
 
Det är nog mig hon menar, som sagt, jag provade allt, även att dra in henne, visst, inte världens bästa sätt men det var värt ett försök! ;) Klockan tickade, det var kolsvart ute och jag var desperat! Jaf får väl skylla mig själv att jag köpte en pissemärr till häst....men då är det desto roligare de dagar hon är så där underbar som bara ett sto kan vara....då är det faktiskt värt all svett och tårar man ödslat på henne..... :love: Tur att de här testa-matte-dagarna inte kommer så ofta längre! :)

Säger som Boj, har svårt för det där att locka med mat, har försökt "trycka" i henne en morotsbit som belöning när hon väl är inne men hon har aldrig tagit den, är alldeles för pirrig då på vad som ska hända! Vi är väldigt lika i temperamentet hon och jag (kanske lite för lika), båda är lika fjantiga och nervösa när vi ska iväg någonstans!
 
Det är väldigt lätt för en annan att sitta här och skriva vad du gjorde för fel etc,etc :angel:
Men det var helt fel dag helt enkelt för dig,inte hästen.En häst känner ju av dig direkt vilket du säkert vet.Och att du jäktar för mörkrets inbrott eller klockans tickande gör ju inte saken bättre.
Man ska absolut inte stressa en häst vid lastning, känner man sig stressad eller arg överlåt lastningen till någon som är lugn och sansad.
Det hjälper inte att man är ett helt gäng som tjoar och tjimmar,Lung och ro är det som gäller.Hästen mår bäst av detta oavsett hur det brukar vara i "vanliga" fall.Prova om hon gör så näst,låt någon annan icke stressad ej uppretad person ta henne.Gå därifrån och sansa dig :p
Lycka till.
 
Shit, inte direkt rätt sätt att lasta en häst, klart att hästen inte vill, försöka med våld :devil: :( :o. fy fan..
Tycker du borde läsa lite av de förgående lastningstrådarna, el ta hjälp av en nh tränare som kan lastningsträna med dig.. :idea:

Det går inte alltid som man vill, men att använda våld är helt förkastligt enligt mig. :devil: och det lär inte gå bättre för det.. lungn är både A och O + resten av alfabetet när man håller på med hästar :smirk:

bättre lycka nästa gång :D
 
Nja, ett rapp i ändan på en häst som inte är rädd utan endast jävlas tycker jag är helt ok om hästen pallar det psyksiskt. Jag har gjort det förr om hon har satt emot och då har hon gett upp direkt och det har inte varit mer med det, inga sura miner eller att hon blivit uppstressad av det. Sjävklart är det mkt beröm som gäller när hon gått in. Igår kom ett bakslag där hon gav sig den på att sätta sig emot.

Att piska in en häst i släpet kanske funkar en gång men då får man bara ett ännu större helvete när man ska lasta den nästa gång men det är stor skillnad på att piska upp en häst och att ge ett rapp i rumpan som bestaffning, vilket brukar funka alldeles ypperligt på mitt sto som är jäkligt stark i psyket! Men hästfolk är ju alla olika! Jag vet många hästar som man inte kan få in med hårda ord och långpisk utan som är alldeles för känsliga för det men med min märr som lastas varje vecka och som väldigt sällan tjafsar emot känner jag att jag kan kräva bra mkt mer av än en häst som är helt grön på det här med att åka transport, och ja, fungerar det inte med mjuka metoder så är jag inte rädd för att lägga till pisken en gång när jag vet att det räcker med det, istället för at hålla på och bråka i onödan! De flesta hästar får bakslag någon gång...nu har vårat första och förhoppningsvis sista kommit! Hon har aldrig fått bakslag i ridningen under sin unghäsperiod (sex år) så kanske tog hon igen det på lastningen istället, vad vet jag!

Jag vet att det är många här på buke som aldrig använder våld på sina hästar och självklart gör inte jag det heller om det inte behövs men jag håller aldrig på och fjantar med min häst när jag tycker att den gör fel eller inte lyder! Säger jag till två gånger utan att hon svarar så ska hon fan i mig göra det tredje gången. Jag har en väldigt tillgiven och trygg häst med stort självförtroende. När jag köpte henne som ohanterad unghäst (fyra år) så var hon inte direkt rolig att hantera, hon hade gått i stor flock och var mer som en vildhäst, jag valde att uppfostra henne efter hennes egna förustättningar och i hästarnas värld är det många tuffa tag som gäller, hade jag fjantat med henne hade jag haft det ett litet helvete idag. Bara på två år har hon blivit en riktigt fin liten dam och jag är mkt nöjd över sättet jag valde att fostra henne på. Det är mkt sällan vi bråkar över något nu förtiden och jag är glad att jag satte gränser direkt istället för att hon ska gå och fundera över vem som är ledaren av oss två...det däremot tycker jag är elakt! Men som sagt, vi tycker alla olika, alla tycker vi u att vårat tankesätt är bäst! :smirk: :)
 
Nja, ett rapp i ändan på en häst som inte är rädd utan endast jävlas tycker jag är helt ok om hästen pallar det psyksiskt. Jag har gjort det förr om hon har satt emot och då har hon gett upp direkt och det har inte varit mer med det, inga sura miner eller att hon blivit uppstressad av det.


Men är det inte synd att din häst skall behöva ge upp? Vore det inte mycket roligare om hon ville gå in i transporten av egen fri vilja? :angel:
Jag vet att det kan vara svårt att uppnå med vissa hästar, men om man inte ens har den ambitionen, så kommer det ju aldrig hända. Din häst kommer istället bara bli mer och mer uppgiven tills allting fungerar perfekt en dag - för dig...

Mvh/Marie
 
Som sagt, hon brukar till 95% gå in utan strul ocn de få ggr hon strular så är det bara för at testa mig, inte för att hon inte VILL åka transport! :)
 
nu vet ju inte jag vad din häst har för bakgrund men jag reagerade på att du skrev att hon gick in lugnt och sansat när de andra inte var i närheten.

Jag har en mycket rutinerad och resvan äldre herre, som i sin ungdom fått stryk i samband med lastning :mad: (inte av mig givetvis!!).
Han går INTE in om det står folk inom 10-15m bakom honom, kliver bara åt sidan tittar bakåt och blir allmänt stressad.
Lastar jag däremot själv är det inga problem. antingen går jag före in och sen runt och stänger bakom honom själv eller så går någon annan fram och sätter fast bommen.
Kanske din häst känner sig stressad av folk runtomkring och koncentrerar sig på dem mer är dig?

bara en tanke...

mvh Wildrose
 
Jag tror eller till och med vet att det går bättre att lasta om vi inte är så många, dels blir hon lugnare men framför allt tror jag att det beror på mig, jag känner mig inte lika stressad då som jag gör när det står tio pers och glor när vi ska lasta! Tror inte det kan ha hänt henne något tidigare i livet då hon som sagt varit "vildhäst" tidigare och inte upplevt så mkt här i världen. Hon var som en stor bebis som gått i hage under fyra års tid med en stor flock med släktingar! :D
 
Det gäller bara att vara ledare över sin häst så tror jag allt funkar... :confused: :)
 
Håller med den som skrev sist, är du ledare över din häst är det inga problem. MEN om det nu krisar en gång, så brukar detta funka (bara om de "fryser fast", alltså står still och vägrar gå). Vi lägger linor runt bak, så de inte kan backa längre än att de precis står med alla fyra på backen precis bakom rampen. Sen är man en på varje sida av hästen, sen är det bara att gå åt hästen. Lyft ett ben i taget och sätt fram det en bit fram. Ena bak, samma fram, nästa bak, sista fram osv. Efter bara några steg brukar de flesta hästar tröttna och brukar gå sista biten själva. Det kanske är värt ett försök?
 
Det beror ju på dig, inte hästen. Ledarskapet och ledarskapet åter igen.

När man har ledarskapet är det bara å knata in, förstår inte varför man ska krångla så med linor när det bara är att gå in. :devil:

Att piska en häst för att få den att göra som man vill, är något som är helt förkastligt. :mad:
 
Vid det här laget måste jag ha läst ett hundratal trådar om lastning.Nu måste jag bara få veta.Vad gör ni med era hästar för att de inte ska gå på transporten :confused:.Den mest envisa häst jag råkat ut för att lasta lärde sig på en vecka eller två.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 673
Senast: Elektron
·
Anläggning Jag börjar tappa hoppet om att nånsin kunna stängsla in mina vilddjur och vänder mig till bukeoraklet för hjälp…. Flyttade till gård...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 581
Senast: BornAgain
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 636
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp