”Vi kan inte avla på neurotiska spända tävlingsmaskiner”

Inom travet får hästarna ofta mycket naturlig utevistelse, medan dressyrhästarna packas in i så mycket täcken att de liknar Michelingubbar. Ridsports gästkrönikör Axel Wallman menar att det inte är så stor skillnad på hästarna, och att mer utevistelse behövs för hästarnas välmående.
 
"Vi kan inte avla på neurotiska, spända tävlingsmaskiner som är självdestruktiva och galna i all hantering. Sådana hästar tenderar dessutom att hållas i begränsade hagar eller på box på grund av rädslan att de ska skada sig i en mer naturlig hästhållning. Då blir det ofta bara värre och välbefinnandet går ner."

Just så. Häst ska få vara häst.
 
Så bra!

Plus att det går heller inte att hävda att ridhästarna är för värdefulla för att gå ute... är det någonstans det finns mycket pengar är det i travet.
Jag tror dessutom inte att man tjänar ett skit på att "stänga in dem" oavsett hur mycket de är värda. En häst måste få vara en häst. Det tjänar man på i längden både vad gäller hållbarhet och mentalt välmående - det är jag helt övertygad om. :)
 
Jag tror dessutom inte att man tjänar ett skit på att "stänga in dem" oavsett hur mycket de är värda. En häst måste få vara en häst. Det tjänar man på i längden både vad gäller hållbarhet och mentalt välmående - det är jag helt övertygad om. :)

Ja, se på många av britterna på toppnivå oavsett disciplin. Där brukar ju även topphästarna åka ut i en hage efter stora tävlingar och vi läste ju ofta om Valegro som reds ut på tränsbett, för att han mådde bra av det.
 
Ja, se på många av britterna på toppnivå oavsett disciplin. Där brukar ju även topphästarna åka ut i en hage efter stora tävlingar och vi läste ju ofta om Valegro som reds ut på tränsbett, för att han mådde bra av det.
Det finns en fin video om Carl Hesters träningsstall där man får se hur stall och hagar se ut. De får kanske inte ute dygnet runt, men när de kommer ut ett par timmar om dagen är det i rejäla hagar.
 
Inom travet får hästarna ofta mycket naturlig utevistelse, medan dressyrhästarna packas in i så mycket täcken att de liknar Michelingubbar. Ridsports gästkrönikör Axel Wallman menar att det inte är så stor skillnad på hästarna, och att mer utevistelse behövs för hästarnas välmående.
Fast det där att det inte skulle finnas hästar som gillar att visa upp sig eller tävla, det undrar jag. Jag skulle säga att det finns det definitivt. En del hästar tycker faktiskt om det. Det betyder inte att de gillar det mer än morötter eller bete, men nog kan hästar tycka om tävlingsmomentet.
 
Fast det där att det inte skulle finnas hästar som gillar att visa upp sig eller tävla, det undrar jag. Jag skulle säga att det finns det definitivt. En del hästar tycker faktiskt om det. Det betyder inte att de gillar det mer än morötter eller bete, men nog kan hästar tycka om tävlingsmomentet.
Det tänkte jag också på, jag försöker att inte förmänskliga för mycket men jag upplever definitivt att min häst tycker att tävling är roligt, han taggar verkligen till men känns inte alls spänd eller stressad (de gånger han blir det av nån anledning märks det tydligt). En sån häst som ger lite extra inne på banan. Jag vet inte hur jag annars skulle tolka hur han är på tävling.
 
Fast jag har faktiskt väldigt sällan upplevt samma stissiga temperament hos travare i tävlingskondis som hos dressyr och hopphästar som avlats "högt i blod". Jag tycker travarna brukar vara bland de mest lätthanterliga hästarna som finns, inklusive hobbyponnier. :D
Det beror ju oftast på att de körs in tidigt, konsekvent hantering, mycket utevistelse, tränas sgs dagligen och det är fasta rutiner både i hantering, träning och vid tävling. De som inte håller måttet slås ut.
 
Det beror ju oftast på att de körs in tidigt, konsekvent hantering, mycket utevistelse, tränas sgs dagligen och det är fasta rutiner både i hantering, träning och vid tävling. De som inte håller måttet slås ut.
Så är det ju också, och det hör väl till diskussionen. Mer utevistelse, varierad motion etc etc så att det blir klart att ridhästar inte går sönder av det. Tvärtom. :)
 
Det tänkte jag också på, jag försöker att inte förmänskliga för mycket men jag upplever definitivt att min häst tycker att tävling är roligt, han taggar verkligen till men känns inte alls spänd eller stressad (de gånger han blir det av nån anledning märks det tydligt). En sån häst som ger lite extra inne på banan. Jag vet inte hur jag annars skulle tolka hur han är på tävling.
Eller kan det vara så att det är signaler som ryttaren ger?
 
Sedan har jag också upplevt att många ridhästar överfodras rejällt, vilket också lever till både nerv och explosiv energi.
Ibland utfodras fel också! Jag har en sån där som blir knäpp av havre. Stirrig och sprättig och inte ett dugg kul att rida. Samma mängd havrefritt foder och samma mängd ridning och utevistelse så är han superbegaglig och kolugn.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: Magiana
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 621
Senast: Emelei
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp