Vi letar efter den ultimata bilen!

A

aenglah

Min sambo och jag letar efter det ultimata valet av bil.

Våra krav
* Ska helst kunna dra ett släp.(vi kör oftast bara en häst). Vi kör ungefär en gång om året så det behöver inte vara den ultimata dragbilen.

*Vi har hundar och vill få plats med dem i bagageutrymmet. Helst så att 2 burar får plats.

*Vi har mellan 40.000 och 70.000 kr kontant som vi kan lägga på bilen direkt. Ett lån på 100.000 är så långt som vi vill sträcka oss.

*Bilen får inte ha gått för många mil. Vi har en ungefärlig gräns på 6500 mil.

*Den får inte heller vara äldre än 4 år.

*Jag vill att den ska ha hyffsat låg bensinförbrukning.

Vi var ju sugna på en 307 först men har helt gett upp den tanken. Det lutar mest åt V50 vilket egentligen var vårat första val. Men jag vill gärna ha förslag på andra bilar som skulle passa in på min beskrivning så man har lite att jämföra med.

Vad kan ni rekommendera och vad rekommenderar ni absolut inte?
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

V50 har många småfel och väl inget att rekommendera... Min PV har en passat och den både drar bra och har mycket plats, dessutom inte särskilt hög bränselförbrukning och är inte de dyraste bilarna. Du har ju även Audi A4 och A6 med bra bagageutrymme som räknas till bra bilar som får dra en del.

Sen har faktiskt Skoda Oktavia blivit en riktigt bra bil och de nya är både snyggare och har blivit miljömedvetna.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Tycker priset och antal mil och ålder på bilen inte går ihop, självklart går det att hitta, men kan bli svårt om man ska ha en bra bil.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Först o främst en bakhjulsdriven bil med tanke på att dra vagn efter. Försök hitta en Volvo 945 som inte är rostig så har ni en billig o problemfri bil. Annrs är nog en 4WD pickup,Nissan King Cab eller liknande det ultimata för en hästägare.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Passaten är fin ska kolla lite på sådana.

Jag är inte super omöjlig med priset.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

med den prisnivån, åldern o milen kan ni räkna bort tyska o svenska bilar. Jag älskar "pegotter" o skulle absolut ta en sådann.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Jag startade en tråd om pegotterna och fick nog nästan inte ett enda bra svar.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Sen har faktiskt Skoda Oktavia blivit en riktigt bra bil och de nya är både snyggare och har blivit miljömedvetna.

Vi har en Octavia 4x4 TDI som är super att dra med men ändå rolig att köra utan släp och längre sträckor.
Vi är supernöjda med den och har änsålänge (peppar peppar) inte haft några som helst problem med den trots att det var en av de första som såldes med den lite större motorn.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

ajdå, de jag känner är supernöjda med sina :)
mams har en som är lite äldre o den är en riktig klippa. Gillar även mazda.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Läste du hur ofta de ska dra släp?

Till TS:
Om jag var ni och är nöjd med att kunna dra ett enaxlat släp eller lätt boggievagn skulle jag titta på kombimodeller av t ex Toyota Avensis, Mazda 626, Skoda Octavia, Honda Accord (osäker på om den klarar priset).

Lägg in era sökkriterier på www.bytbil.com eller Blocket och se vad det ramlar ut för alternativ. Studera de närmare och fråga gärna igen. För att få ett litet hum om hur bilarna är hos Bilprovningen är deras begagnade bilguide bra och finns på nätet. Konsumentverkets bilkalkyl kan ge ungefärliga driftkostnader. Hur mycket bilarna får dra kan kollas på Vägverkets hemsida. Där kan man även se om bilen är kopplad till kredit, antal ägare, skatt (om den säljs av bilhandlare) m m.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Vi har en Volvo V70, 00:a. Har en bekant som har en V50 och det är knappt någon skillnad i bensinförbrukning, våran drar runt 0,85 till vardags, runt litern med hästfinka bakom.
Riktigt trevlig att dra med, gott om plats för vovven (har jeppe-grindar), man åker bekvämt. Tex. gjorde vi en liten tripp på 120 mil på två dygn och visst var man stum i benen men inte ledbruten.
Den får förresten dra 1530 kg på B-kort.
Till skillnad från äldre volvos uppför den sig dessutom mer som en bil än som en traktor :angel:
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

0.85 l till vardags? Hjälp! Jag skulle bli ruinerad :D

Men å andra sidan så var det ju inte så mkt mer den tog med släp på.

*pussar glatt på min A4 som drar 0.5 l diesel. Precis lagom för studentplånbok* :D
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Min pappa tjatar om Santa Fe..

Men jeep.. är väl inte det vi direkt hade tänkt oss.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Subaru är jättebra. Sök på forumet så finns det ganska många trådar med info.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Min pappa tjatar om Santa Fe..

Men jeep.. är väl inte det vi direkt hade tänkt oss.

De har ju rent ut sagt löjligt med bagageutrymme på en så pass stor bil. Sen är det inte så mycket jeep över den, mer SUV och jag skulle väl tro att den är i klass med övriga herrgårdsvagnar som nämnts.
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Jag startade en tråd om pegotterna och fick nog nästan inte ett enda bra svar.
bah! Köper man en fransk bil är man ju utan bil i alla fall ! Det finns ett ordspråk: " Att låta en fransman bygga en bil är som att låta en blind man köra den"
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Som ett par redan sagt innan: Milen/åldern/priset/storleken går inte riktigt ihop...

Själv trivs jag bra med Passat, även om den är ganska dyr i reparation och service. Våran får dra 1600 på BE, drar ca 0,45 blandat körning, 0,7-0,8 med finkan på. diesel så klart. Dessutom är den riktigt rolig att köra trots dieselmotor, även om våran gamla bensinare var snäppet vassare!
 
Sv: Vi letar efter den ultimata bilen!

Personligen så gillar jag min saab 9-5 kombi, men vet inte ifall den platsar i priskategorin med det milantalet...
Mina föräldrar har en Ford Mondeo-kombi, (dock utan drag så jag vet inte hur den är som dragbil) och en toyota corolla kombi 4WD. Kanonbra bil att dra med!!!
Mitsubishi Galant?
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
756
Senast: Bonita4
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 842
Senast: ameo
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 519
Senast: Jeps
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 023
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp