Bukefalos 28 år!

Vi med artrit

millen

Trådstartare
Tänkte att jag startar en diskussionstråd för oss som har olika former av artrit, för det kan väl inte bara vara jag som dras med det här? :) En tråd där vi kan diskutera sjukdomen, mediciner, klaga och peppa :banana:

Jag kan börja presentera mig:
20 år gammal. Fick diagnosen reumatoid artrit i juli 2015, så den är relativt ny. Men har haft symtom sedan våren 2013. Går just nu på metojectpennor och pronaxen vid behov, men vi håller fortfarande på att prova ut vad jag funkar på :)
 
25 år, diagnostiserared med JIA som åttaåring och har väl provat det mesta i medicinväg skulle jag tro. Kör numera på metoject och kortisoninjektioner vid behov. Praktiskt nog är jag också enormt nålrädd :cool: men får det att funka ändå på något vis. Jag hade liksom räknat med att jag skulle vänja mig vid nålar efter subkutana injektioner en gång i veckan, blodprov en gång i månaden och kortisoninjektioner ett par gånger om året i öh... 17 år. :rofl:
 
Usch ja nålrädd kan ju bli jobbigt!:crazy: jag har aldrig riktigt varit det, men nu har det ju verkligen blivit vardagsmat att bli stucken :p vad menas med subkutana injektioner?
 
Usch ja nålrädd kan ju bli jobbigt!:crazy: jag har aldrig riktigt varit det, men nu har det ju verkligen blivit vardagsmat att bli stucken :p vad menas med subkutana injektioner?

Under huden, dvs. som man tar metojecten. :) till skillnad från intravenöst och muskulärt, liksom.
 
Jag har psoriasisartrit - eller rättare sagt egentligen inte artrit utan entesopati. Dvs mina besvär sitter inte i lederna utan i muskel- och ligamentsfästen. Diagnosticerad 2005 (tror jag) men kan se början till besvären väldigt många år bakåt också.
Svårt att komma åt med läkemedel. Medicinerar dagligen med panodil och diklofenak, kompletterar med Prednisolon i perioder (fria händer från läkaren, att lägga till det när behov finns), men fasar ut den så snart det går.
 
Hur brukar ni reagera på kortisonsprutor? Jag fick en senast igår(tredje i detta fingret), men det enda som tar är bedövningen som håller i några timmar. Om något så var fingret mer svullet idag?Det har varit så i alla mina inflammationer, och mitt vä långfinger har varit svullet och deformerat sedan 2013 :confused:
 
Jag har reaktiv artrit - sätter sig i höftlederna och kommer direkt efter varje förkylning. Kan slå till på några timmar och då är det bara att slita fram kryckorna. Käkar Naprosyn vid skov.

/Lizzie
 
Hur brukar ni reagera på kortisonsprutor? Jag fick en senast igår(tredje i detta fingret), men det enda som tar är bedövningen som håller i några timmar. Om något så var fingret mer svullet idag?Det har varit så i alla mina inflammationer, och mitt vä långfinger har varit svullet och deformerat sedan 2013 :confused:
Jag undviker kortisonsprutor så länge det går, försöker bli av med besvären utan. Men ibland är de bara alldeles nödvändigt. Och då är det världens bästa! Det brukar hjälpa jättebra på mig.
 
Hur brukar ni reagera på kortisonsprutor? Jag fick en senast igår(tredje i detta fingret), men det enda som tar är bedövningen som håller i några timmar. Om något så var fingret mer svullet idag?Det har varit så i alla mina inflammationer, och mitt vä långfinger har varit svullet och deformerat sedan 2013 :confused:

Oftast fungerar det jättebra på mig men det är lite beroende på hur bra den som sprutar är, upplever jag. Har varit med några gånger om att de inte fått ut någon vätska alls (i större leder, typ knä) och således kanske inte träffat helt rätt (?) och då har kortisonet inte haft så bra verkan så jag har fått göra om det några veckor senare.
 
Jag har psoriasis artrit, som, än så länge, håller till i stortålederna på båda fötterna.
Jag blev diagnostiserad redan 1983, men blev aldrig satt under medicinering.
Jag har provat kortison får några år sen, men det hjälpte bara delvis och i några månader.
I dag tar jag inga mediciner, utan har "lärt" mig att leva med smärtan. Dagsformen avgör hur mycket jag kan belasta fötterna.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 865
Senast: kryddelydd
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 121
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp