Vi med bebisar födda i början av år 2009

Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Jag är glad att Emilia inte är sa mkt för att klättra, hon har precis kommit pa hur man kan ta sig upp i soffan. Men jag blir imponerad över hur mkt hon orkar ga (springa!). Vi var i Wien ihelgen och hon gick själv genom nästan hela djurparken (vi var där fran 11-18). Maste varit manga steg med hennes korta ben.

Hon har börjat säga lite ord nu ocksa, mamma och pappa. Sen säger hon Kacka ocksa, först var det bara till katt men nu säger hon det till alla djur och bebisar :). I djurparken lärde hon sig att lata som ett lejon :)
Hon har äntligen börjat vinka ocksa.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Här finns en till klätterunge, jag börjar allvarligt tro att Ella föddes med en apgen :-S

Klätterunge här med, även fast hon fortfarande inte går :crazy:
Men trappen går i ett hujj och stolar och pallar och...
Fast jag är i pch för sig inte så förvånad med två knäppa föräldrar så :angel:
(älskar att klättra runt bland takstolarna på lon :o )
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Jag har fått betala dyrt för att jag föddes med en apgen :-/.

Nu går Ella hela tiden, hon är riktigt säkert förutom när hunden lägger in en redig rumptackling ;-). Vi har köpt cykelsits och hjälm, det formligen älskar hon, speciellt om jag kör fort som 17. Jag börjar tro att Ella är en enkel kopia av mig när jag var liten och bara tanken ger mig mörkgråa hår :-S...

Men det är ju så jäkla roligt att hänga med i utvecklingen nu, hon pratar som en tok men jag förstå inte hälften ens.

Hej, mamma, dädä ( pappa ), edä ( vad är det där ), Gaga ( Zaga/hund ), vinkar, slängkysser, give me five m.m
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Jag tycker nog den roligaste tiden är nu, saknar inte alls tiden när Emilia var mindre. Men jag vill nog sakta ner tiden lite nu.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Håller med dig..

Det kanske man inte får säga, men när Ella var spädis kände jag mig lätt uttråkad ibland och jag längtade bara tills att hon skulle bli äldre och mer med på det vi gör :-)
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Och vänta bara tills de börjar komma igång med pratet för fullt, då är de jätte-jätteroliga :) Jag är imponerad av att Emilia orkar gå så länge dessutom. Träffade en karl igår som klagade över att de hade "sjukt långt till lekplatsen, så långt orkar de ju inte gå innan de är fem, typ". Då talar vi 700 m :crazy: Då undrar man hur de barnen är funtade... eller snarast föräldrarna, som inte vänjer barnen vid att röra på sig!
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Kl

Sebastian började gå strax före 14 månader och nu går han riktigt stadig även om han gärna ställer sig och piper och väntar till någon kommer att hålla handen om det börjar luta utför! Klättrar gör han dock helt obehindrat. Upp och ner, över och under... Han flyttar på pallar och ja, egentligen allt som inte sitter fast och så klättrar han upp på någonting som är högre...

Han säger inte så mycket i riktiga ord, men nu märker man mer och mer att han faktiskt förstår vad man säger till honom och man börjar kunna urskilja små skillnader i hans snack som faktiskt börjar betyda olika saker. Jag är bättre på att skilja på ljuden än vad hans kära far är dock men jag är ju hemma lite mer oxå.

Snart går min anställning dessutom ut och då ska jag vara FL hela sommaren!! :D
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Här finns en till klätterunge, jag börjar allvarligt tro att Ella föddes med en apgen :-S

Här finns ett till barn med apgen ;) Melker har klättrat på ALLT länge nu och fort tar han sig upp. Har dock haft den dåliga vanan att kasta sig handlöst från saker, verkar dock ha upphört nu. Släpar på pallar och liknade för att ta sig högre upp

13 månader gammal går och småspringer han. Gick länge bara ett par steg men runt för ett par veckor sedan satte han fart ordentligt och det med besked. Har riktigt bra balans och har knappt ramlat. Går obehindrat över höga saker som råkar vara i vägen

Maten fungerar oftast bra och han äter för det mesta samma som oss. Testar det mesta och har blivit riktigt förtjust i starka ostar, oliver och parmaskinka, bara lite dyr i drift :D Äter 1 mål välling varje natt. Har börjat testa att äta själv med sked, går väl sådär

Han har aldrig haft ett stort sömnbehov, just nu sover han max 30 minuter på dagen. Lägger sig för kvällen vid 19-19.30 tiden och sover då till 6-tiden. Vaknar 1 gång för mat och ibland någon mer gång för lite mys. Väcker sina föräldrar varje morgon genom att ta tag i näsan på den som är närmast och ropa DÄÄÄÄÄÄ! :love:

Pratar hela dagarna, på öppnis brukar de fråga om han någonsin är tyst:D Kommer nya ord varje dag och han härmar allt vi säger. Säger alltid tack när han får något, knasungen!

Kan peka på rätt djur/sak i flera olika böcker och härmar katt, groda, kanin och fisk :rofl: Kan även peka på mun, näsa, öra och öga. Hämtar vissa saker om man ber honom. Gör rörelser till flera olika sånger. Vinkar, klappar händerna och gör high5. Favoritsysselsättningen är att gå runt med villig person, peka på saker och fråga va det är för att sedan upprepa ordet, det kan han hålla på med i timmar om han får

Gillar att åka cykel och väntar ivrigt på en sandlåda då han nu roar sig med att gräva ner saker i rabatten :D

Det är underbar tid nu så tråkigt att jag redan börjat jobba. Helgerna går mest åt till att njuta och tanka Melkertid
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

kl

Jag kom pa en sak jag tänkte fraga er. Hur gör ni vid tandborstningen? Emilia vägrar lata oss borsta, hon tycker hon kan själv. Men när hon "borstar" själv tuggar hon mest bara pa tandborsten. Ibland gar det att lura henne sa man kan borsta lite pa tänderna i underkäken men över vet jag inte hur vi ska kunna borsta. Hon fick inte första tanden förren vid 10 mander och jag inser nu att det hade varit smart att borsta pa latsas tidigare för att vänja henne.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Jag får borsta på Ella. Jag brukar sjunga tandborstsången och gnugga på en stund =)

Jag är en tandborste, tandborste
Här kommer jag
Och jag gör tänderna rena
Jag gnolar när jag borstar
Och borstar var dag
När jag gör tänderna rena

Har henne sittande mot mig så borstar vi och sjunger, guppar med benen och sedan får hon borsta själv. En vännina fick inte heller borsta tänderna på sin son, hon köpte en eltandborste och vips fick hon borsta ..
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Vi kör med två borstar, en som lilleman sitter och tuggar på och en som vi lyckas gnugga med några sekunder i taget när han byter grepp på sin borste. Hålla munnen öppen frivilligt mer än någon sekund gör han inte. Det är inte smidigt men det funkar och han blir åtminstone inte jättearg som storasyskonet var vid varenda tandborstning under väldigt lång tid.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Jag har fått betala dyrt för att jag föddes med en apgen :-/.

Nu går Ella hela tiden, hon är riktigt säkert förutom när hunden lägger in en redig rumptackling ;-). Vi har köpt cykelsits och hjälm, det formligen älskar hon, speciellt om jag kör fort som 17. Jag börjar tro att Ella är en enkel kopia av mig när jag var liten och bara tanken ger mig mörkgråa hår :-S...

Men det är ju så jäkla roligt att hänga med i utvecklingen nu, hon pratar som en tok men jag förstå inte hälften ens.

Hej, mamma, dädä ( pappa ), edä ( vad är det där ), Gaga ( Zaga/hund ), vinkar, slängkysser, give me five m.m

Huh ja du har ju det :crazy:
Usch jag kommer bli en gräslig hönsmamma tror jag, fattar inte hur min mamma kunde vara så cool med mig och min kusin.

Oh cykelstolen måste jag testa i helgen med Lovis :laugh:
Hade helt förträngt att cykel och cykelstol existerade uppe på lon.
Hoppas Lovis gillar det bättre än storebror :angel:
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

kl

Jag maste berätta vad Emilia lärt sig.
För en vecka sen tittade och pekade pa lampan sa fort man fragade vart ngt var. Men sa ihelgen hände ngt, nu vet hon plötsligt vad allt är. Fragar man vart Glögg (hennes docka) är gar hon och hämtar den, även om den är i ett annat rum. Hon har kommit pa vem som är mamma och vem som är pappa, olika gosedjurens namn osv. Saker som heter samma pa tyska och svenska och egennamn har hon lättast för.

Sen har hon kommit pa hur man klättrar upp pa stolar :crazy:
Och hon vill hela tiden till köket och "diska".
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

Mysigt :-)

Lillebror fortsätter klättra och klänga och springa. Det är fullt ös medvetslös på små korta ben. Precis som storasyskonet i samma ålder bryr han sig inte om att hålla koll på var vi är utan drar iväg i lycklig övertygelse om att vi är bakom honom hela tiden. Dessutom har han insett vad han får och inte får göra, och är han på bushumör letar han upp något otillåtet. Öppna frysen eller springa i rabatterna, och storskrattar när vi lyfter bort honom.

Sen har han så mycket hår nu att vi gått loss med hårklipparen och gett honom en riktig frisyr. Helt plötsligt ser han mycket äldre ut. Bakifrån ser syskonen exakt likadana ut nu, bara lite storleksskillnad.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

*KL*

Kan uppdatera med Elias ordföråd :D

Spade, poke (pojke), törti (törstig), taktor (traktor), gis (gris), pippi, vovve, voff, katt, mamma, pappa, mommo, moffa, famor, titta, där, klocka, borta, prutt, sko, kiss-kiss, mjölk, Nä, Aa (ja) Edit: Bil

Namn: Vivi, Kacke
Låter som: gris, katt, ko, åsna, häst, hund

Har jag säkert glömt en del men det får duga!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

och min säger nästan bara "mamma" om allting. försöker räkna tårna, blir då ma...ma .da.ma ma (1,2,3,4,5). Ropar på hästen "aia" ropar på storasyster "aia" mm.
Hon har gått sedan hon var 11 månader och är nu 16 månader det är full fart. Springer nästan ikapp storasyster som är tre år.
Tycker om att göra ALLT själv. Man får inte hjälpa henne och hon är ordningsam. Stänger skåp, plockar undan skor och kläder. Dock är hon alltid på G för att göra lite bus. Mycket busigare än storasyster. Så olika fast syskon.
 
Sv: Vi med bebisar födda i början av år 2009

*kl*

Roligt med uppdateringar från er allihop!

Theo började gå förra torsdagen, 14 månader och 10 dagar gammal. Han tar det försiktigt och har bra koll på vad han kan och inte kan. Klättrar upp och ner i både soffa, säng och fotpall och har (peppar, peppar) inte ramlat och slagit sig ordentligt än.

Han har fortfarande bra aptit. Äter i stort sett allt vi ger honom. Är inte intresserad av skeden än men plockar gärna i sig maten med händer och fingrar. Sovvanorna kan man inte klaga på nu heller. Nu sover han en gång på dagen, ca 2 timmar, och 11-14 timmar/natt. Kan vakna och skrika nån gång, antar att han drömmer, men då är det bara att gå in till honom och lägga honom ner igen.

Han pratar mycket obegripligt, men inte så många ord. Tack, lampa=tata, pappa (alla han pekar på får heta pappa), hej och tittut. Han använder en trasig fjärrkontroll som telefon och "pratar" i den. :D Har fått mer humör. Han blir väl frustrerad när vi inte fattar vad han menar...;)

Han är fortfarande lika oblyg. Hälsar på alla vi möter och blir väldigt förvånad om de inte hälsar tillbaka. Älskar att gunga och att åka rutchkana! Tycker även om att hjälpa till att plocka ur diskmaskinen. Det bådar gott för framtiden! ;)

Theosandlda.jpg
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 712
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 312
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 201
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp