Vi med egen gård/stall

Kornhalmen var så fin att jag köpte hela och tänkte att i värsta fall får det bli strö. Slet av några tussar direkt när jag kom hem och jovisst, hästarna mumsade glatt på den. Skönt!

Jag minns mina pomnys när jag var liten hellre år kornhalm än havrehalm! Oklart varför det minnet sitter så hårt, har aldrig fodrat eller strött med halm i vuxen ålder 😆

Jag minns mina pomnys när jag var liten hellre år kornhalm än havrehalm! Oklart varför det minnet sitter så hårt, har aldrig fodrat eller strött med halm i vuxen ålder 😆
Jag såg ju framför mig vasst och grovt strö efter alla spökhistorier man googlat fram. Och så är det mjukt, fluffigt ljust godis till hästarna så det kan nog ligga något i att de kan föredra det!

Jag föredrar annan strö än halm pga jobbigt att mocka och hästarna har en tendens att äta upp allt nytt man lägger. Nu har jag en improviserad hybrid av torv i botten, rapshalmpellets och så lägger jag på all halm som spills i äta det, när jag sopar logen etc. Så slipper jag slänga en massa i onödan också 👍

Jag såg ju framför mig vasst och grovt strö efter alla spökhistorier man googlat fram. Och så är det mjukt, fluffigt ljust godis till hästarna så det kan nog ligga något i att de kan föredra det!

Jag föredrar annan strö än halm pga jobbigt att mocka och hästarna har en tendens att äta upp allt nytt man lägger. Nu har jag en improviserad hybrid av torv i botten, rapshalmpellets och så lägger jag på all halm som spills i äta det, när jag sopar logen etc. Så slipper jag slänga en massa i onödan också 👍

Smart!

Tabbade mig genom att inte boka upp mer havrehalm som jag drygar ut höet med till mina tjockisar och nu är det slut hos mig och bonden.
Han hade dock kornhalm kvar som han trodde skulle funka till foder, så jag skulle få åka och hämta en påse och se ifall det faller hästarna i smaken. Det är ju stora balar så jag vill helst inte stå med några hundra kilo halm som inte fyller sitt syfte 😅
Hade själv inte fodrat eller strött med kornhalm. Var försiktig om axet är kvar, det kan sätta sig

nej det är agnarna du ska vara försiktig med som kan orsaka problem med kornhalm, inte själva stråna eller vad man ska säga. Jag undviker alltid kornhalm.

Hade själv inte fodrat eller strött med kornhalm. Var försiktig om axet är kvar, det kan sätta sig

nej det är agnarna du ska vara försiktig med som kan orsaka problem med kornhalm, inte själva stråna eller vad man ska säga. Jag undviker alltid kornhalm.
Håller ju självklart utkik om något skulle se galet ut, men jag kan samtidigt inte hitta bra info om att det skulle vara skadligt eller sämre för hästar generellt om det är tröskat som det ska. Hästsverige ex. hänvisar till att kornhalm funkar lika bra som annan så länge det är hygieniskt.

S
20241126_204343.webp

Stallkatten har inspekterat nu också 👀

Jag kör med halm just nu till islandshästarna. De var tjocka och i stöllet för att fodra med halm så fick det bli strö. Så kan de välja själva hur mycket de vill äta av det. Vetehalm har jag till mina. Nu får de mer hö, men spånet är så dyrt och jag har ändå 4 storbalar halm hemma…
Lösdriften verkar de knappt använda nu, så där går det inte åt något nämnvärt med halm.

Köpt fed-x grindar också. Makens egenbyggda förra året fungerade ett tag, tills ena hästen kom på hur man puttade upp dem.
Nu äger vi dessutom en högre häst, så den grinden hade inte fungerat ändå.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 390
Senast: sorbifolia
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 144
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 535
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 397
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Roliga saker som barn säger
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Konstiga drömmar