Vi med Engelskt Fullblod

Andalusier

Trådstartare
Hej
Tänker att det måste vara flera än jag och dottern som har Engelska Fullblods hästar.

Mitt sto har endast gjort 4 starter sen togs hon av banan så hon har blivit riden till och från som hemma häst hos förra ägaren.

Min ambition med henne är att skola om henne till ridhäst och utbilda henne lite i dressyr och hoppning på lättare nivå och kanske börja tävla nån gång i framtiden på lättsam nivå bara för skojs skull.

Dotterns häst har däremot varit galopp tävlingshäst i några år men som nu pensioneras från galoppbanan och ska som mitt sto bli oskolad till ridhäst och utbildas lite i dressyr och hoppning på lättare nivå.

Dotterns ambition är att nån gång i framtiden komma ut på lite tävlingar på mer seriös och högre nivå än mig.

Ni andra som har Engelskt Fullblod kan väl berätta lite om er själva och eran häst, om ni har dem som hemma hobbyhäst, om ni utbildat dem, i vilken / vilka discipliner, nivå, om ni tävlar osv och gärna bild på era snyggingar 😊
 

Bifogade filer

  • DSC_2327_1558463077103.JPG
    DSC_2327_1558463077103.JPG
    418,8 KB · Visningar: 108
Jag har ägt ett engelskt fullblod, han hette Dancing Cloud. Död sedan ganska många år tillbaka dock men en fantastisk personlighet dock ofta sjuk, halt, astma, korsförlamning osv. Astman blev sämre för varje gång han fick vila pga skada. Köpte honom när han var 11 av en amatörtränare, har sprungit in i alla fall några kronor i sin karriär.
Jag skolade om honom till ridhäst, vi startade både lätta klasser i dressyr, hoppning och fälttävlan samt hunting

.
 

Bifogade filer

  • A19317FA-EFC3-4FE3-A4D4-4DF488E8DAAD.png
    A19317FA-EFC3-4FE3-A4D4-4DF488E8DAAD.png
    299,9 KB · Visningar: 127
Åh tråkigt att höra att det var så mycket sjukdomar och skador och att du fick lov att ta bort honom.

Vad kul att höra att ni var aktiv i så många discipliner 😊
 
Ah roligt att du svarade 😊 hoppas omskolningen och utbildningen går bra för er.
Önskar er lycka till inför framtiden 😊

Tack så mycket :) Vi skulle egentligen startat vår första pay&cross nu på torsdag men han står i sjukhage just nu p.g.a. behandlad hovled. Men vi laddar om och börjar på nytt.
 
Tack så mycket :) Vi skulle egentligen startat vår första pay&cross nu på torsdag men han står i sjukhage just nu p.g.a. behandlad hovled. Men vi laddar om och börjar på nytt.
Håller tummarna för att han frisknar till snart så ni kan komma iväg 😊
 
Får man vara med även om pålle bara är 25% fullblod och aldrig gått på löpet?

Han har i alla fall en hel del fullblodsgener, modig, snabb, svårfödd, känslig och vinnarskalle.

Jag har haft honom i 5 år nu och när han kom till mig var han förstörd både fysiskt och psykiskt. Han var undernärd och så spänd i ryggen att han betade som en fölunge med frambenen i spagat.

Nu är han frisk i ryggen, på gränsen till tjock och har förvandlats från svårriden till att lära min kompis att rida.

Vi tränar dressyr på lätt B nivå, hoppar för skojs skull samt susar i fyrsprång över ängarna.

Jag älskar hans fullblodssida och nästa häst kommer också vara av den sorten.

30487
 
30493

Mitt engelska fullblod Nerello f. 2011. Han gick några löp som 2-3 åring. Har ridit honom i ungefär tre år. Vi tävlar hoppning och planerar att ta terrängkort så småningom. Har utbildat honom i både hoppning och dressyr, när han gick av banan var han knappt inriden "på riktigt". Tyvärr mycket kroppsliga problem men det är på rätt väg. Han är min ögonsten :heart
 
Lånar tråden lite. Jag funderar på att köpa ett fullblod som ridhäst. Är det något särskilt jag ska kolla efter eller undvika när jag letar?
 
Visa bifogad fil 30493
Mitt engelska fullblod Nerello f. 2011. Han gick några löp som 2-3 åring. Har ridit honom i ungefär tre år. Vi tävlar hoppning och planerar att ta terrängkort så småningom. Har utbildat honom i både hoppning och dressyr, när han gick av banan var han knappt inriden "på riktigt". Tyvärr mycket kroppsliga problem men det är på rätt väg. Han är min ögonsten :heart

Världens bästa Nero ❤. Även om kroppen sviker ibland 🙈. Kämpa på :bump:
 
Lånar tråden lite. Jag funderar på att köpa ett fullblod som ridhäst. Är det något särskilt jag ska kolla efter eller undvika när jag letar?

De är fantastiskt trevliga hästar, men många (givetvis inte alla!!) är känsliga i kroppen. Känsliga för väder och vind och i kroppen generellt. Ofta korta i ryggen. Var uppmärksam på ryggproblem :) Även att tänka på att om man köper från banan kan de behöva lite tid, vissa är lugna i sig själva men för vissa är det en stor omställning. Lycka till ed letandet, de är magiska hästar!! :love:
 
Mitt bästa hästköp var ett Engelskt fullblod, TwoPlusTwo eller allmänt kallad Toto. Han gick på banan i flera år innan han pensionerades. Jag köpte honom som skogsmullehäst och coolare häst har jag knappt haft. Han älskade mina barn som var väldigt små då. De fick göra allt med honom. Han gick fram överallt och enda gången man märkte av hans fullblodsnerver var när han fick galoppera.

Han fick alltid lymfagit vid små sår, fick använda sulor för ömma framhovar så fort det började bli fruset i marken, krävde väldigt mycket mer grovfoder än stallets tävlingshäst trots att han bara användes till fritidsridning, krävde extra stödutfodring trots att han gick på bete om det var en regnig sommar för att inte tappa muskler, stod alltid lös i gången vid mockning, ryktning, behandlingar, den ende som kunde stå bredvid stallets hingst i både box och hage, de gillade verkligen varandra, brydde sig inte om att stora pysande turistbussar stannande för att fråga om den rätta vägen, stomagnet, kunde lämnas utanför stalldörren om man behövde springa in och hämta något i stallet......och så mycket mer. För mig ett bästa hästköp❤.

I år är det 10 år sedan jag valde att ta bort honom och saknaden är fortfarande enorm.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190612-212711_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20190612-212711_Samsung Internet.jpg
    138,8 KB · Visningar: 107
Lånar tråden lite. Jag funderar på att köpa ett fullblod som ridhäst. Är det något särskilt jag ska kolla efter eller undvika när jag letar?
Kan ha känsliga hovar.Och va försiktig med sporrar. Vi sålde ett fullblod ett antal år sedan.Gick jättebra trefyra månader. Sen plötsligt en dag hörde de av sig och sa att han hade lynnesfel flr han hade skenat!Vi tog hem honom och då hade han sporrmärken i sidan. Så ta det lugnt med sporrar de är ju inte vana . Pållen vår lugnade sig sen och såldes till en tjej 😃
Annars behöver de mkt mat😉Lycka till underbara djur!
 
Här är mitt engelska fullblod f-12.
20181224_122937.jpg
Köpte henne som ohanterad 3 åring.
Otroligt trevlig häst som köptes för att ta föl på men en kastning och annat som kommit i mellan har gjord att hon ridits sporadiskt och inte blivit något föl än.
 
Min gammeltanta, Blue Skies, var ett engelskt fullblod
Köpte henne som 19åring. Då hade hon jobbat hela livet som ridskole och ridlägerhäst. Hon var för liten för att lyckas på galoppbanan, inmätt som D-ponny vid 7 års ålder (147,9). Men mättes som 22åring till 151...
Hon har tävlat högt inom ponnyhoppningen, på SM-nivå
Hos mig var hon mest skogsmulle och vi hoppade lite.
Fick ta bort henne 1996, pga kronisk fång
En gammal bild, från ridskolelivet
Skyan 3.jpg
 
Min gammeltanta, Blue Skies, var ett engelskt fullblod
Köpte henne som 19åring. Då hade hon jobbat hela livet som ridskole och ridlägerhäst. Hon var för liten för att lyckas på galoppbanan, inmätt som D-ponny vid 7 års ålder (147,9). Men mättes som 22åring till 151...
Hon har tävlat högt inom ponnyhoppningen, på SM-nivå
Hos mig var hon mest skogsmulle och vi hoppade lite.
Fick ta bort henne 1996, pga kronisk fång
En gammal bild, från ridskolelivetVisa bifogad fil 31487

Oj, hon ser väldigt lik ut en häst jag fick rida några gånger på en ridskola i Upplands-Väsby norr om Stockholm på 80-talet! Och namnet är ju rätt! Kan det möjligen vara samma häst? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Avel Alltså OM man skulle få för sig att lägga en dressyrare på ett fullblod och man inte kan ha kvar fölet av nån anledning, går det att...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 352
Senast: Gabby_Ossi
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 802
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp