Vi med gamla hästar 20 +

Diabetikern

Trådstartare
Finns det redan en sådan här tråd så ber jag om ursäkt.
Visa er äldre herrar och damer därute
Vad gör ni med dem?
Gör ni något extra för att de ska hålla sig pigga och fräscha?
Tänkte det här kunde vara en liten uppdateringstråd. Alltid kul att se andra.

Själv har ag ett fuxsto -01 på 176cm
Jag har ägt henne sen hon vart 5 år och vi har gjort det mesta på gott och ont.

I september så startades hon igång efter några års vila och hon älskar det. Har en tjej som kommer ut 2 dagar i veckan och så kör jag ett pass nån gång däremellan. Just nu är det mestadels skogsturer.

Michas pappa Michellino är fortfarande i livet 30+ och riktigt fräsch.

Micha i sommarhagen
621815_10150972020761819_930862785_o.jpg
 
Blue har tappat en sko så igår fick tanten en tur och hon var i sitt esse.

Fort gick det men härligt tur i skogen. Galopp på mjukt underlag trots livsfarliga små hästätande monster/stenar som lurade i skogen.

Tänkte jag ska klippa henne lite i veckan hon har blivit hemsk långhårig

316950000_10159363846851819_1621218749637060430_n.jpg
 
Min tant född 2001. Börjar få en del i bagaget med PPID, andningsbesvär och nu senast kronledsartros som behandlats och där vi nu är igång igen. Hon råkade tappa matte på ridturen för ca 2 veckor sedan då hon fnattade runt. Så länge som hon är pigg så är det ok.
FEE5FFE4-7719-444D-A850-38E3B20044E6.jpeg
 
Jag har en C-ponnytant som hunnit bli 27 år nu :love: född -95.
Köpte henne när hon var 3 år och jag var 11 så hon har varit med mig länge. Vi har tävlat fälttävlan, hoppning och dressyr relativt högt upp i klasserna. Gick SM i fälttävlan bland annat några gånger när vi båda var unga.
En riktigt rolig ponny med massor av fart i som alltid ställt upp på allt!
Nu är hon mest pensionär men ställer (ganska) snällt upp som barnponny åt min hästtokiga dotter. :heart Dom får dock hålla sig till skritt och trav då hon är oförskämt pigg fortfarande och bockar järnet när det vankas galopp. :laugh:
 

Bifogade filer

  • F2CFDBE5-8630-40EF-8254-1E3E24E675DD.jpeg
    F2CFDBE5-8630-40EF-8254-1E3E24E675DD.jpeg
    414,2 KB · Visningar: 132
Jag har en C-ponnytant som hunnit bli 27 år nu :love: född -95.
Köpte henne när hon var 3 år och jag var 11 så hon har varit med mig länge. Vi har tävlat fälttävlan, hoppning och dressyr relativt högt upp i klasserna. Gick SM i fälttävlan bland annat några gånger när vi båda var unga.
En riktigt rolig ponny med massor av fart i som alltid ställt upp på allt!
Nu är hon mest pensionär men ställer (ganska) snällt upp som barnponny åt min hästtokiga dotter. :heart Dom får dock hålla sig till skritt och trav då hon är oförskämt pigg fortfarande och bockar järnet när det vankas galopp. :laugh:
Underbart!

Min barndomsponny som jag hittade som 29 åring igen efter många om och men gjorde samma. han hade fått pension och blivit dressyrponny UTAN att ha framme minsta bom för då kom hoppeponnyn fram och han rejsade och hoppade allt :rofl:

Det här var innan de hade pass så jag sålde honom utan pass och när passen skapades skalade de av 3 år på honom. Ägrana som hade honom senast där han var pensionär hade varit inne med honom när de trodde han var 25 och veterinären sa att det var den finaste och fräschaste 25 åring de sett och då vart han ju egentligen 28. D-ponny

Underbara de små liven :heart
 
Jag har också en äldre häst. :)

Hur fodrar ni era gamlingar? Har märkt att tidigare foderbehov inte funkar som tidigare. Så har ökat maten, men det ger inte önskad effekt. :down: så har köpt hem träckprov och ska boka tid för tänderna. Men måste göra något nu
 
Jag har också en äldre häst. :)

Hur fodrar ni era gamlingar? Har märkt att tidigare foderbehov inte funkar som tidigare. Så har ökat maten, men det ger inte önskad effekt. :down: så har köpt hem träckprov och ska boka tid för tänderna. Men måste göra något nu
Bra att kolla ev parasiter och tänder! :) skulle ge lucern och ev matolja för att stärka upp med :).
 
Jag har också en äldre häst. :)

Hur fodrar ni era gamlingar? Har märkt att tidigare foderbehov inte funkar som tidigare. Så har ökat maten, men det ger inte önskad effekt. :down: så har köpt hem träckprov och ska boka tid för tänderna. Men måste göra något nu
Jag hade ett sto som blev 28 år. Efter 25 fungerade inte tidigare foderstat och hon tappade i hull. Jag fick lägga på mer energi än tidigare för att hon skulle hålla hullet.
 
Vi har en härlig 20-årig ponny som älskar barrel race, uteritter (men inte samma runda två gånger i rad helst), vissa hinder (lite olika vilka som är favoriterna, de hon inte gillar sticker hon snabbt förbi) och så gillar hon att gå SJÄLV in i stallet.

Vilken personlighet!

Till sommaren skall hon visas på premiering tänker vi.

Här gör de sig redo för halooweenritt. Sminkat blåmärken och plåster i ansiktet och bandage över hjälmen skulle locka "köpare".

Dottern fick inga bud.
:D
IMG_20221031_193726.jpg
 
Jag har också en äldre häst. :)

Hur fodrar ni era gamlingar? Har märkt att tidigare foderbehov inte funkar som tidigare. Så har ökat maten, men det ger inte önskad effekt. :down: så har köpt hem träckprov och ska boka tid för tänderna. Men måste göra något nu
Äldre hästar får försämrad upptagningsförmåga så tänk mer växande unghäst. När högt älskade fortfarande levde beställde jag böcker om den äldre hästens foderstat från England, har dem kvar i bokhyllan men tyvärr inte hästen. :sorry:
 
Äldre hästar får försämrad upptagningsförmåga så tänk mer växande unghäst. När högt älskade fortfarande levde beställde jag böcker om den äldre hästens foderstat från England, har dem kvar i bokhyllan men tyvärr inte hästen. :sorry:
Jag fick lära mig att proteinbehovet ökar redan vid sexton års ålder. Min häst har fullblodsmamma och det bidrar nog till att han håller sig finast på en högre kvot, så har det varit hela livet.
 
Jag hoppar också in här ☺️ Har en grövre korsningsponny född -01, han var ridskoleponny i 15 år innan jag köpte honom i våras. Nu går han på lösdrift och rids nästan bara ut vilket han trivs bra med. Var rädd att han skulle lägga på sig en del nu när de har fri tillgång men det har faktiskt gått väldigt bra, hoppas det fortsätter så. Och här har vi en bild på honom
 

Bifogade filer

  • A777EB84-B6A9-4A1A-982C-C48F436978F0.jpeg
    A777EB84-B6A9-4A1A-982C-C48F436978F0.jpeg
    128,5 KB · Visningar: 71
Jag har totalt tre äldre. Den äldsta är född i mitten på 90-talet och ger mig fortfarande andnöd i hagen när h*n springer och bockar runt och busar med unghästarna. Den äldsta av ovan nämnda är det bara jag som kan ta i hagen så när jag är på semester eller iväg så får den gå lös in i stallet för den låter inte sig fångas av någon trots mat eller när kompisarna går in 😂 H*n är väldigt fräsch för sin ålder. Skulle inte förvåna mig om den blir över 30. :love:
 
Jag har också en äldre häst. :)

Hur fodrar ni era gamlingar? Har märkt att tidigare foderbehov inte funkar som tidigare. Så har ökat maten, men det ger inte önskad effekt. :down: så har köpt hem träckprov och ska boka tid för tänderna. Men måste göra något nu
Fri tillgång på vad jag kallar mitt avelshö, ev hackad lucern, seniorfoder, mineraler och mash. När balansen mellan energi och protein inte blir rätt så händer det inget. Jag går aldrig efter tabeller när det gäller dom gamla. Ger heller ingen olja eftersom jag tror det mer stjälper än hjälper på gamla hästar.
 
Fri tillgång på vad jag kallar mitt avelshö, ev hackad lucern, seniorfoder, mineraler och mash. När balansen mellan energi och protein inte blir rätt så händer det inget. Jag går aldrig efter tabeller när det gäller dom gamla. Ger heller ingen olja eftersom jag tror det mer stjälper än hjälper på gamla hästar.
Varför tror du olja till äldre inte är bra? Ingen kritik, bara nyfiken!
 
Jag börjar med att säga att jag är FÖR lösdrift gällande även äldre hästar🙂. Har dock en fundering; dethär med mörkerseende och äldre hästar? Hur förändras det? Kan det bli svårigheter med utevistelse nattetid pga det? Hittills har det dock gått bra med utevistelse 24/7 trots ojämn naturhage med buskar, träd osv. Märker på min att det är "känsligare"nu än i yngre år t ex att ställa om mellan mörkt/ljust.Står och blinkar länge t ex om det är mörkt i stallet och jag kommer in och tänder lyset.
 
Bra att kolla ev parasiter och tänder! :) skulle ge lucern och ev matolja för att stärka upp med :).

Jag hade ett sto som blev 28 år. Efter 25 fungerade inte tidigare foderstat och hon tappade i hull. Jag fick lägga på mer energi än tidigare för att hon skulle hålla hullet.

Fri tillgång på vad jag kallar mitt avelshö, ev hackad lucern, seniorfoder, mineraler och mash. När balansen mellan energi och protein inte blir rätt så händer det inget. Jag går aldrig efter tabeller när det gäller dom gamla. Ger heller ingen olja eftersom jag tror det mer stjälper än hjälper på gamla hästar.
Har ökat hösilaget, som tyvärr dåligt med protein. Plus ännu mer lusernpellets och proteinkoncentrat. Får se om jag behöver öka ännu mer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp