Vi med gamla hästar 20 +

Jag börjar med att säga att jag är FÖR lösdrift gällande även äldre hästar🙂. Har dock en fundering; dethär med mörkerseende och äldre hästar? Hur förändras det? Kan det bli svårigheter med utevistelse nattetid pga det? Hittills har det dock gått bra med utevistelse 24/7 trots ojämn naturhage med buskar, träd osv. Märker på min att det är "känsligare"nu än i yngre år t ex att ställa om mellan mörkt/ljust.Står och blinkar länge t ex om det är mörkt i stallet och jag kommer in och tänder lyset.
Jag såg inga problem på mitt gamla sto. Tänkte på det och iakttog henne men märkte ingen skillnad förrän dagarna innan hon fick vandra vidare.
 
Har en 23-åring. Hon hade fång vid midsommar, för första gången i sitt liv, som hon återhämtade sig bra ifrån, och vi har också sett lite artros i kronleden hö fram. Så hon skrittas från marken och ibland uppsuttet (förutom när hon får tråkigt och tycker själv att hon vill jogga lite). Vi har valsat runt mellan olika stall under hösten, long story. Men för 2 veckor sedan hamnade vi på ett bra stall som är enbart lösdrift (fast med tillgång till box, dom kommer in vid dåligt väder eller sträng kyla). Jag är lite bekymrad över henne för att hon är så ranglåg och har dessutom endast ett öga (fick ta bort ett öga för 3 år sedan). Det är första gången hon går i flock (4 hästar: hon, min valack, en äldre supersnäll valack och en yngre lite skarpare valack) sen hon tog bort ögat, hon har tidigare bara gått med min andra häst, som hon känner utan och innan.

Det finns en bra foderstation med bal med slowfeedingnät, och jag har sett att hittills vågar hon sig bara dit när min andra häst står där. Det räcker med att endast en av de andra två hästarna står där så törs hon inte gå dit., även fast det finns mycket plats. Hon står 2 m ifrån och väntar på att få äta :cry: Min andra häst är också ranglåg, men han är lite modigare, hans inställning är att han går och äter tills någon kör bort honom, och blir han bortkörd väntar han en stund och sen smyger sig tillbaka. Men hon är så otroligt undfallande av sig att hon törs inte ens chansa. Hon står bara där.

Ser på täcket också att hon lägger sig i snön och vilar, alltså törs hon inte heller gå in i skyddet ännu.

Går sånt över tror ni? Det har ju bara gått en vecka......eller får jag ställa in mig på att ge upp och inse att lösdrift inte är hennes melodi?
 
Har en 23-åring. Hon hade fång vid midsommar, för första gången i sitt liv, som hon återhämtade sig bra ifrån, och vi har också sett lite artros i kronleden hö fram. Så hon skrittas från marken och ibland uppsuttet (förutom när hon får tråkigt och tycker själv att hon vill jogga lite). Vi har valsat runt mellan olika stall under hösten, long story. Men för 2 veckor sedan hamnade vi på ett bra stall som är enbart lösdrift (fast med tillgång till box, dom kommer in vid dåligt väder eller sträng kyla). Jag är lite bekymrad över henne för att hon är så ranglåg och har dessutom endast ett öga (fick ta bort ett öga för 3 år sedan). Det är första gången hon går i flock (4 hästar: hon, min valack, en äldre supersnäll valack och en yngre lite skarpare valack) sen hon tog bort ögat, hon har tidigare bara gått med min andra häst, som hon känner utan och innan.

Det finns en bra foderstation med bal med slowfeedingnät, och jag har sett att hittills vågar hon sig bara dit när min andra häst står där. Det räcker med att endast en av de andra två hästarna står där så törs hon inte gå dit., även fast det finns mycket plats. Hon står 2 m ifrån och väntar på att få äta :cry: Min andra häst är också ranglåg, men han är lite modigare, hans inställning är att han går och äter tills någon kör bort honom, och blir han bortkörd väntar han en stund och sen smyger sig tillbaka. Men hon är så otroligt undfallande av sig att hon törs inte ens chansa. Hon står bara där.

Ser på täcket också att hon lägger sig i snön och vilar, alltså törs hon inte heller gå in i skyddet ännu.

Går sånt över tror ni? Det har ju bara gått en vecka......eller får jag ställa in mig på att ge upp och inse att lösdrift inte är hennes melodi?
Jag hade en häst som hatade att gå på lösdrift utan ville sova i box, men jag skulle ge det lite mer tid så länge de inte är dumma mot henne. Generellt är jag lite emot att blanda ston och valacker då en del kan betäcka, men ge det lite tid och se hur det går för stunden. Det kan ta tid att komma in i flocken och är man försynt kan det ta lite längre tid, så länge du inte ser att hon blir biten och jagad eller faller ur hade jag avvaktat.
 
Jag hade en häst som hatade att gå på lösdrift utan ville sova i box, men jag skulle ge det lite mer tid så länge de inte är dumma mot henne. Generellt är jag lite emot att blanda ston och valacker då en del kan betäcka, men ge det lite tid och se hur det går för stunden. Det kan ta tid att komma in i flocken och är man försynt kan det ta lite längre tid, så länge du inte ser att hon blir biten och jagad eller faller ur hade jag avvaktat.
Nej dom är inte dumma faktiskt, och hon kan lomma iväg med vem som helst av dom andra och stå o vila t ex. Dom verkar tycka om henne. Den skarpare valacken kan bevaka maten lite men inte mer än att min andra häst klarar av det. Det är hon som är så otroligt feg och försiktig av sig :( Lilla gumman
 
Nej dom är inte dumma faktiskt, och hon kan lomma iväg med vem som helst av dom andra och stå o vila t ex. Dom verkar tycka om henne. Den skarpare valacken kan bevaka maten lite men inte mer än att min andra häst klarar av det. Det är hon som är så otroligt feg och försiktig av sig :( Lilla gumman
Jag tror att bara hon känner sig tryggare i sällskapet så kommer det gå bättre, hon är ju lite handikappad som bara har ett öga så inte så konstigt att hon är försiktig när hon inte riktigt känner dem ännu. :heart
 
Har en herre född -96, maxad c-ponny. Rids av medryttaren oftast 3 dagar i veckan, ibland 2 och ibland 4. Än så länge pigg och glad och full rulle.

Har PPID sen flera år, har hittills fungerat utan problem på medicinen men fick i somras fångnacke så jag är osäker på hur det kommer gå i vår. Kommer inte behandla ev fång utan då får han vandra vidare.
Han har enligt hovslagaren haft fång tidigare, men det nekade förra ägaren :meh:.

Har ägt honom 4 år, men var tidigare (10 år innan jag hittade honom till salu) själv medryttare på honom i ett par år och hade honom då 3-4 dagar i veckan. Känns så skönt att drömmen om att låta honom få sina sista år hos mig blivit sann :love: .
Kommer tyvärr inte upp på honom så ofta jag vill, pga tidsbrist, men bara att veta att han liksom är i min vård är skönt. Jag saknade honom så de åren vi var isär.
 
Alltså snart blir denna dam 22. Ingen har berättat detta för henne så idag vart jag tvungen att longera innan jag kunde sitta upp 🤣
Älskade tant
 

Bifogade filer

  • 20221230_183140.jpg
    20221230_183140.jpg
    271 KB · Visningar: 35
Hur går det för er?
min "tant" tycker jag börjar se lite äldre ut. Inom kort blir hon 23 år och jag har ägt henne i 18 år :love:

Nu går hon mest på tur med min mamma och lunkar i skogen. 2 damer ut på tur

413857275_10160086279861819_754281419246919736_n.jpg
 
Hur går det för er?
min "tant" tycker jag börjar se lite äldre ut. Inom kort blir hon 23 år och jag har ägt henne i 18 år :love:

Nu går hon mest på tur med min mamma och lunkar i skogen. 2 damer ut på tur

413857275_10160086279861819_754281419246919736_n.jpg
Alla mina är fortfarande i livet även om jag trodde det värsta hade hänt i dec-23 men tack och lov så var det inte så illa som det såg ut. Hästen jag skrev om i tidigare inlägg som ger mig andnöd bockar och studsar på väg ut till hagen.🙈 Den vet inte alls hur gammal den är tydligen! Alla tre äter numera även nypon och glukosamin. Tycker jag märker skillnad faktiskt på alla tre.
 
Min gamle ponnytraktor Ferguson är 29 i år (född 1995) och har varit med mig i 22 år. Han går på lösdrift med en shettis och tre unghästar och tycker att livet som pensionär är kalas. Han har inga problem att hålla hullet, får fri tillgång på grovfoder och ett par äpplen i veckan.
Jag är inte där så ofta som jag känner att jag borde, men jag vet att han har det bra. Har världens bästa stallägare!
25 mars-09 (19).JPG


En gammal bil från när vi fortfarande bodde i Skaraborg.
 
Min gamle ponnytraktor Ferguson är 29 i år (född 1995) och har varit med mig i 22 år. Han går på lösdrift med en shettis och tre unghästar och tycker att livet som pensionär är kalas. Han har inga problem att hålla hullet, får fri tillgång på grovfoder och ett par äpplen i veckan.
Jag är inte där så ofta som jag känner att jag borde, men jag vet att han har det bra. Har världens bästa stallägare!
Visa bifogad fil 138035

En gammal bil från när vi fortfarande bodde i Skaraborg.
Han är en av mina favorithästar här på Buke. Så himla gullig :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp