Vi med hundar med rädslor

Shpongle

Trådstartare
Tänker att det skulle vara trevligt med en tråd för oss som har en hund med rädslor. Här kan vi ventilera oss om tankar och känslor, berätta om framsteg/ bakslag, peppa varandra och ge tips m.m.
För jag kan väl inte vara den enda här på buke som har en rädd hund?

Jag kan ju börja med att presentera oss. Jag har en tik på 10 månader som är rädd för människor. Nu när hon är tonåring så har det verkligen exploderat. Det skälls och görs utfall på alla som kommer lite för nära.. (det fungerar utan problem med oss i familjen)

Vi har haft en hundpsykolog här hemma som har gett oss lite tips hur vi ska tänka osv. Så nu behöver vi bara få folk på besök så vi kan träna men det är ingen som vi känner som orkar stå ut med hennes skällande.😅
 
Tänker att det skulle vara trevligt med en tråd för oss som har en hund med rädslor. Här kan vi ventilera oss om tankar och känslor, berätta om framsteg/ bakslag, peppa varandra och ge tips m.m.
För jag kan väl inte vara den enda här på buke som har en rädd hund?

Jag kan ju börja med att presentera oss. Jag har en tik på 10 månader som är rädd för människor. Nu när hon är tonåring så har det verkligen exploderat. Det skälls och görs utfall på alla som kommer lite för nära.. (det fungerar utan problem med oss i familjen)

Vi har haft en hundpsykolog här hemma som har gett oss lite tips hur vi ska tänka osv. Så nu behöver vi bara få folk på besök så vi kan träna men det är ingen som vi känner som orkar stå ut med hennes skällande.😅

Jag har en femårig BC som är rädd för åska/fyrverkerier och andra hundar när man går i koppel. Har blivit bättre med åldern, han hanterar rädsla väldigt bra numera och när det är åska så vill han bara ha ett krypin att gå och gömma sig i och vara ifred. Sen kommer han ut och är glad igen! För honom verkar det vara en trygghet att ha ett ställe att gömma sig på där han inte blir störd om han blir rädd för något.

Hundmöten har det blivit mycket exponerings-terapi på då vi flyttat till ett område med typ en miljard andra hundar. Har övat mest med att gå med mycket avstånd i början och långsamt närmare och närmare, lärt in kommando som "gå bort" så att han inte stirrar på andra hundar och det har hjälpt mycket. Så nu händer kanske ett kast/utfall mot hund varannan vecka.
 
Min Tilda (whippet på 1,5 år) har tyvärr lärt sig att släpvagnar är livsfarliga. Min mammas hund blev skrämd av sån när den var valp och reagerar på dom ned att tokskälla och göra utfall, vilket Tilda tagit efter. Tyvärr svårt att träna på, helt plötsligt dyker dom upp snabbt som fan här i byn, så inte alltid jag hinner reagera innan Tilda gör det. Det funkar bättre när vi går själva, om vi står still och om den inte skramlar förbannat mycket 🙃 då kan det funka att mata med godis men har vi inte dom förutsättningar så blir hon blockerad tyvärr 😬
 
Vet egentligen inte om det är hunden eller jag som är räddast? Kanske till och med är så att det bara är jag som är rädd och överför det på honom. Men vi är spända på promenader där det kan finnas andra hundar som kan komma lösa. Då vi flera gånger blivit attackerade varav en gång blev han illa biten(helt oprovocerat). Jag kommer verkligen inte ur det och nu närmar det ju sig valpköp och jag vill inte ställa till det för nästa hund också.
 
Vet egentligen inte om det är hunden eller jag som är räddast? Kanske till och med är så att det bara är jag som är rädd och överför det på honom. Men vi är spända på promenader där det kan finnas andra hundar som kan komma lösa. Då vi flera gånger blivit attackerade varav en gång blev han illa biten(helt oprovocerat). Jag kommer verkligen inte ur det och nu närmar det ju sig valpköp och jag vill inte ställa till det för nästa hund också.
Det där är så jobbigt. Min syster Whippet har flera gånger blivit attackerad (det finns tyvärr flera hundar i byn som ibland är lösa) och hon kissar på sig av rädsla 😢 så min syster har också den här spändheten/rädslan att det ska komma någon lös hund och det ställer ju till det vid hundmöten också. min syster har sagt att hon kommer aldrig skaffa hund igen pga detta.
 
Jag har en femårig BC som är rädd för åska/fyrverkerier och andra hundar när man går i koppel. Har blivit bättre med åldern, han hanterar rädsla väldigt bra numera och när det är åska så vill han bara ha ett krypin att gå och gömma sig i och vara ifred. Sen kommer han ut och är glad igen! För honom verkar det vara en trygghet att ha ett ställe att gömma sig på där han inte blir störd om han blir rädd för något.

Hundmöten har det blivit mycket exponerings-terapi på då vi flyttat till ett område med typ en miljard andra hundar. Har övat mest med att gå med mycket avstånd i början och långsamt närmare och närmare, lärt in kommando som "gå bort" så att han inte stirrar på andra hundar och det har hjälpt mycket. Så nu händer kanske ett kast/utfall mot hund varannan vecka.
Vad skönt att han lyckas hantera rädslan så pass bra. Det är just det vi ska träna vår hund i att gå och lägga sig i sitt trygga kryp in. Just nu har hon sin valphage som hon känner sig trygg i men den ska så småningom bytas ut mot ett mer öppet kryp in. Ska även köpa någon form av väska/ canvasbur att kunna ta med oss när vi åker iväg, idag håller vi henne kopplad när vi är borta men det är lite bökigt.

Smart att träna in ett kommando! Ska se om jag kan komma på något här också. Kul att läsa att träningen har gett så bra resultat det ger en lite styrka att kämpa på.
 
Liten fråga då till er som har hundar med rädslor:

Har föräldrarna eller kullsyskon genomgått MH?
Ser ni ett samband med er hunds rädslor och resultat från MH?

Eller om samma rädslor finns genomgående i kullen, eller syskonkullar?
Tyvärr så tror jag inte kullsyskon eller föräldrar genom gått det. Jag vill göra det med Tilda men tycker det är svårt att hitta ställen med lediga platser som inte är 40 mil från där jag bor (södra Dalarna) :(
 
Liten fråga då till er som har hundar med rädslor:

Har föräldrarna eller kullsyskon genomgått MH?
Ser ni ett samband med er hunds rädslor och resultat från MH?

Eller om samma rädslor finns genomgående i kullen, eller syskonkullar?

Har Border Collie så skulle tvivla på att mer än någon enstaka har gjort MH. Min hund har gjort godkänt intagningsprov för patrullhund med skott. I arbete är det inte ngt problem.

Tror inte syskonen har problem, har inte hört något i alla fall. Pappan fick tas bort för ett tag sedan pga plötsliga beteendeförändringar.
 
Min Tilda (whippet på 1,5 år) har tyvärr lärt sig att släpvagnar är livsfarliga. Min mammas hund blev skrämd av sån när den var valp och reagerar på dom ned att tokskälla och göra utfall, vilket Tilda tagit efter. Tyvärr svårt att träna på, helt plötsligt dyker dom upp snabbt som fan här i byn, så inte alltid jag hinner reagera innan Tilda gör det. Det funkar bättre när vi går själva, om vi står still och om den inte skramlar förbannat mycket 🙃 då kan det funka att mata med godis men har vi inte dom förutsättningar så blir hon blockerad tyvärr 😬
 
Jag har en tik på 6 månader som pga osäkerhet och rädsla snart ska åka tillbaka till sin uppfödare. Jätte sorgligt men när hon blir rädd, osäker så attackerar hon allt i hennes närhet oavsett om det är katt, hund eller människa.
Det första hon började med när hon kom hem till oss, var att direkt skälla på alla hundar hon såg. Detta har vi kämpat extremt mycket med hjälp utav skvallerträning och det har nästan helt försvunnit. Men hennes första svar på om en hund vill leka är attack. Även om hunden gör lekinvit och allt. Hon kan ena dagen reagera med att skälla på andra hundar och i nästa sekund få panik och bara skrika.
Men allt ovan var utomhus och var inget direkt som skulle göra så vi lämnade tillbaka henne. Men nedan gör tyvärr det :(.

Hon kan även resursförsvara soffan, sängen osv men det jobbar vi med. Men ja blir väldigt svårt när hon ibland även vaktar olika katter från andra katter.

För kanske 1 månad sedan så började hon markera och hugga mot oss, våra katter och ibland även Hexa. Nästan alltid när hon sover och dem/vi råkar gå nära henne. Då flyger hon upp från sömnen och hugger det som är nära. Dem har egna bäddar osv där ingen stör dem men hon kan flyga på om så katten, hexa går 1 meter ifrån. Kan även vara så att hon självmant går och lägger sig hos en katt eller Hexa men vaknar ändå och hugger om dem skulle röra sig.
Just att hon gör det från sömn gör det väldigt svårt att förhindra. Om vi då inte stänger in henne varje gång hon ska sova :( .

Vi tränar i lagom mängd, hon har ben och leksaker. Vi har gått valpkurs och även fått proffesionell hjälp men mina katter har börjat dra sig undan pga henne och även Hexa har börjat gå på tå här hemma.
 
Min Tilda (whippet på 1,5 år) har tyvärr lärt sig att släpvagnar är livsfarliga. Min mammas hund blev skrämd av sån när den var valp och reagerar på dom ned att tokskälla och göra utfall, vilket Tilda tagit efter. Tyvärr svårt att träna på, helt plötsligt dyker dom upp snabbt som fan här i byn, så inte alltid jag hinner reagera innan Tilda gör det. Det funkar bättre när vi går själva, om vi står still och om den inte skramlar förbannat mycket 🙃 då kan det funka att mata med godis men har vi inte dom förutsättningar så blir hon blockerad tyvärr 😬
Åh vad jobbigt. Är det ”bara” släpvagnar, går andra fordon bra?
Vår hund jagar också fordon 😬 eller egentligen allt som rör sig. Och det är inte alltid, tror inte hon är rädd utan upplever mer att det är jakten som drar igång. Här kör vi med omvänt lockande men som du säger så är det inte alltid man hinner med för det går så fort ibland. Går det att gå åt sidan typ ner i diket så gör jag det också för att försöka skapa utrymme.
 
Åh vad jobbigt. Är det ”bara” släpvagnar, går andra fordon bra?
Vår hund jagar också fordon 😬 eller egentligen allt som rör sig. Och det är inte alltid, tror inte hon är rädd utan upplever mer att det är jakten som drar igång. Här kör vi med omvänt lockande men som du säger så är det inte alltid man hinner med för det går så fort ibland. Går det att gå åt sidan typ ner i diket så gör jag det också för att försöka skapa utrymme.
Hon blir spänd om andra fordon låter mycket eller kommer väldigt fort, men hon kan också tycka att barnvagnar, skateboard, kickbike, cyklar och sånt är otäckt, tror det är kombinationen av ljud + hastighet.
Ja vi försöker också skapa lite extra utrymme, men det är inte alltid det går.
 
Vet egentligen inte om det är hunden eller jag som är räddast? Kanske till och med är så att det bara är jag som är rädd och överför det på honom. Men vi är spända på promenader där det kan finnas andra hundar som kan komma lösa. Då vi flera gånger blivit attackerade varav en gång blev han illa biten(helt oprovocerat). Jag kommer verkligen inte ur det och nu närmar det ju sig valpköp och jag vill inte ställa till det för nästa hund också.
Förstår din rädsla måste ha vart fruktansvärt läskigt att bli attackerad. Jag kan känna igen mig i att spänna sig på promenaderna. Där vi bodde förut var det väldigt ofta man stötte på lösa hundar, tycker det är riktigt obehagligt och då har vi ändå aldrig blivit attackerade. Jag hoppas du hittar någon strategi som gör att du vågar slappna av.
(Jag började säga att min hund hade skabb, kennelhosta m.m så fort det kom en lös hund, då var många snabba med att ta bort sin hund ifrån oss. Det hjälpte dock inte mot oron men jag slapp iaf stå och diskutera med dom att ta bort sin hund ifrån oss.)
 
Liten fråga då till er som har hundar med rädslor:

Har föräldrarna eller kullsyskon genomgått MH?
Ser ni ett samband med er hunds rädslor och resultat från MH?

Eller om samma rädslor finns genomgående i kullen, eller syskonkullar?
När jag letade hund så kikade jag på om MH var gjort och det var/ är inte alls vanligt att man gör det inom rasen. Stötte på en uppfödare som önskade att man skulle göra MH om man köpte valp från dom.

Jag vet inte om kullsystern har rädslor, har tyvärr ingen kontakt med den valpköparen. Men har förstått så här i efterhand att det finns en helsyster från en annan kull som också är rädd för människor.. vet inte om det är okunskap eller varför man avlar vidare?

Rasen i sig ska vara lätt reserverad mot främmande men tillgänglig. Ska inte vara rädd eller aggressiv.
 
Jag har en tik på 6 månader som pga osäkerhet och rädsla snart ska åka tillbaka till sin uppfödare. Jätte sorgligt men när hon blir rädd, osäker så attackerar hon allt i hennes närhet oavsett om det är katt, hund eller människa.
Det första hon började med när hon kom hem till oss, var att direkt skälla på alla hundar hon såg. Detta har vi kämpat extremt mycket med hjälp utav skvallerträning och det har nästan helt försvunnit. Men hennes första svar på om en hund vill leka är attack. Även om hunden gör lekinvit och allt. Hon kan ena dagen reagera med att skälla på andra hundar och i nästa sekund få panik och bara skrika.
Men allt ovan var utomhus och var inget direkt som skulle göra så vi lämnade tillbaka henne. Men nedan gör tyvärr det :(.

Hon kan även resursförsvara soffan, sängen osv men det jobbar vi med. Men ja blir väldigt svårt när hon ibland även vaktar olika katter från andra katter.

För kanske 1 månad sedan så började hon markera och hugga mot oss, våra katter och ibland även Hexa. Nästan alltid när hon sover och dem/vi råkar gå nära henne. Då flyger hon upp från sömnen och hugger det som är nära. Dem har egna bäddar osv där ingen stör dem men hon kan flyga på om så katten, hexa går 1 meter ifrån. Kan även vara så att hon självmant går och lägger sig hos en katt eller Hexa men vaknar ändå och hugger om dem skulle röra sig.
Just att hon gör det från sömn gör det väldigt svårt att förhindra. Om vi då inte stänger in henne varje gång hon ska sova :( .

Vi tränar i lagom mängd, hon har ben och leksaker. Vi har gått valpkurs och även fått proffesionell hjälp men mina katter har börjat dra sig undan pga henne och även Hexa har börjat gå på tå här hemma.
Oj låter jättejobbigt både för er och hunden. Förstår ert beslut att lämna tillbaka.:heart
 
Jag hade en som var väldigt rädd för folk, och med lite "vallningsskärpa"(backade inte, utan höll sin position även när han var rädd). Han tog 2 fullbett i spöket på mentalstudien vi deltog i 🙄😬 Samma problem mot djur, drog köttstycken ur djuren vid pressade lägen.

Han hade flera syskon (kombinationen gjordes 3 ggr) och halvsyskon som var lika illa eller värre. Sydde 12 stygn på en tacka efter att hans kullsyster tävlade på djuren jag jobbade med.

Uppfödaren avlade flera gånger både på kullsyster och syskonbarn, linjen är i allra högsta grad levande. Fullständigt vansinnigt.
 
Min hane har en del rädslor och är i det hela en väldigt försiktig individ. Jag gissar att kastreringen inte hjälpte men jag har inget före att jämföra med.

Främst är det stora hundar, barn och vissa vuxna. Allt som stirrar är läskigt. Även metalliska ljud, disk, bestick, kedjor.

Hans pappa är rädd för åska och en kullsyster är avlivad på grund av aggressivitet mot människor/barn så antagligen är det åtminstone delvis genetiskt. Blandraser så inga tester gjorda mig veterligen.
 
Oj låter jättejobbigt både för er och hunden. Förstår ert beslut att lämna tillbaka.:heart

Ja speciellt att mina katter och även Hexa hat börjat försvinna i bakgrunden gör att vi måste välja dem först. Men har nu i efterhand sett via uppfödaren privata sida att hon iallafall visat osäkerhet redan som liten. Vi hämtade henne som 12 veckor.

Men hoppas uppfödaren hittar någon hon passar bättre hos ❤️. Hon är jätte trevlig mot människor annars och gillar barn. Väldigt trevlig att jobba med men har liksom alla känslor utanpå kroppen. Om man kan säga så. På gott och ont.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 597
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 574
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 479
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp